Jump to content

VP D6, helt død, ingen strøm til tenning

steib

Recommended Posts

Hei,

Har følgende problem i min båt med dobbelinstallasjon 2008-mod VP D6 330 med drev.

BB motor, alt virker som normalt.

SB motor, ingen strøm til tenning, ingen strøm/signaler til EDC eller instrumenter når nøkkel vris om. Vifte starter ikke - den er altså helt død / dævv.

Elektrikere har vært i båten, «alt» er undersøkt og målt etter feilsøk og utelukkings-prinsippet. Det er strøm fra batteribank, alle sikringer er testet, har også sjekket 50 amp hovedsikring på motor. Selve tenningslåsen er også sjekket/målt, ikke funnet noen feil der. Fra deres ståsted, de mener å ha utelukket alt som ikke har med selve motorstyringen å gjøre, så er det trolig at feilen ligger en eller annen plass i styreenheten(e) til motoren. 

Tilkalle mekaniker er naturligvis neste steg her, men om sitter noen med høy VP kompetanse og leser dette, så setter jeg stor pris på innspill på veien.

Du må gjerne opplyse timetall. 

En mulig årsak kan være at giraktuator ikke står i fri, eventuelt at mikrobryter i aktuator er ute av stilling. Men, dette rimer ikke med at det ikke er liv i instrumentene når tenning slås på. Men kanskje verd å sjekke/utelukke allikevel. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Litt av et mysterium dette. 

Men med to motorer har du mulighet til å kryssbytte komponenter. Om feilen ligger i en av styringsenhetene kan dette feilsøkes ved å bytte en komponent av gangen for å se om feilen flytter seg til andre motoren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg tror jeg ville startet med DC- DC konverteren. Mål først at det er strøm inn til denne, er det ikke det ligger feilen i strømforsyningen før motoren. Er det strøm inn her, kryssbytt med den andre motoren og se hva som skjer. 

Brigg skrev for 4 timer siden:

Jeg tror jeg ville startet med DC- DC konverteren. Mål først at det er strøm inn til denne, er det ikke det ligger feilen i strømforsyningen før motoren. Er det strøm inn her, kryssbytt med den andre motoren og se hva som skjer. 

Tenkte det samme. Har sett at en og annen her inne har rapportert at den har gitt seg 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...