Jump to content

Tips til driftsøkonomisk familiebåt, maks ca 500k

Roroto

Recommended Posts

Takk for et meget flott forum. Har lest i timesvis/dagesvis rundtom og lærer stadig nye ting.

Vi debuterte i båt i vår med en 21 fots plastsnekke og fikk ble tidlig diagnostisert med 3-fotssyken. Båten var meget fin, romslig, sosial og økonomisk. Vi har hatt mange dagsturer og en del overnattingsturer med den i år og vi ble skikkelig forelsket i båtlivet. Denne er nå solgt til fordel for større båt. Vi søker nå etter en båt som kan passe til en familie på fem som veldig gjerne har med seg gjester på tur (både barn og voksne), men som ikke koster for mye i drift. Har sett på litt eldre båter f.eks. Master 820/ Inter 9300, Skarpnes 30, Marex Friendship 32. Alle er romslige og tikker nok av på det meste hva gjelder komfort og plass, men jeg ser ikke behovet for å kjøre mer enn 8 knop og tenker derfor at en stor motor kun er ensbetydende med økt forbruk. Det gir sikkert noen fordeler i form av fleksibilitet, lettere å få solgt ved endt båthold, rekkevidde, osv. Dette kan vi dog leve godt med. Vi ønsker å kunne bruke båten til både dagsturer og ukesturer, uten å ha for mye opp-/nedrigg av sengeplasser.

Mulig jeg har malt meg inn i et hjørne, så derfor spør jeg her om råd til en båt som er stor nok, ikke har alt for masse tre som må vedlikeholdes (ønsker å konsentrere vedlikeholdet til hovedsaklig motor/teknisk) og som er rimelig i drift. Driftskostnader trumfer kjøpspris, men det er fint om den koster under 500 000kr. Målet er seilbåt en gang i tiden når barna blir større, så vi er glad i turer i rolig tempo. Liker å ha prosjekter, men med 3 barn og viten om at renovering av båt ofte tar mange ganger så lang tid som en ser for seg, er det fint om den er i relativt grei stand.

Hvorfor lister du opp ulike motorbåter hvis målet er seilbåt? Det tror jeg du burde utdype. En seilbåt fungerer ypperlig som motorbåt hvis toppfart ikke er viktig. Om du ikke legger så mye penger i seil kan det være svært rimelig båthold. Og hvis du ikke er så nøye på at hver enkelt skal ha sin egen kabin er det masse gode og rimelige seilbåter å få rundt 35 fot.

Faxen skrev 1 time siden:

driftsøkonomisk, BÅTPENGERB, og de bare renner ut.:knuserh:

Ja, det er nok best å ikke regne for mye på det.. 

Grønnskollingen skrev 58 minutter siden:

Hvorfor lister du opp ulike motorbåter hvis målet er seilbåt? Det tror jeg du burde utdype. En seilbåt fungerer ypperlig som motorbåt hvis toppfart ikke er viktig. Om du ikke legger så mye penger i seil kan det være svært rimelig båthold. Og hvis du ikke er så nøye på at hver enkelt skal ha sin egen kabin er det masse gode og rimelige seilbåter å få rundt 35 fot.

Har ikke sett på det slik før. Takk for tips. Drømmen er seilbåt, men vi er relativt nybegynnere på sjøen og med en nyfødt og to andre små barn ønsker vi å tilnærme oss det gradvis. Vi har hatt stor glede av en båt som er enkel (les: hverken dyptgående kjøl eller høy mast, krenging). Jeg nevnte disse for å gi et bilde av hva vi har sett på så langt. Av disse liker vi godt Master 820, men ser ikke behovet for å gå fort med en hytte på sjøen.

Jeg er jo litt farget siden jeg har Nidelv 28, men trygg og sikker båt som familien får plass i flere år fremover.

https://www.batmagasinet.no/bm201411-bruktbat-bater/det-gode-batliv-for-en-billig-penge/783522

Men som flere nevner her, er målet å seile så ville jeg sett på seilbåter. Da kan du gå for motor, men henge opp en klut når det er rolige forhold og du ønsker å lære. 

