Jump to content

Volvo Penta DPH, Gimbal lager ryker igjen og igjen.


asas

Recommended Posts

Har en VP D4-225 med DPH drev.  Jeg tror det er fra 2007.  Det er gått ca. 550 timer, og jeg har byttet gimbal lager i transom to ganger.
Nå har lageret jammen røket igjen.
Det er ganske enkelt å bytte det, men jeg begriper ikke hvorfor det ryker.  
Er dette en svakhet på disse drevene ? 
Jeg har ikke veldig mye erfaring med drev, men har mye erfaring med andre motorer og overføringer.
Det eneste jeg kan sette fingeren på med min kunnskap er at det kan virke som drivknuten kan være litt "treg". Altså at lagrene i knuten ikke går så lett som de burde.
Kan dette være årsaken til at lageret ryker? 

Link to post

Så lenge du lar alt varme seg godt opp før du løfter i plan, og ikke river den i plan, så skal ikke gimballageret være et svakt punkt. 

Hadde mine DPH i 1100 timer før jeg solgte, og lager var aldri en utfordring.

Tenker det samme som @Windy37GM at jeg ville nå på høsten få kvalifisert hjelp til å se om motorlabber og generell opprett er god eller ikke. 

Mvh
Tor Arild

Link to post

Det starter med romling fra lageret når jeg svinger. Så blir det mye verre i løpet av noen timers kjøring. Og svine det må man jo. Men det er vel normalt for  et lager som ryker  at det blir mye verre ganske fort. 
Jeg kjører stort sett alltid pent. Og ikke noe annen posisjon for drevet (opp eller ned) enn "0".
I går ble vel siste tur denne sesongen.  Det ble veldig sakte hjem, og det kom en og annen fæl dunkelyd  fra ett eller annet sted sånn innimellom. Denne forsvant når jeg kjørte veldig sakte.

 

Link to post

Jeg er usikker på hvor treg den er. Husker ikke.  Jeg må ha båten på land for å se.  Jeg har ikke tid for løft før om noen uker.
Denne tråden ble startet i frustrasjon fordi jeg oppdaget i går at lageret er defekt igjen. Derfor lurte jeg på om dette var en kjent svakhet som det finnes løsninger for. Men det høres ikke slik ut på de gode svarene som er kommet. Og litt rart at det gikk fint i mange sesonger med normal bruk av båten før dette hendte første gang for noen år siden. Og ikke noe er justert av motorfester o.l. de ca. 10 åren jeg har hatt båten.
Men det var et godt tips å sammenligne med en "slapp hånd".  Etter det jeg kan huske er den muligens litt fastere i fisken enn som så, men fullt bevegelig slik den skal.
 

Link to post

@asasom dette ikke var en utfordring i dine første eier år, men har «kommet snikende” til tross for at du for det meste kjører med drevet 0 eller nøytralt, så ville jeg fokusert på motorlabber og sjekke om noe er svekket av tidens tann..

sSden noe har endret seg over tid så er det i hvertfall et greit utgangspunkt for sjekk. Tror det finnes tolker for å måle eksternt når drev er av for vinteren og regner med at du får gode tips om det her inne. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...