Jump to content

Rullestorseil - hvor høyt skal storseilet rulles inn? Jeg bare undrer…

Popeye70

Recommended Posts

Jeg ligger i en havn og ser på andre båters rullestorseil. På de fleste båtene er det aktre hjørnet på rullestorseilet max 25 cm over bomfestet i masta. Men på den ene er det over 50cm mellom bomfestet og akterfestet til storseilet. Nabobåten er av samme merke og har samme mast (om enn i litt lavere utførelse. 

Se på disse tre, som illustrerer hva jeg mener:

IMG_0565.jpeg.7021bfd24619ebd81dba51b631cf5721.jpeg

Alle tre har mast av samme merke. Båten til høyre har betraktelig høyere

innrullet storseil enn de to andre.

Da begynner jeg å lure: Burde ikke disse egentlig ha ganske likt innrullet storseil, gitt (nesten) identiske master? 

Hva sier dere?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

@Steihy, er det ikke sånn at det er ganske spesifikt hvordan man skal rulle inn et storseil, for å unngå kluss inne i masta? Så ett og samme seil burde rulles rimelig likt inn hver gang. Vår genoa blir heller aldri helt likt rullet inn, men for å få plass til et storseil inne i masta må man vel være ganske nøyaktig ved innrulling? Jeg bare gjetter her, men mener å ha lest flere innlegg her og i forskjellige Facebook-grupper hvor «problematiske rullestorseil» blir begrunnet med feil innrulling.

Hvis storseilet har et akterlik som er høyt skåret (som @J-Å er inne på) så blir skjøtehjørner naturlig nok høyere opp. Har smugkikket litt mer på disse båtene, og den med høyest skjøtehjørne har også en bom som skrår oppover akterover. Det ser ut til at den har ganske høyt tak i cockpitteltet, så bommen må stå høyt for å gå over teltet. Det kan forklare forskjellen til de andre båtene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...