Roroto skrev for 14 timer siden:

Vi har hatt stor glede av en båt som er enkel (les: hverken dyptgående kjøl eller høy mast, krenging).

Dybde og høyde er noe man må forholde seg til, på samme måte som høyrekjøring og trafikklys, men man blir fort vant. Det er jo ikke slik at motorbåter slipper å forholde seg til sjøkart... Mange lavthengene strømledninger og sandbanker der du bor? Hvor mye en seilbåt krenger kan du bestemme selv. Rulling i sjøgang slipper du også. Drifstofføkonomisk er det en "no-brainer", i tillegg til at du lager null hekksjø i farten folk flest pleier å gå i på en fin sommerdag. Og alt dette er før du har heist et eneste seil. Og seiling er rett og slett den beste måten å oppleve naturen på.

Grønnskollingen skrev 13 minutter siden:

Dybde og høyde er noe man må forholde seg til, på samme måte som høyrekjøring og trafikklys, men man blir fort vant. Det er jo ikke slik at motorbåter slipper å forholde seg til sjøkart...

Helt sant. Og jeg må nok innrømme at jeg har plukket ned et strømstrekk en gang. Ingen unnskyldning og jeg visste meget godt om ledningene men var havnet i en nokså stressende situasjon som avledet oppmerksomheten...

Roroto skrev for 16 timer siden:

Målet er seilbåt en gang i tiden når barna blir større, så vi er glad i turer i rolig tempo.

Jeg har "gått gradene" fra Viksund 25 og oppover i størrelse og fart til Coronet 32 DeepSea for så å havne i seilbåt. Hvorvidt det er smart å gå gjennom alle stegene jeg har gjort kan jo absolutt diskuteres men alle båtskiftene har jo vært gjort ut fra vurderinger der og da så jeg hadde nok ikke vært moden for seilbåt før jeg kjøpte en... og det ble en 44 foting med 3 lugarer med hvert sitt dusj/toalettrom...

Et viktig poeng for meg med seilbåt er badeplatform e.l. Ikke det at jeg bader så mye men for å ha en enkel mulighet for å komme meg ombord i båten fra sjøen. Mange seilbåter er ganske håpløse slik.

...og en seilbåt er jo en god motorbåt også. Har vitset mye om seilbåter med motorhavari (=seilbåter som virkelig har seilene oppe :ler:)...

Roroto skrev for 17 timer siden:

Alle er romslige og tikker nok av på det meste hva gjelder komfort og plass, men jeg ser ikke behovet for å kjøre mer enn 8 knop og tenker derfor at en stor motor kun er ensbetydende med økt forbruk.

Jeg byttet fra 124 hk til 200 hk i min nåværende båt. Kjøremønster er helt likt, med unntak av at jeg drar mer på dersom været er dårlig, bølgene slår og jeg vil over et strekke. Jeg merker ingen forskjell på drivstofforbruket. Men jeg drar mest rundt i nærområdet og ligger mest i 8 knop eller lavere.

Dette er en 26" halvplaner som nok er tyngre enn Master 820 i drift. Dypere, tyngre.

Så lenge du har samme båt, med forskjellige motorer, er min tanke at forskjellen i drivstofforbruk er svinnende liten. Det er mer viktig at du får feks en TAMD41 motor i stedet for en TAMD40 motor. Der skjedde det en stor forskjell i forbruk, der nyere motor (41) bruker rundt 10-15% mindre drivstoff.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Fantino skrev for 15 timer siden:

Denne?

https://www.finn.no/mobility/item/414721005?ci=2

Mye plass og fremstår som velholdt og oppgradert. Ny motor i år. Bildene 39/40 sier mye etter mitt vett. Denne hadde jeg ikke vært så bekymret for å kjøpe..

Imponerende resultat med noe som må komme fra formene til gamle Kragerø 32? Morsomt. Motor er halve verdien her og teknisk virker det meste veldig bra og pent utført. Maks plassutnyttelse. Men det spørs om noen vil gi så mye for noe som opprinnelig var en lukket helårssnekke? Jeg tenker på skrogformen. Og hvordan er det med 2.2 liter motor på en båt som veier 6 tonn? 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

index skrev 18 minutter siden:

Strøken båt må jeg si! Men jeg synes det er stiv pris for en gammelmodig 32 foter. 

