steib Startet 12 timer siden Link til dette innlegget Startet 12 timer siden Hei, Har følgende problem i min båt med dobbelinstallasjon 2008-mod VP D6 330 med drev. BB motor, alt virker som normalt. SB motor, ingen strøm til tenning, ingen strøm/signaler til EDC eller instrumenter når nøkkel vris om. Vifte starter ikke - den er altså helt død / dævv. Elektrikere har vært i båten, «alt» er undersøkt og målt etter feilsøk og utelukkings-prinsippet. Det er strøm fra batteribank, alle sikringer er testet, har også sjekket 50 amp hovedsikring på motor. Selve tenningslåsen er også sjekket/målt, ikke funnet noen feil der. Fra deres ståsted, de mener å ha utelukket alt som ikke har med selve motorstyringen å gjøre, så er det trolig at feilen ligger en eller annen plass i styreenheten(e) til motoren. Tilkalle mekaniker er naturligvis neste steg her, men om sitter noen med høy VP kompetanse og leser dette, så setter jeg stor pris på innspill på veien. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Du må gjerne opplyse timetall. En mulig årsak kan være at giraktuator ikke står i fri, eventuelt at mikrobryter i aktuator er ute av stilling. Men, dette rimer ikke med at det ikke er liv i instrumentene når tenning slås på. Men kanskje verd å sjekke/utelukke allikevel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
steib Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Hei, Timetall er 1450. Aktuator er sjekket, og som du sier, det rimer ikke med at EDC panel er dødt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Litt av et mysterium dette. Men med to motorer har du mulighet til å kryssbytte komponenter. Om feilen ligger i en av styringsenhetene kan dette feilsøkes ved å bytte en komponent av gangen for å se om feilen flytter seg til andre motoren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Begynte å tenke på at om motoren er strømløs kan vel feilen også ligge i DC-DC konverteren. Det er vel denne som forsyner motoren med strøm. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
steib Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Kryssbytting av komponenter er hensiktsmessig, ja 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Jeg tror jeg ville startet med DC- DC konverteren. Mål først at det er strøm inn til denne, er det ikke det ligger feilen i strømforsyningen før motoren. Er det strøm inn her, kryssbytt med den andre motoren og se hva som skjer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
steib Svart 10 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Takk for tips, notert og vil bli undersøkt! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Brigg skrev for 4 timer siden: Jeg tror jeg ville startet med DC- DC konverteren. Mål først at det er strøm inn til denne, er det ikke det ligger feilen i strømforsyningen før motoren. Er det strøm inn her, kryssbytt med den andre motoren og se hva som skjer. Tenkte det samme. Har sett at en og annen her inne har rapportert at den har gitt seg Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Har du brannslukkingsanlegg i motorrommet?hvis det er noe feil på det anlegget får du ikke start.husker ikke alt,men det står myyye om det på: vi med Volvo Penta på fb. Frank finnkroken kan alt dette på rams. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.