Popeye70 Startet 16.August Link til dette innlegget Startet 16.August Jeg ligger i en havn og ser på andre båters rullestorseil. På de fleste båtene er det aktre hjørnet på rullestorseilet max 25 cm over bomfestet i masta. Men på den ene er det over 50cm mellom bomfestet og akterfestet til storseilet. Nabobåten er av samme merke og har samme mast (om enn i litt lavere utførelse. Se på disse tre, som illustrerer hva jeg mener: Alle tre har mast av samme merke. Båten til høyre har betraktelig høyere innrullet storseil enn de to andre. Da begynner jeg å lure: Burde ikke disse egentlig ha ganske likt innrullet storseil, gitt (nesten) identiske master? Hva sier dere? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Steihy Svart 16.August Link til dette innlegget Svart 16.August Jeg har ikke rullestor, og kan egentlig ikke svare. Men rullegenoan min ruller seg litt ulikt på etter hvilket lik som er stramt, vinkel mot vind, skjøtets posisjon etc. Kunne et spørsmål vært om disse respektive seilene ruller seg opp likt hver gang? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
J-Å Svart 16.August Link til dette innlegget Svart 16.August Jeg har ikke rullestorseil, men et vanlig, som jeg ba om å få formet slik at jeg får god ståhøyde under bommen. Om det hadde blitt rullet, hadde nok skjøtehjørnet kommet et godt stykke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August @Steihy, er det ikke sånn at det er ganske spesifikt hvordan man skal rulle inn et storseil, for å unngå kluss inne i masta? Så ett og samme seil burde rulles rimelig likt inn hver gang. Vår genoa blir heller aldri helt likt rullet inn, men for å få plass til et storseil inne i masta må man vel være ganske nøyaktig ved innrulling? Jeg bare gjetter her, men mener å ha lest flere innlegg her og i forskjellige Facebook-grupper hvor «problematiske rullestorseil» blir begrunnet med feil innrulling. Hvis storseilet har et akterlik som er høyt skåret (som @J-Å er inne på) så blir skjøtehjørner naturlig nok høyere opp. Har smugkikket litt mer på disse båtene, og den med høyest skjøtehjørne har også en bom som skrår oppover akterover. Det ser ut til at den har ganske høyt tak i cockpitteltet, så bommen må stå høyt for å gå over teltet. Det kan forklare forskjellen til de andre båtene. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.