Jump to content

Lithiumbatteri førstegangsbruk

OleSunds

Recommended Posts

Hei, har anskaffet et 100ah lifepo4 batteri i seilbåten og koblet om med en victron Orion slik at startbatteriet også lader lithium batteriet som skal være forbruk.

jeg har ikke vanlig lithium batteri og leste på maritim sto det at det må lades 100% før første bruk, det vil ta litt tid å lade til 100% bare med dynamo så derfor spør jeg her om det faktisk er nødvendig å lade helt til 100%?

har lest flere steder at man burde gjøre det og flere steder hvor folk sier det ikke er nødvendig.

For selve batteriet sin del er det ikke noe magisk med å lade til 100% før bruk, men dersom du har batteri med BT som angir SOC så kan den fort være veldig feil før batteriet har fått ladet seg helt opp (og den er ofte feil uansett..). Mål hvilespenning på batteriet så får du en pekepinn. Det er jo greit å ikke dra det helt flatt med en gang, men BMS vil jo uansett beskytte det da.

IMG_4427.jpeg.c15e833b88b7f6adb36fdf0f211db832.jpeg

16 hours ago, Hulda said:

Grunnen til å lade fullt, kan være at ikke alle cellene er på samme nivå.

Leste ett eller annet sted at BMS'er i "den normalt billige klassen" skal fungere slik at "BMS'en ballanserer ut cellene og kalibrerer seg selv", når/etter at batteriet har blitt ladet opp til 100%. Hvis dette er riktig, så vil det da fungere slik at hvis BMS'en for ettertiden skal fungere helt korrekt, med hensyn til å holde cellene balansert og for å holde kontroll på hvor mye strøm som er på batteriet, så må det først lades opp til 100%, for å oppnå en helt riktig tilstand å jobbe ut i fra.  

Dette er bare i fra hukommelsen, og kan jo inneholde såvel misforståelse i fra min side, og feil i minnecellene. 

Edit: *****

Google AI sitt syn på saken:

You don't necessarily need to fully charge a LiFePO4 battery to 100% before its first use, though it's generally recommended for optimal performance and longevity. While they are often shipped with a partial charge, performing a full charge (100%) initially can help with cell balancing and potentially improve the accuracy of the battery management system's (BMS) state of charge (SOC) readings. 

Man skulle jo tro at hvis man først tar i bruk, og så lader opp til 100% ved en senere anledning, så skulle oppnås den samme effekten.

Jeg måtte kjøre float en rekke ganger før jeg fikk normal effekt ut av mine to batterier. Det var etter jeg skrev en 'mulig reklamasjon' til Skanbatt at bruksanvisningen ble utvidet. Når man kjøper fra seriøse leverandører, kommuniser med dem og følg anvisningene.

I mitt tilfelle holdt det ikke å kommunisere med Seatronic der jeg kjøpte batteriene.

Arne2 skrev for 2 timer siden:

Man skulle jo tro at hvis man først tar i bruk, og så lader opp til 100% ved en senere anledning, så skulle oppnås den samme effekten.

Ja, slik tenker jeg og. SOC (State Of Charge) angitt av BMS er etter min erfaring nokså nøyaktig men sjelden helt 100 og den trenger å få batteriet opp i 100% fulladet i ny og ne for å nullstille seg (altså når batteriet garantert er fullt så stiller BMS seg til 100%. Samme greiene har jeg på mobiltelefonen også: For å være snill med batteriet lader det seg kun opp til 80% men en gang i uken eller noe sånn lader det seg opp til 100% for å vite at SOC ikke er på bærtur).

1 hour ago, SveinHa said:

Ja, slik tenker jeg og. SOC (State Of Charge) angitt av BMS er etter min erfaring nokså nøyaktig men sjelden helt 100 og den trenger å få batteriet opp i 100% fulladet i ny og ne for å nullstille seg (altså når batteriet garantert er fullt så stiller BMS seg til 100%. Samme greiene har jeg på mobiltelefonen også: For å være snill med batteriet lader det seg kun opp til 80% men en gang i uken eller noe sånn lader det seg opp til 100% for å vite at SOC ikke er på bærtur).

Ja, SOC og optimal kapasitet er en ting. Lurer på, men er langt ifra sikker på, om funksjonen for balansering også har med sikkerhet å gjøre. Vet det ikke, men ville tro at det er tilfellet, og det skulle i alle fall vært interessant å vite.

Antakelse/hypotese: For at sikkerheten rundt batteriene skal være "god" så kreves det at battericellene er fortløpende riktig balansert. (Det skal nok  eventuelt sikkert en hel del til før ubalansen blir så stor at det utgjør noen sikkerhetsmessig risiko.)

Edit - Og så var det Google AI sitt syn på saken:

Unbalanced LiFePO4 battery cells pose significant safety risks and can lead to thermal runaway, potentially causing fires or explosions. This imbalance can also reduce the battery's usable capacity and lifespan. A Battery Management System (BMS) is crucial for monitoring and balancing the cells, but even with a BMS, significant imbalances can occur over time, requiring careful monitoring and maintenance. 

