Jump to content

2 sidig styresnekke, for styre ute og inne på samme vegg

nik0lai

Recommended Posts

Hei. Jeg og guttungen har kjøpt en liten fiskesjark, som idag kun har styring bak på rorpinnen. Men vi ønsker mulighet til å styre ute bak styrehuset, og innvendig, for kalde vinterdager.

Men jeg finner ingen styresnekker som muliggjør dette. Altså som har aksling ut på begge sider, slik at jeg kan stikke den ene akslingen gjennom veggen og montere ett ratt ute og ett inne.

Det ser for meg ut som dette finnes på enkelte slike båter på finn.no..

Er dette noe som finnes/produseres, eller må jeg lage det selv i såfall?

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

Bestefaren min hadde et hjemmemekka opplegg på en liten sjark, omtrent så stor som din. Der var det gjennomgående aksling og ratt på begge sider av veggen. På ene siden, var der sveist fast et gammelt tannhjul fra en sykkel (tipper jeg), med et kjede som igjen var festet til wire. Kjedet var langt nok til at det dekket fullt rorutslag begge veier. Wiren gikk via trinser under dekk bak til noe leamikk på roret, antakelig en liten styrekult lenger ned enn en som var ment for manuell styring, siden dette var en båt han bygget helt om, fra en gammel livbåt. 

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Vaagen skrev 55 minutter siden:

Bestefaren min hadde et hjemmemekka opplegg på en liten sjark, omtrent så stor som din...

Mange seilbåter har en lignende løsning med kjede og wire (eller dyneema), Det er kanskje mulig å finne noen deler hos Kambo.  https://edsonmarine.com/products/sailboat-steering-wheels/steering-hardware/chain-wire-rope/. Det beste er å ha en rorkvadrant på rorstammen: https://edsonmarine.com/quadrant/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...