Jump to content

Tips til driftsøkonomisk familiebåt, maks ca 500k

Roroto

Recommended Posts

On 8/22/2025 at 8:36 PM, eivindch said:

Driftskostnadene for min 31' seilbåt har vært ubetydelige, bortsett fra ny fokk etter 20 år og nytt storseil etter 37 år. Jeg gjør riktignok alt arbeid på båten selv. Når det ikke er seilvind bruker motoren 1,5 liter i timen og beveger seg med 5,5 knop. Jeg tror ikke det er mange motorbåter som går billigere enn det. Jeg har god plass i cockpiten og er ikke plaget av noe ratt som opptar mye plass. Jeg har den eneste fornuftige styreinnretningen, nemlig rorkult som vippes opp når den ikke er i bruk. Ikke noe vaiere og trinser som kan svikte. Autopiloten tar seg for det meste av styringen og vi sitter godt beskyttet under sprayhood og frontvindu av glass. Og så oppfører jo seilbåter seg mye behageligere i sjøen enn de fleste motorbåter. Lykke til med valget.

For min 33 fot seilbåt så er også driftsomkostningene ubetydelige og den klarer seg også med 1.5 liter drivstoff, men det er et lite "men".

Dette er min seibåt no 3, og for de 2 første båtene, så viste jeg nok ikke helt hva jeg kjøpte, og det fulgte faktisk med en en del vedlikehold med påfølgende kostnader ved innkjøp av "gammel båt". Så brukte jeg ganske lang tid på å kjøpe silbåt no 3, og da visste jeg nøyaktig hva jeg så etter og da ble det bare bra.

Hvis jeg ver "ny med båt" og skulle bruke dette som en familiebåt, så ville jeg nok ikke ha valgt en litt eldre båttype, men heller noe litt nyere, som er i original stand, uten endringer og en båttype som er produsert i mange eksemplarer, gjerne på en fabrikk. 

Mener at når man ser tingene på denne måten, så havner fokus lett på en ikke alt for gammel Bavaria, Hanse, Jeanneau, eller noe slikt og for 500 K, så får man jo ganske mye bra.

Ettersom jeg nå har fått en "gammel båt" som fungerer veldig bra, så kunne jeg ikke tenke meg å bytte til en nyere båttype. Gamle båter som man kjøper brukt kan nok være bra, men det vil vel også ofte følge med en god del gamle problemer. 

Arne2 skrev On 22.8.2025 at 14.58:

På den annen side så ser man nok flere seilbåter enn motorbåter som ligger gratis for anker eller for bøye. Antar at det har noe å gjøre med at seilbåtene har kjøl og er mer stabile og med lavere tyngdepunkt, slik at det blir mer behagelig å ligge for anker med en seilbåt.  

Eller fordi de ikke kommer inn til land.....

4 hours ago, Gullfisk said:

Eller fordi de ikke kommer inn til land.....

Nei, det tror jeg faktisk ikke at jeg har opplevd en eneste gang, at det har vært noe problem for bruk av mine seilbåter. De fleste brygger har da 1.5-2 meter dybde. Når jeg velger bøye eller anker i stedet for brygge, så har det å gjøre med at bøye/anker oppleves som like stabilt som brygge, men mer "privat". Samtidig så gjør man jo plass til de som ønsker seg en bryggeplass.

Synes ikke krav til dybde for en seilbåt har vært noen problem i det hele tatt, men der i mot høyde på masta kan være et problem, hvis man skal under en bru, eller en elektrisk kabel. (Høyspentmaster går jo vanligvis høyere, slik at det man kan støte på det er jo lokale kabler, for eksempel mellom øyer.)

Arne2 skrev 1 time siden:

Nei, det tror jeg faktisk ikke at jeg har opplevd en eneste gang, at det har vært noe problem for bruk av mine seilbåter. De fleste brygger har da 1.5-2 meter dybde. Når jeg velger bøye eller anker i stedet for brygge, så har det å gjøre med at bøye/anker oppleves som like stabilt som brygge, men mer "privat". Samtidig så gjør man jo plass til de som ønsker seg en bryggeplass.

Synes ikke krav til dybde for en seilbåt har vært noen problem i det hele tatt, men der i mot høyde på masta kan være et problem, hvis man skal under en bru, eller en elektrisk kabel. (Høyspentmaster går jo vanligvis høyere, slik at det man kan støte på det er jo lokale kabler, for eksempel mellom øyer.)

Tenker mest på i uthavner jeg da det er det vi gjør mest. Men de 3 bryggene jeg benytter oftest, tror jeg ikke jeg har sett seilbåt som ikke har trengt hjelp å komme ut igjen. 
Forøvrig ikke noe problem å ligge hverken på svai eller bøye med motorbåt. Men vi har gjerne lengere dager å være på land, og da er det bedre å gå rett i land, enn å bruke jolle. Det er gjerne enklere å gå i land fra motorbåter flest også. 

Synes det er to helt forskjellige ting, båtliv med seilbåt og båtliv med motorbåt. Man liker gjerne noe fra begge verdener, så velger man vel det som krysser av flest + bokser. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...