Gittewl Startet Lørdag 18:16 Link til dette innlegget Startet Lørdag 18:16 Vi ser på denne båten, og lurer på om det er noe spesielt her vi må være obs på? Virker ut som de har passet godt på den mtp vedlikehold. Men den er jo kjørt mye, er dette noe som er negativt for motorens levetid eller noe vi må tenke på? Typiske feil på båten? vil gjerne høre andre sine erfaringer Kommentar fra moderator: Skjermdump av Finn-annonse fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart Lørdag 18:43 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:43 Virker utifra teksten å være godt tatt vare på. Mange er redd for høyt antall drifttimer, men om motor er godt vedlikeholdt bør ikke det være negativt. Mange slurver med vedlikehold fordi de har kjørt så få timer, så en motor med lavt timetall bør ikke være bedre, eller se bedre ut for den saks skyld. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart igår klokken 12:28 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:28 2600 timer er knapt innkjørt. Disse motorene holder fint minst 10 000 timer med normalt vedlikehold. Står i mange små speedsjarker som fiskere bruker. Båten kjenner jeg ikke til men Nimbus er jo et anerkjent merke. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart igår klokken 12:55 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:55 Motor er én ting, men som jeg skrev i en tilsvarende tråd produserer Nimbus skrogene, også under vannlinjen, i sandwich. (2 lag glassfiber med skum imellom) Frem til rundt århundreskiftet var laminatet håndpålagt, mulig denne båten er vakuumstøpt. De-laminering av sandwich i eldre båter kan være ulønnsomt å reparere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart igår klokken 12:58 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:58 Ingar skrev 1 minutt siden: De-laminering av sandwich i eldre båter kan være ulønnsomt å reparere. Men er det noen spesiell grunn til at skroget skal delaminere? Om dette hadde vært et stort problem så hadde vi vel hørt mer om det? Ellers så er vel 2600 timer på 25 år helt innafor. Med godt stell så holder dn lett 5000 timer til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart igår klokken 13:19 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:19 index skrev for 2 timer siden: Men er det noen spesiell grunn til at skroget skal delaminere? Sandwich i skroget på planende båter er utsatt for stor belasting. Også RS-skøyter har hatt omfattende problemer. +Artikkel i Båtmagasinet fra 2007: Delaminering: Sjekk alltid bunnkonstruksjonen. (Bildene i artikkelen er borte) "«Delaminering» er et stadig voksende problem i forbrukersaker knyttet til fritidsbåter. Båtlivs båtekspert Robin Christiansen har som yrke å bygge og reparere båter, og sier det er mye slurv og dårlig sammensatte båter i det norske markedet. Her gir han deg noen tips om hva som skjer, og hva du skal se etter om du har en mistanke til kvaliteten." index skrev for 2 timer siden: Om dette hadde vært et stort problem så hadde vi vel hørt mer om det? Nimbus har hatt problemer med plastpest, båter har blitt solgt til "gi-bort"-pris. Kan ikke huske å ha hørt om dette heller. https://www.finn.no/mobility/item/376418001 https://www.finn.no/mobility/item/378671120 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart igår klokken 13:21 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:21 Fin båt. Ikke tenkt på timetall på motoren. Min Yanmar har passert 2950 timer nå - så den er vel innkjørt nå ;-) Sjekk skroget godt - og sjekk at det ikke er lekkasjer noe sted (rekkestøtterm vinduer, takluker) Sett av litt penger til vedlikehold - feks 50.000 - da har du en buffer. Noe er det alltid med en båt. Jeg hadde en Nimbus 30S i et par sesonger. Topp båt. Ikke samme byggekvalitet som Windy, NordWest og Regina av Vindö (som jeg har hatt/har) - men jeg hadde gjerne kjøpt en Nimbus igjen. @Ingar - plastpest er ikke det samme som delaminering. Osmose skade er ikke en strukturell skade. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart igår klokken 13:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:34 Bitteliten skrev 5 minutter siden: plastpest er ikke det samme som delaminering. Osmose skade er ikke en strukturell skade. Ja, det jeg mente å si er at man ikke kan forvente at slike alvorlige problemer er almen kjent. (Alvorlig=stor betydning for kroneverdien av båten. Ikke nødvendigvis nytteverdien.) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart igår klokken 13:41 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:41 Helt enig - man må sjekke det an kjøper. løft båten. Sjekk grundig Plastpest er enkelt å se - det er vannfylte blemmer som lukter eddik når de stikkes hull på. På en eldre båt med ror og aksling er det viktig å sjekke disse også - rorlager og stevnlager er viktig å sjekke. Ta godt tak i ror og aksling og dra hardt til. skal ikke være slark her. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart igår klokken 14:30 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:30 Bitteliten skrev 35 minutter siden: Plastpest er enkelt å se - det er vannfylte blemmer som lukter eddik når de stikkes hull på. Likevel er mitt inntrykk fra 23 år på forumet at kunnskapen er begrenset. (Plastpest har vært kjent i minst 50 år) Til tross for de 2 skrekkeksemplene jeg nevnte er det ingen treff på nimbus+plastpest på BP. (utenom denne tråden) Finner heller ingenting på nimbus+boat+osmosis på Google. Sitér dette innlegget Link to post
Jstava Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Hei😊 Jeg har båt i samme havn som selgeren og kjenner godt til han som selger denne båten, en mer ærlig selger enn han tror jeg du skal leite lenge etter. Båten har våre godt på passet og alt av servicer og vedlikehold er gjort etter boken. vi hadde også slipp på samme plassen så jeg kan bekrefte at det ikke er noen form for skader under båten. Jeg vett at han fikk sjekket ror og aksling av mekanikeren som driver slippen og det fantes ikke noe feil. men ønsker du å inspisere båten under før eventuelt kjøper så er han nok ikke vanskelige med å ta den opp en slipp i nærheten. og har dere noen spørsmål så må dere bare spørre han😊👍 Sitér dette innlegget Link to post
Gittewl Svart 10 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Hei! Ja vi også har veldig godt inntrykk. Skjønner at de som prater under dette spørsmålet har sportet av mtp de skrekk eksemplene og er ikke relevant for oss og det vi lurte på. men takk for at du nevner dette 👍🏼 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Gittewl skrev for 2 timer siden: Skjønner at de som prater under dette spørsmålet har sportet av mtp de skrekk eksemplene og er ikke relevant for oss og det vi lurte på. Dere spurte etter typiske feil på båten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.