Jump to content

Mulig hentetur - Harstad-Stord

bjoris

Recommended Posts

Først tanker du fullt på tankanlegget til båtforeninga i Harstad (Bergsvågen), mye billigere enn hos de andre tankanleggene i byen.

Neste fylling,  Opptopping i Helnessund i Steigen. Ca. 15,65/l. Ingen rimeligere i nærheten.

Deretter Vågaholmen, de ligger også på 15-tallet. (Jektvik er jeg usikker på).

Nedover Trøndelagskysten er jeg ikke oppdatert.

bjoris skrev 11 minutter siden:

Det går ikke på den båten jeg kjøper. Trodde det var helt slutt på å levere MGO?

Men så er det heldigvis mange andre plasser å få autodiesel i Ålesund. MH-Service og Bunker oil ligger bare ett steinkast unna Skarbøvik Tankanlegg. Mulig det gjelder kun bedriftskunder, men det er mulig å få Bunker oil-kort med Skarbøvik Tank. Da får du regningen med Skarbøvik Tank og dem leverer faktisk billigere diesel fra Bunker oil enn det Bunker oil leverer selv.

Chiefengineer skrev 35 minutter siden:

Først tanker du fullt på tankanlegget til båtforeninga i Harstad (Bergsvågen), mye billigere enn hos de andre tankanleggene i byen.

Ja det er rimeligst der, men det blir for de fleste en bitteliten omvei. Spørs hvor god tid man har eller hvor mange liter som går med ekstra :glorie:

NB! Går fint å runde Trondenesodden (dvs. Kråkeneset) på innsiden av stakene, det har jeg alltid gjort. Med mindre det er en seilbåt og fjære sjø (eller at båten er skikkelig svær).

Da er man forresten noen hundre meter unna de fire Adolf-kanonene, men de vises jo ikke fra sjøen da.

For 15 år siden endte det slik, siden de gikk hverken utenfor eller innenfor stakene :sjokkert: For sikkerhets skyld med 18 personer ombord.

kråkeneset.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

DA er salg og kjøp i orden!

Tenker jeg begynner en ny tråd når selve turen begynner (får ikke endret heading). Jeg har ogås en digital loggbok som jeg vil oppdater hver dag på bloggspot.com.

Det er en NB32 Ardea som er kjøpt inn. 2014  modell/produsert 2013  med 8LV Yanmar 320 hk, det er årsaken til at jeg valgte akkurat denne samt at selger kunne vente til vi hadde solgt. Han hadde ikke annonsert den på finn.no så dermed kunne vi få solgt i "fred og ro".

Båten ligger på Ibestad og planen var å få tatt en sjekk hos Hokland Marine som er Yanmar forhandler, men de har ikke mekanikker for tiden. Dermed blir det å ringe Harstad Marina mandag morgen eller se om Selfa på Sandtorg kan bidra. Det er kort varsel, alternativet er å skru selv, men kjekkest om noen med erfaring tar det.

Vel, dette blir veldig spennende.

att.P8f6OeCdAlp8JPyhkFeJUm292M5Dq6aBOqcivQ9jYO8.jpeg

IMG_9170.jpeg

IMG_9206.jpeg

IMG_9250.jpeg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Gratulerer :glorie: En perfekt båt og motorpakke som ville ha tilfredstilt de fleste her til lands :smiler:

Bør jo kunne holde en grei marsjfart.

Ikke så langt til Bodø, der finnes det jo Yanmar-forhandlere. Samt på Ballstad i Lofoten (for fritidsbåtmarkedet).

Ser at Yanmar ikke er helt oppdatert om deres egen forhandler i Bodø. Den skiftet jo eier og navn allerede i 2018 .

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

1 hour ago, Teerex said:

Gratulerer :glorie: En perfekt båt og motorpakke som ville ha tilfredstilt de fleste her til lands :smiler:

Bør jo kunne holde en grei marsjfart.

Ikke så langt til Bodø, der finnes det jo Yanmar-forhandlere. Samt på Ballstad i Lofoten (for fritidsbåtmarkedet).

Ser at Yanmar ikke er helt oppdatert om deres egen forhandler i Bodø. Den skiftet jo eier og navn allerede i 2018 .

Takker, ja dette er iallefall en drømmebåt for oss:)

Takk for tips om Yanmarforhandlere, Bodø blir vanskelig da vi vil ha helgen med oss og starter fredag formiddag. Men det ordner seg nok, har litt kontakter i Harstadområdet så om ikke Harstad Marina kan så får jeg kanskje gjort det likevel.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Harstad Marina har jobbet mye med Yanmar fra Viknes-tida og kan disse motorene godt. Det samme gjelder vel Nordnorsk Marineservice i Bodø som server mye Viknes.