Jeg har alltid pleid å følge med på at balanseringen skjer på riktig måte, ut i fra det antatte hensynet til sikkerhet, og det kan vel se ut som at det faktisk har noe for seg og at det derfor kan ha noe for seg å lade opp til 100% en gang i blant, for å oppnå god balansering.

Har også stusset litt på at batteriet først når opp til 100%, og så fortsetter det å flyte en hel del strøm inn i batteriet, etter at det har nådd opp til 100%. Lurte litt på om dette kunne medføre en form for "overlading" men tenker nå at dette sannsynligvis dreier seg om "helsegivende balansering".

Som vist på tabellen over, defineres alt over 13,6V som 100%. Det stemmer med praktisk erfaring, den øverste delen av kurva er veldig bratt. Jeg har ikke brukt mye strøm etter å ha vært godt over 14V, før bms og voltmeter viser 13,3-4. Jeg liker ikke å lade over 13,4. Bryr meg ikke særlig om bms beregner soc riktig, stoler på spenningen.

Når det gjelder balansering, savner jeg tall. Hvor stor ubalanse utgjør fare? Eller celleslitasje? Hvor balansert skal man etterstrebe? Mitt batteri ligger som regel innenfor 5 mV i hvile. Jeg skjønner ikke så mye av balanseringsjusteringene på bms, så jeg vil helst slippe å røre de. Og så regner jeg med at bms er i stand til å registrere forskjell på cellene, og dermed balansen, riktig - selv om den sliter litt med å beregne soc..?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Dette med å bruke spenning til å beregne lading har jeg Fra Will Prowse, mulig jeg har misforstått. At bms trenger et par omganger for å lære hvor mange prosent en viss spenning tilsvarer, er en ting. Men det endrer vel ikke hvor mye strøm batteriet faktisk har? Fra 13,4 til 12v får du ut ca 90%, uansett hvor mange % bms har beregnet det til, trodde jeg.

Hulda, er du sikker på at du faktisk fikk så mye mer kapasitet, eller har det bare vært bms som måtte lære å beregne riktig?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Forholdet er at BMS reagerer på den cella som har høyest/lavest spenning og stenger butikken i henhold til denne spenningen. Så da jeg programmerte Victron shunt til 400 Ah, så stengte BMS ned batteripakken da det skulle være 30 % restkapasitet. Tilsvarende tok det ikke mange timene å lade opp. Nå tar det minst 8 timer å lade opp med lader som gir litt over 40 A i snitt (og reklamerer med 60 A. Der energidiffen trolig forsvinner i varme). En dum BMS balanserer celler ved å 'brenne av' energien i cellen som hele tiden har høyest spenning. En intelligent BMS reduserer spenningen i høyeste celle og overfører enegien til den laveste cellen. Det er hva jeg har lest meg frem til. 

Om man velger å kjøre med redusert batterikapasitet, så er det et valg man tar. At det over tid er noe batteriet setter pris på, betviler jeg. Om noen hevder at det vil skade batteriet, så tror jeg på det. Uten at jeg vet, bare tror.

En av de eksterne læremesterene er Clarks Adventure på YouTube. Og en del andre.

4 hours ago, Steihy said:

Når det gjelder balansering, savner jeg tall. Hvor stor ubalanse utgjør fare? Eller celleslitasje? Hvor balansert skal man etterstrebe? Mitt batteri ligger som regel innenfor 5 mV i hvile. Jeg skjønner ikke så mye av balanseringsjusteringene på bms, så jeg vil helst slippe å røre de.

Ja, der sitter vi nok i samme båt. Ser at jeg nå har en differansespenning på 6 mV, og regner vel ikke med at det skal medføre en nær forestående eksplosjon. Tenker nok at det er best å overlate til "de som kan det" å stille inn hvordan dette skal fungere.

Der gikk den opp i 7 mV, og jeg regner ikke med at det skal gi noen grunn til å evakuere båten eller kaste å batteriet på sjøen. Jeg har nå 100 % SOC, og 13.79 Volt batterispenning lest ut i appen, og jeg regner med at de to datamaskinene henholdsvis i regulatoren fra Victron, og i batteriets CMS, skal kunne klare å holde situasjonen under kontroll.   

Det er en grunn til at jeg også liker de gamle blybatteriene, til sitt bruk. Der er det ingen datamaskiner, bare en veldig enkel og robust teknologi, som fungerer under de fleste forhold.

Kunne aldri tenke meg å "bytte vekk" i fra blybatterier og til Lithium, men "riktig kombinasjon", det synes jeg fungerer meget bra.

På den elektriske siden, så har jo båtene blitt veldig mye bedre enn før i tiden. Nå har vi fått lyspærer som nesten ikke bruker strøm, Internett, PC nesten uten strømforbruk, mobiltelefoner, lithiumbatterier, 12 Volt, USB-C og 230 Volt ombord.

På min båt er det nå 3 ganger så stor tilgjengelig lagringskapasitet i forhold til original kapasitet, samtidig som forbruket "for å drive båten" er en god del mindre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...