tojo Startet 20.August Link til dette innlegget Startet 20.August Er fersk eiger av brukt Optimistjolle, og fersk med segling. Skal ikkje brukes til konkurranse. Har nokon spørsmål om rigging. Informasjon på nettet stemmer ikkje heilt med det eg ser på jolla. Det er Optiparts-rigg 1) Øvre del av mast har ikkje feste som ein kan binne øverste del av segl til for å hindre bevegelse opp/ned. Burde eg bore ett hol for feste? På nettet seg eg at det skal festes. 2) Skråstaget (sprit?) har ei talje festa på sjølve staget. Kva skal talja brukes til? Ser ikkj denne på riggeinformasjon på nettet 3) Masta har ikkje feste for å holde bommen oppe. Kun for å dra den ned. På nettet ser eg at den skal holdes oppe av att tau festa i mast, og at dette justerer strekk i swglwt. Burde eg lage til ett feste. Riggen swr ut til å være av god kvalitet så syns det er rart at den må modifiseres. Sikkert noko eg ikkje har skjønt Takk for all info Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August 1. I "gamle dager" var det gjerne poppet på to bøyler i forkant i toppen av masten; den ene helt i toppen og den andre 10 - 15 cm lenger ned. En lisse skal knytes rett rundt masten og gjennom den øverste bøylen og den andre skrått ned gjennom den nedre av bøylene for å hindre toppen av seile fra å komme for høyt. I moderne tid er disse lissene festet i to propper som går gjennom hull i masten som du sikkert har sett på nettet. Jeg synes også det er merkelig at ingen av delene er tilstede på masten din. 2. "Spri" eller "spristake" er riktig ord. Det kalles "sprit" på engelsk. Den ekstra taljen tipper jeg er til ekstra utveksling for å gjøre det lettere å stramme den på vannet. Tre halingen gjennom og knyt den fast i bøylen på masten. Jeg tror ikke denne løsningen er helt i henhold til klassereglene... 3. Ja, det skal være et feste på masten slik du beskriver. Dette var noe som kom på 80-tallet, da jeg seilte Optimist. Vær oppmerksom på at å borre i masten her kan svekke den slik at den knekker i mye vind. Jeg modifiserte masten min med hjelp fra faren min da jeg var barn, og den knakk da det blåste 10 - 12 m/s... På en mer moderne rigg er det mulig å ta av taljen til spristaken slik at du kan beholde lissene ferdig knytet på seilet og bare tre det av og på når du skal rigge ned/opp. Hvis du kan få tak i det for en billig penge vil jeg anbefale det. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Gunga Din Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August I tillegg til det @Xtian skriver så bomnedhalet flyttet man ut ca 20 cm på bommen, så fikk man en ´kick´ dvs man forhindrer att bomnokken reser seg du har ett poppet litet feste der på bommen, der fester du bomnedhalet har du hanefot til skjøtet, så var det ett maksimum-mål på avstandet mellom bom og hanefot, dette for å forhindre att rorsman skulle få wiren over halsen ved en jibb jeg seilte optimist sluttet 60-tal …..så det kanskje er nye regler idag….. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Code0 Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Det er jo rart at du ikke finner svaret på nettet. Youtube har flere treff på ‘optimist dinghy rigging’, for eksempel denne: Sitér dette innlegget Link to post
tojo Svart 21.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August Videoen referert til er typisk info eg finn på nettet, og den har de festene som min jolle ikkje har Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Personlig ville jeg nok modifisert riggen slik at den lignet mest mulig på infoen du finner på nettet, evt. prøvd å få tak en såkalt skolerigg. Kan hende det dukker oppå brukt for en billig penge på "Jolletorget". Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
tojo Svart 21.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August 1 hour ago, Xtian said: Personlig ville jeg nok modifisert riggen slik at den lignet mest mulig på infoen du finner på nettet, evt. prøvd å få tak en såkalt skolerigg. Kan hende det dukker oppå brukt for en billig penge på "Jolletorget". Christian 8-) Enig i dette. Eg kjem nok tl å borre nokon små ekstra hol. Tenker det ikkje endrer styrken i mast meir enn originalen. Takk for gode innspel Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Xtian skrev for 7 timer siden: 1. I "gamle dager" var det gjerne poppet på to bøyler i forkant i toppen av masten; den ene helt i toppen og den andre 10 - 15 cm lenger ned. En lisse skal knytes rett rundt masten og gjennom den øverste bøylen og den andre skrått ned gjennom den nedre av bøylene for å hindre toppen av seile fra å komme for høyt. jeg fann IODA´s klasseregler https://www.optiworld.org/uploaded_files/Document_3023_20240202102732_en.pdf der står litt om hvor disse bøyler skall sitte…… og du bør også ha ett feste for en Windex, eller en vindpil…….. @tojo du skriver att du ikke skall regattaseile, men er rigg og båt iht klasseregler så øker verdien på båten. eller hvem vet, du kanskje blir så bitt av basillen, att du starter på regatter. jeg fikk min første Optimistjolle 1965……og jeg seiler fortsatt etter 60 år, bare i litt større båter Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.