Båt og servicedokumentasjon ellers gir et godt inntrykk av hvordan motor er oppfulgt, tviler for at du trenger å bekymre deg for noe der om alt ellers ser greit ut og noen skruing for tilstandssjekk vil i alle tilfelle bli svært begrenset. Sjekk om evt. bulletiner er oppfulgt samt tilstand på sink om denne motoren har det. Lekkasjer, frysepunkt på kjølevæske, toppdeksel for tegn på avleiringer, funksjonssjekk av alt + evt slurefunksjon på gir etc.

Gratulerer med solid båt. Alle diesel på sunnmøre kan betales med bankkort. Siste dieselfylling før Stad er Sandshamn. (relativt ny stasjon på betongbrygge ved innseiling.)  En annen stasjon ligger ved "Lanternen" på Jensholmen, denne  har ofte diesel lavt priset , EN590.  Stasjonen ligger om babord ca 200meter etter at du har passert Herøybrua på vei sørover. 

Takk for gratulasjoner, vi er superfornøyd med å endelig bli eier av en NB32. Mye kan sies om 870 vs 32, men jeg skal ikke ta den her om ikke det er spesiell interesse for det:) Men alt blir større i en 3 fot større båt. Vårt krav var minst like stort akterdekk med en god salong som kan tas av om vinteren, der faller mange fra.

Det som er spesielt gøy å se i 32en er at de har gjort så mange småforbedringer ifht 870en, i tillegg til det mer åpenbare. 

At det ble akkurat denne er uansett 8LV motoren som gjør, det er ikke mange med disse. Jeg antar at det for mange betyr lite, men for meg betyr det mye. Det at den også kan oppgraderes til 370 fordi det ikke er noen fysiske forskjeller mellom 320 og 370 er ett stort pluss. Ikke sikkert jeg vil gjøre det, da jeg nok ville gjort det originalt med å bytte ECU og da blir det nok dyrt, men det betyr også at 320 motoren går med mindre belastning enn det den tåler og slikt liker jeg:) 

Jeg har faktisk prøvd en 32 med 370 motoren og den var vesentlig sprekere så det kan jo hende det kommer til å friste:)

Vel, vel. Nok skryt nå. Ulempen med 32 vs 870 er selvsagt pris, nok om det. Kan være fruen leser her:) haha

Det er jo også ett godt tegn at Skorgenes som overtok rettighetene etter konkursen faktisk har startet opp produksjon av 32en igjen, med veldig få endringer. 

Grattis! God motor!  Praktisk båt! Hva er ca masjfart. Det blir nok en fin tur sørover. Var mye rundt Rolla, Andørja og Vågsfjorden da jeg var i Marinen.

Vi gleder oss til å følge med på henteturen! Du kommer til å få tips og råd hele veien her på BP! :tommel_opp:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Gratulerer med "ny" båt! 

Blir spennende å følge deg på hentetur. Siden du har hytte på Tjeldøya er du sikkert godt kjent med tidevannet i Tjeldsundet. 

Strømmen er sterkest mot sør omkring lavvann og snur mot nord omtrent midt mellom lav- og høyvann. Enkelte plasser kan den komme opp i 3 - 4 knop, og kan være greit å spille på lag med.

God tur sørover! :seiler:

Grattis med "omvendt konvertering" :fniser: og flott båt.

bjoris skrev On 24.8.2025 at 10.48:

Tenker jeg begynner en ny tråd når selve turen begynner (får ikke endret heading).

Trådtittelen er nå grei nok den men du kan bruke "Rapporter" oppe til høyre i første innlegg og instruere moderator om hvilken du tittel du vil ha. Like greit å få henteturen i denne tråden slik at alt er samlet.

Chiefengineer skrev 45 minutter siden:

Ja kan man unngå Harstad er det best, heller gjøre første tanking i Helnessund.

Det er da ikke bra å unngå Harstad? :fniser: Tenkte at drivstoffkaia i båthavna i Hagan blir en bitteliten omvei, hvis man da ikke har tenkt seg sørover via Vesterålen.

2 minutes ago, Teerex said:

Det er da ikke bra å unngå Harstad? :fniser:

Da jeg var i marinen var det et pluss i Harstad og det var at de hadde Natogodkjendt landstrøm.. slapp å ha hjelpisene i gang!! :smiler:  Var morro å gå Sundsvollsundet NV for Harstad

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...