SY Felicity Startet 20.August Link til dette innlegget Startet 20.August Noen dager siden oppdaget jeg at det ikke kom vann ut av eksosen, og at kjølevæskeslangen hadde smeltet. Byttet impelleren som var ødelagt, og fant de to finnene som hadde løsnet ved varmeutveksleren. Har også ordnet ny slange og fylt på med kjølevæske igjen. Den verste jobben var egentlig å tørke opp noen liter med kjølevæske som havnet overalt i motorrommet.. Nå kommer det vann ut av eksosen igjen og motoren fremstår å gå som den gjorde før. Spørsmålet mitt er om motoren er friskmeldt. Kan jeg ta utgangspunkt i at en ødelagt impeller førte til at motoren ble varm og kjølevæskeslangen smeltet? Eller tyder en smeltet slange på at noe annet må feilsøkes? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Hvis motoren går som normalt uten lekkasjer, og uten påfallende synlig eksos, så er mitt forslag å ikke gjøre noe mer. Dvs. temperatursensoren bør du sjekke, hvis du ikke fikk alarm. Sitér dette innlegget Link to post
SY Felicity Svart 20.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August Ingen alarm, ei heller temperaturinstrument. Så dette ble oppdaget da det plutselig kom en del damp ut av motorrommet. En alarm i forkant hadde vært fint. Det skal det kanskje være på disse? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Ja, har du ikke et kontrollpanel med fire lys? Se om du kan finne temperatursensoren. Jeg tror den sitter ganske høyt oppe i forkant av motoren, med hvit/brun ledning. Ta av ledningen og kortslutt den til motorgods, da skal det lyse og pipe (når tenningen er på). Du bør kankskje sjekke oljetrykksensoren med det samme (hvit/blå). Gjerne ta en titt på peilepinnen også, for å se om oljen har normalt nivå, og ikke er misfarget. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Det er sikker riktig at det er mangel på sjøvann som har utløst akuttsituasjonen, og at en alarm hadde hjulpet. Men det er noe annet som ikke stemmer. Kjølevannsslangen skal ikke sitte på påfyllingslokket, det ser helt hjemmelaget ut. Det er mulig noen har gjort noe lurt, men du bør begynne med å finne ut av det. Motoren kan selvsagt koke om sjøvannet uteblir, men det skal ikke være slanger der som ryker. Du finner sikkert bedre beskrivelser på nettet, her er bare en skisse fra håndboka. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Steihy Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Korrigerer meg selv, da jeg fant en youtube snutt der en ekstra ekspansjonstank var montert på denne måten. Ikke beskrevet i håndbøkene, men tydeligvis ikke hjemmelaget. Beklager forvirringen. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
willmasta Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Er vel lurt å gå over alle slanger hvis en av de har smeltet. Sjekk også eksosslangen hvis den har gått uten kjøling kan vel den bli skadet også. Husker jeg fikk montert ny motor i en båt der alarm/sensor i eksosslangen var standard. Ekstra trygghet. Den blir varm før motoren koker om impeller havarerer. Med gamle motorer har jeg forøvrig blitt ekstra nøye på å sjekke visuelt og lyd kjølevann jevnt når vi går for motor. Har reddet meg noen ganger før motoren har sagt fra;) Hadde forøvrig en motor som kokte over solid. Null skade, men det løsnet en del rustflak i kjøevannskretsen som samlet seg og lagde en propp etterpå. Kan jo være dette er et fint påskudd til å bytte kjølevæske og skylle gjennom om det ikke er gjort på en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August At det kommer vann ut med eksosen bør være første kontroll etter start. Etterhvert har du underbevisstheten som lytter hele tiden. Lite vann gir ‘tørr’ lyd. Manglende kjøling gir veldig varm motorkjølekrets, og overtrykk ved temp over kokepunkt (kjølevæske kan gi høyere kokepunkt). Så den temperaturen har ikke plastslangen tålt. Motor starter og går, da har du vært heldig, sjekk olja ( om den er grå / vanninnhold). Og sjekk eksospotte osv, der har det gått varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Kanskje irrelevant for problemstillingen siden skaden allerede er skjedd, men er denne typen slange beregnet for varmt kjølevann egentlig? Er vant med å se disse på kalde sjøvannsslanger, og annen type (svarte) på varme slanger. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Fantino skrev 48 minutter siden: Kanskje irrelevant for problemstillingen siden skaden allerede er skjedd, men er denne typen slange beregnet for varmt kjølevann egentlig? Maks. temperatur er 65 gr for slike PVC slanger, så slangen er ikke egnet til denne bruken. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
SY Felicity Svart 21.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August Takk for svarene! For å oppklare: det var slangen som kommer ned fra ekspansjonstanken til kjølevæsken som smeltet. Jeg sjekket alarmen i dag men der kommer det ingen lyd. De 3 lysene fungerer når jeg trykker test alarm. For å sjekke at selve sensoren fungerer (dette er nytt for meg) - Hva vil det si å kortslutte til motorgods? Hvordan gjør man det? Jeg skal få sjekket oljen også. Utifra hva jeg vurderer så ser øvrige slanger og koblinger hele og fine ut. Et gjenstående mysterium er at jeg finner det som trolig er kjølevæske langt unna motorrommet, blant annet i taket og madrassen i fotenden av akterkabinen. Jeg klarer ikke å finne spor av kjølevæske i hulrom mellom motorrommet og fotenden av kabinen. Så da er spørsmålet om det er et annet rør som har fått hard medfart, uten at jeg klarer å skjønne hva det skal være. Kan kjølevæske ende opp i eksosen? Den går forsåvidt i hulrommet under der.. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Dette med temperaturmåler har J-A allerede forklart, men kan prøve å utdype litt. Med gods så menes motoren. Hele motoren er egentlig batteri minus da minuskabel fra batteriet er festet direkte til motorens gods. Tempmåleren tenker jeg vi ser midt i bildet. Det går en hvit ledning til den, men som sikkert brun på den siden vi ikke ser. Altså brun og hvit slik J-A skriver. Trekk ledningen av måleren og hold den inntil gods på motoren. Det bør helst ikke være motormaling der du holder den inntil da ledningen skal ha kontakt med gods. Nå skal alarmen høres og templyset blinke hvis tenning er slått på. Tempgiveren er altså en bryter som danner kontakt til gods når tempen overstiger 95 grader omtrent. Testen gir ikke svar på om selve giveren er defekt, men den viser at koblingen er ok eller ikke. Men det er jo slett ikke sikkert motoren var for varm så alarmen kan være ok den. Når det går hull på en slange så fosser det ut kjølevæske under trykk og damp. Væsken kan jo være opp mot 90 grader. Kanskje du stoppet motoren før den ble for varm. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Jeg hadde vel vurdert å spandere slanger med tilstrekkelig temperaturrating opp/ned til ekstern ekspansjonstank også. Antar dette arrangementet er der for å øke ekspansjonsvolumet når en kopler motor til VVB og øker totalvolumet, slik at det kan stå forholdsvis varmt vann opp i den slangen. Men det løser vel neppe problemet med varmgang da. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 22.August Link til dette innlegget Svart 22.August SY Felicity skrev for 18 timer siden: Kan kjølevæske ende opp i eksosen? Den går forsåvidt i hulrommet under der.. Ja, kjølevæske kan ende opp i eksosen, hvis det er lekkasje et eller annet sted i varmeveksleren. Men hvis du også har lekkasje i eksossystemet, vil du typisk ha eksoslukt i tillegg til vann. Du får tørke opp og følge med. Jeg har hatt eksoslekkasje en gang, da var det korrosjonskade i endelokket på en lydpotte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.