Jump to content

Yamaha F9,9HMHS dør på tomgang, fusker på lavt turtall men går fint på høyere turtall

Renzir

Recommended Posts

Min påhenger fra 2022 går ikke på tomgang. Jeg er ikke allverdens handy men kunne godt tenkt meg å lært meg å fikse dette, fremfor å få noen til å fikse det.

Problemet er at den ikke får på tomgang og således er vanskelig å bruke da det å få den i gir på en skånsom måte uten at den dør ikke er så lett. Den "futter" og dør på lavt turtall.

Det er nok noen clue her til dette. Den er kjørt ganske lite (sikkert maks 30-50 timer). Det har de siste 2 sesongen vært en del bensin igjen i tanken og jeg har toppet opp denne i starten av sesongen.

Mine tanker om feilkilder/tiltak:

- Bytt bensin

- Rens forgasser

- Sjekk plugger

Noen som har tips til hvor jeg bør begynne/sjekke?

Gjengrodd tomgangskrets… Har redneck-fiksa en Yamaha 8 og en 9,9 på samme blokk allerede i år, akkurat samme problemet på begge. De er satt opp med veldig mager tomgang, så det skal veldig lite til at de minste dysene gror igjen. Bakker du ut tomgangsjusteringen jeg peker til

IMG_4765.jpeg.7ff81630cc24978cab6712577aa2fa2a.jpeg

Et halvt til et helt tørn får den en mer klassisk innstilling av tomgangen (maks vakuum) og den blir mye greiere og mindre følsom. Hvis den går halvgodt med choken på er dette en fix. Man skal egentlig ha spesialnøkkel til den dysa, men forsiktig bruk av en liten flattrekker funker fint. 

Selvfølgelig starter man med å drenere forgasser og alt det der. 8mm fastnøkkel. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...