Regattafisker Startet Tirsdag 11:29 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 11:29 Hei, jeg kjøpte en seilbåt og på rekka henger to innebandy baller. Syns det ser veldig tåpelig ut, så tenkte jeg skulle fjerne de. Ut av nysgjerrighet lurer jeg bare på om noen vet hva det er godt for før jeg fjerner de. Mener jeg kan huske å ha sett noen andre båter med dette og. Forsøkte å søke litt, men fant lite informasjon om innebandy baller på rekka. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 11:34 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:34 Det hørtes da litt spesielt ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grønnskollingen Svart Tirsdag 11:54 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:54 De er sikkert der for å beskytte seilene mot rekkestøttene. Det er de godt egnet til. Men jeg er enig i at det kan se litt ukultivert ut. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart Tirsdag 11:57 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:57 Grønnskollingen skrev 1 minutt siden: De er sikkert der for å beskytte seilene mot rekkestøttene. Det er de godt egnet til. Men jeg er enig i at det kan se litt ukultivert ut. Ja, det høres ut som en plausibel forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Tirsdag 12:29 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:29 Innbiller meg at jeg har hørt om dette før! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
PaulS Svart Tirsdag 12:37 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:37 Kaptein Egil hadde seilt i mange år, men denne dagen var annerledes. Skyene samlet seg som mørke gardiner over fjorden, og vinden skiftet retning med uvanlig kraft. Han strammet grepet om roret, klar for det som måtte komme. Plutselig, midt i det opprørte vannet, kom de. Først én, så flere – hvite, hullete innebandyballer som skjøt opp fra bølgene som om havet selv spyttet dem ut i raseri. De traff seilet, dekket og masten med presisjon som fra en usynlig motstander. Egil dukket, manøvrerte, og brukte en åre som improvisert kølle for å slå dem unna. Det var som om han var fanget i en kamp mellom elementene og en mystisk kraft – en slags sportslig sjøhevn. Radioen knitret. En melding fra fastlandet: "Advarsel – en container med innebandyutstyr har gått over bord under stormen. Ballene sprer seg med vinden." Men det var mer enn bare plast og tilfeldigheter. Egil følte det – som om ballene hadde en vilje. Som om de utfordret ham. Etter timer med kamp mot vind og baller, kom han endelig i havn. Båten var dekket av innebandyballer, som om fjorden hadde spilt sitt siste sett. Siden den dagen har Egil vært kjent som "Kapteinen som overlevde innebandystormen". Og han seiler aldri uten hjelm og kølle. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Tirsdag 12:54 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:54 Skummel historie. Jeg tror jeg husker den fra en reportasje i "Dagen", men det er mulig jeg blander. De har mange om vonde krefter og sånn. Godt det gikk bra, og håper kaptein Egil er et annet sted når det går et lass med golfballer. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Xtian Svart Tirsdag 13:32 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:32 De er der for å beskytte underliket til forseilet mot rekkestøttene og gjøre det lettere for underliket å gli over rekkestøttene når seilet vinsjes inn for full kryss/klosshalt bidevind. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Bjørkski Svart Tirsdag 13:34 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:34 Jeg har selv montert bandyballer på rekkewire. Ballene hjelper seilet over rekken når det skjøtes inn. Spesielt når man seiler singelhanded og med genua når man sjeldent man når å få skjøtet seilet inn før det går ut forbi rekken og der kom xtian meg i forkjøpet 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart Tirsdag 19:27 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:27 Den praktiske fordelen høres jo meget bra ut. Finnes det et produkt som gjør dette uten at det ser så spesielt ut? Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart Tirsdag 19:33 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:33 https://www.maritim.no/rondo-seilhjul-d-70mm- Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Tirsdag 21:48 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:48 Regattafisker skrev for 2 timer siden: Den praktiske fordelen høres jo meget bra ut. Finnes det et produkt som gjør dette uten at det ser så spesielt ut? Ja, alternativer finnes, men alle seilere skjønner hva det er og hvorfor du har de på rekka, så det er ikke SÅ spesielt… Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
index Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Popeye70 skrev for 13 timer siden: Ja, alternativer finnes, men alle seilere skjønner hva det er og hvorfor du har de på rekka, så det er ikke SÅ spesielt… Så med andre ord: Behold innebandyballene, så fremstår du som en skikkelig seiler! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Popeye70 Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden index skrev 1 time siden: Så med andre ord: Behold innebandyballene, så fremstår du som en skikkelig seiler! Jepp. Innebandyballer på rekka og seilerbukse med bukseseler på når man går på pub/café i havna. Det er sånn vi gjenkjenner skikkelige seilere. Men ikke si det til noen - det er vår hemmelighet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Magne_F skrev for 16 timer siden: https://www.maritim.no/rondo-seilhjul-d-70mm- To slike plassert i passende avstand på hver side av en rekkestøtte er mye bedre enn en innebandyball er min erfaring. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Popeye70 skrev 59 minutter siden: Jepp. Innebandyballer på rekka og seilerbukse med bukseseler på når man går på pub/café i havna. Det er sånn vi gjenkjenner skikkelige seilere. Men ikke si det til noen - det er vår hemmelighet. …..kom å tenke på Skagen……. det er også ganske vanlig på båter med baby-stag……. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.