asas Startet igår klokken 08:42 Link til dette innlegget Startet igår klokken 08:42 Har en VP D4-225 med DPH drev. Jeg tror det er fra 2007. Det er gått ca. 550 timer, og jeg har byttet gimbal lager i transom to ganger. Nå har lageret jammen røket igjen. Det er ganske enkelt å bytte det, men jeg begriper ikke hvorfor det ryker. Er dette en svakhet på disse drevene ? Jeg har ikke veldig mye erfaring med drev, men har mye erfaring med andre motorer og overføringer. Det eneste jeg kan sette fingeren på med min kunnskap er at det kan virke som drivknuten kan være litt "treg". Altså at lagrene i knuten ikke går så lett som de burde. Kan dette være årsaken til at lageret ryker? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart igår klokken 08:51 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:51 Kan det være oppretting av motoren som sådan som kverker lagret? mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Tor Arild Svart igår klokken 09:13 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:13 Så lenge du lar alt varme seg godt opp før du løfter i plan, og ikke river den i plan, så skal ikke gimballageret være et svakt punkt. Hadde mine DPH i 1100 timer før jeg solgte, og lager var aldri en utfordring. Tenker det samme som @Windy37GM at jeg ville nå på høsten få kvalifisert hjelp til å se om motorlabber og generell opprett er god eller ikke. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart igår klokken 09:59 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:59 Ryker det plutselig, eller hører du at det er på vei, med romling etc? Jeg har D4-260 med DPH, og hører en eller annen romling, men når jeg setter den i frigir og ruser den til 1500 omdr er det helt fint. Burde vel romlet da også om det er gimbal? Sitér dette innlegget Link to post
asas Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Det starter med romling fra lageret når jeg svinger. Så blir det mye verre i løpet av noen timers kjøring. Og svine det må man jo. Men det er vel normalt for et lager som ryker at det blir mye verre ganske fort. Jeg kjører stort sett alltid pent. Og ikke noe annen posisjon for drevet (opp eller ned) enn "0". I går ble vel siste tur denne sesongen. Det ble veldig sakte hjem, og det kom en og annen fæl dunkelyd fra ett eller annet sted sånn innimellom. Denne forsvant når jeg kjørte veldig sakte. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Hvor treg er "litt treg" på drivknuta da? Skal være som en slapp hånd, hvis den ikke henger ned av seg selv ville det ikke forundre meg om det er rotårsaken. Sitér dette innlegget Link to post
asas Svart 16 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Jeg er usikker på hvor treg den er. Husker ikke. Jeg må ha båten på land for å se. Jeg har ikke tid for løft før om noen uker. Denne tråden ble startet i frustrasjon fordi jeg oppdaget i går at lageret er defekt igjen. Derfor lurte jeg på om dette var en kjent svakhet som det finnes løsninger for. Men det høres ikke slik ut på de gode svarene som er kommet. Og litt rart at det gikk fint i mange sesonger med normal bruk av båten før dette hendte første gang for noen år siden. Og ikke noe er justert av motorfester o.l. de ca. 10 åren jeg har hatt båten. Men det var et godt tips å sammenligne med en "slapp hånd". Etter det jeg kan huske er den muligens litt fastere i fisken enn som så, men fullt bevegelig slik den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden @asasom dette ikke var en utfordring i dine første eier år, men har «kommet snikende” til tross for at du for det meste kjører med drevet 0 eller nøytralt, så ville jeg fokusert på motorlabber og sjekke om noe er svekket av tidens tann.. sSden noe har endret seg over tid så er det i hvertfall et greit utgangspunkt for sjekk. Tror det finnes tolker for å måle eksternt når drev er av for vinteren og regner med at du får gode tips om det her inne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.