Ja, må være enig i det. Men det spørs vel på responsen. Markedet bestemmer, hadde nok ikke knallet til med bud på prisforlangende.. Men motor fra 2023 drar jo opp en del, og tillitsvekkende vedlikehold og installasjoner også. 

22 hours ago, Faxen said:

driftsøkonomisk, BÅTPENGERB, og de bare renner ut.:knuserh:

Ikke nødvendigvis. En passe stor nok seilbåt kan faktisk være forholdvis rimelig i drift, hvis den er i OK stand. Man er jo på sjøen for å kose seg og slappe av, og da synes jeg at det faktisk er triveligere å svi av 1-2 liter diesel pr time enn 20 liter pr time, hvis man går for motor. Enda mer trivelig å seile, hvis man har "passe vind".

Ville vurdert Bavaria 30-32 som passe rimelig og komfortabel seilbåt til familiebruk.

En seilbåt kan også være en god nok sjekte, hvis/når man ikke gidder å seile.

På grunn av en forholdvis stor og tung kjøl, så har seilbåtene et lavt tyngepunkt, slik at de blir stabile i sjøen.

Men mast og kjøl, det kan nok skape sine utfordringer her og der, og når det blåser, så kan vinden ta ganske godt tak i masta, også når seilene er tatt ned.

Vår første og siste båt var seilbåt. Har hatt den i 34 år. Litt tilfeldig at det ble seilbåt, men har aldri angret. Dro på tur uten seilererfaring med små barn (men var båtvant). Ikke la deg skremme av høy mast eller dyp kjøl. Og du får mye mer båt for pengene i forhold til motorbåt. Driftskostnader er også mye lavere.

Eivind

Driftskostnader for 30`  seilbåt er ikke ubetydelige. Færre havner & båtplasser  tilgjengelig, samt mere kostnader/ begrensinger med opplag. Rigg og seil er ikke gratis, selv om man forflytter seg gratis dersom vinden er rett vei.

Komfortmessig er det en tragedie med en liten cockpit som stort sett er et badekar med benker og et digert ratt ( eller 2 ) Gleden med å stå ute å styre  i pissregn og motvind i 5 knop kan jeg også styre meg for.

Nedenunder er det god plass, og man slipper å kunne se ut eller å få med seg noe som skjer.

100 ganger heller en Nidelv 28 eller lignende, dieselegningen tar jeg med et smil.

29 minutes ago, hanto1 said:

Driftskostnader for 30`  seilbåt er ikke ubetydelige. Færre havner & båtplasser  tilgjengelig, samt mere kostnader/ begrensinger med opplag. Rigg og seil er ikke gratis, selv om man forflytter seg gratis dersom vinden er rett vei.

Komfortmessig er det en tragedie med en liten cockpit som stort sett er et badekar med benker og et digert ratt ( eller 2 ) Gleden med å stå ute å styre  i pissregn og motvind i 5 knop kan jeg også styre meg for.

Nedenunder er det god plass, og man slipper å kunne se ut eller å få med seg noe som skjer.

100 ganger heller en Nidelv 28 eller lignende, dieselegningen tar jeg med et smil.

Jeg er veldig enig. Jeg synes båtliv langs holmer å skjær er trivelig. Har ikke behov for å gå i timesis over åpent hav.  Synes seilbåter må være store og nye om det ikke skal bli innelukket kjellerfølelse u nder dekk. Lite utsyn i forhold til HT og styrehusbåter med opphøyet salong.

For min del går jeg  i mange trange og grunne sund og under mange lave broer og spenn. Hadde ikke gått med 2m kjøl og lang pinne!  De som tror at vedlikehold på seilbåt med innenbords diesel er veldig mye mindre enn en moderat motorisert motorbåt, tror jeg må tenke seg litt om! Her er det jo veldig mye mer dekksutstyr i tauverk, taljer wirer winsjer, seil seiltrekk osv.  om motoren er liten, har den også aksiling, akseltettinger, sink og div filtre og olje. skal den på land eller slippes, så er det betydelig mer styr.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

hanto1 skrev for 4 timer siden:

Enig 😂😂

4 hours ago, -morten- said:

For min del går jeg  i mange trange og grunne sund og under mange lave broer og spenn. Hadde ikke gått med 2m kjøl og lang pinne!  De som tror at vedlikehold på seilbåt med innenbords diesel er veldig mye mindre enn en moderat motorisert motorbåt, tror jeg må tenke seg litt om! Her er det jo veldig mye mer dekksutstyr i tauverk, taljer wirer winsjer, seil seiltrekk osv.  om motoren er liten, har den også aksiling, akseltettinger, sink og div filtre og olje. skal den på land eller slippes, så er det betydelig mer styr.

Min seilbåt har en forholdsvis lang jernkjøl og den stikker 1.35 dypt og det har i grunnen aldri vært et problem. Etter 42 år på sjøen så er den driftsmessig fortsatt som ny stort sett uten behov for annet vedlikehold enn oljefilter, impeller og drivrem, til sammen ca 300.- pluss en kanne med olje. Sist gang jeg hadde den på land for rengjøring så kostet det ca 500 Kr. Da hang den i en kran, og det ville vel ha blitt helt likt for en motorbåt.

Høy mast kan nok være et problem, når man skal under broer. Det går stort sett bra, men ikke alltid, og det er jo noe ekstra å passe på. Å stå utendørs å styre om sommeren er vel stort sett helt OK, men om vinteren så kan det jo være litt kaldt. 

En ulempe med seilbåt som motorbåtfolket ikke har nevnt, det er at manuvrering ut og inn av havn kan være ganske krevende, spesielt hvis man har en litt eldre båttype uten baug-thurster. HVis det er litt vind så tar vinden også forholdsvis lett tak i masta, slik at man kanskje får en litt uønsket retning.

5 hours ago, hanto1 said:

Jeg vil nok si motsatt. Har vel knapt nok opplevd en eneste båthavn eller en båthavn som jeg ikke får inn seilbåten. Jeg vet om ett sted som ligger bak en bru, og der kommer jeg jo ikke inn. På den annen side så ser man nok flere seilbåter enn motorbåter som ligger gratis for anker eller for bøye. Antar at det har noe å gjøre med at seilbåtene har kjøl og er mer stabile og med lavere tyngdepunkt, slik at det blir mer behagelig å ligge for anker med en seilbåt.  

5 hours ago, hanto1 said:

En sjekte med en forholdsvis liten motor, bør også være et forholdsvis godt alternativ. Men så en annen problemstilling: På den forrige seilbåten som jeg hadde, så var det en Volvo Penta motor ombord som også brukes på noen sjekter. Hadde motorstans to ganger, og kunne i begge tilfeller komme meg hjem vha seilene.  

hanto1 skrev for 6 timer siden:

Det er jo blitt sagt at seilbåt er den absolutt dyreste måten å forflytte seg gratis på 😇

Driftskostnadene for min 31' seilbåt har vært ubetydelige, bortsett fra ny fokk etter 20 år og nytt storseil etter 37 år. Jeg gjør riktignok alt arbeid på båten selv. Når det ikke er seilvind bruker motoren 1,5 liter i timen og beveger seg med 5,5 knop. Jeg tror ikke det er mange motorbåter som går billigere enn det. Jeg har god plass i cockpiten og er ikke plaget av noe ratt som opptar mye plass. Jeg har den eneste fornuftige styreinnretningen, nemlig rorkult som vippes opp når den ikke er i bruk. Ikke noe vaiere og trinser som kan svikte. Autopiloten tar seg for det meste av styringen og vi sitter godt beskyttet under sprayhood og frontvindu av glass. Og så oppfører jo seilbåter seg mye behageligere i sjøen enn de fleste motorbåter. Lykke til med valget.

Eivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...