steib Startet 23.August Link til dette innlegget Startet 23.August Hei, Har følgende problem i min båt med dobbelinstallasjon 2008-mod VP D6 330 med drev. BB motor, alt virker som normalt. SB motor, ingen strøm til tenning, ingen strøm/signaler til EDC eller instrumenter når nøkkel vris om. Vifte starter ikke - den er altså helt død / dævv. Elektrikere har vært i båten, «alt» er undersøkt og målt etter feilsøk og utelukkings-prinsippet. Det er strøm fra batteribank, alle sikringer er testet, har også sjekket 50 amp hovedsikring på motor. Selve tenningslåsen er også sjekket/målt, ikke funnet noen feil der. Fra deres ståsted, de mener å ha utelukket alt som ikke har med selve motorstyringen å gjøre, så er det trolig at feilen ligger en eller annen plass i styreenheten(e) til motoren. Tilkalle mekaniker er naturligvis neste steg her, men om sitter noen med høy VP kompetanse og leser dette, så setter jeg stor pris på innspill på veien. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Du må gjerne opplyse timetall. En mulig årsak kan være at giraktuator ikke står i fri, eventuelt at mikrobryter i aktuator er ute av stilling. Men, dette rimer ikke med at det ikke er liv i instrumentene når tenning slås på. Men kanskje verd å sjekke/utelukke allikevel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
steib Svart 23.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August Hei, Timetall er 1450. Aktuator er sjekket, og som du sier, det rimer ikke med at EDC panel er dødt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Litt av et mysterium dette. Men med to motorer har du mulighet til å kryssbytte komponenter. Om feilen ligger i en av styringsenhetene kan dette feilsøkes ved å bytte en komponent av gangen for å se om feilen flytter seg til andre motoren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Begynte å tenke på at om motoren er strømløs kan vel feilen også ligge i DC-DC konverteren. Det er vel denne som forsyner motoren med strøm. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
steib Svart 23.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August Kryssbytting av komponenter er hensiktsmessig, ja 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Jeg tror jeg ville startet med DC- DC konverteren. Mål først at det er strøm inn til denne, er det ikke det ligger feilen i strømforsyningen før motoren. Er det strøm inn her, kryssbytt med den andre motoren og se hva som skjer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
steib Svart 23.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August Takk for tips, notert og vil bli undersøkt! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Brigg skrev for 4 timer siden: Jeg tror jeg ville startet med DC- DC konverteren. Mål først at det er strøm inn til denne, er det ikke det ligger feilen i strømforsyningen før motoren. Er det strøm inn her, kryssbytt med den andre motoren og se hva som skjer. Tenkte det samme. Har sett at en og annen her inne har rapportert at den har gitt seg Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Har du brannslukkingsanlegg i motorrommet?hvis det er noe feil på det anlegget får du ikke start.husker ikke alt,men det står myyye om det på: vi med Volvo Penta på fb. Frank finnkroken kan alt dette på rams. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Andora skrev for 2 timer siden: Har du brannslukkingsanlegg i motorrommet?hvis det er noe feil på det anlegget får du ikke start. En slik feil vil forklare at man ikke får start, men ikke at alt er strømløst. Så dette må ha noe med motorens strømforsyning å gjøre. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
steib Svart 23.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August Takk for innspill’! Jeg har sjekket ut brannsluknings-anlegget av innlegget av ligninga også. I og med at den ene motoren starter, og det lyser grønt i lampa , så er det lite trolig at det er den. Anlegget har også en bypass-funksjon, som er testet ut uten at dette gjør noen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Ok da er det sjekket ut👍hovedstrøm bryter,er den sjekket?enkelt å koble forbi for å sjekke/utelukke den også. Sitér dette innlegget Link to post
steib Svart 4.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September Etter 10 dager alene i båthavna, med tid til å tenke seg om i fred å ro, så valgte BB motor i dag å starte. Som om ingenting noen gang har vært galt. Det var selvsagt hyggelig, men likefullt frustrerende også. Hvor i all verden ligger feilen?? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.September Link til dette innlegget Svart 4.September Du får ha multimeteret liggende klart og gjøre noen målinger om feilen oppstår igjen. Uten å feilsøke når feilen er til stede kommer du ingen vei. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
steib Svart 4.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September Ja, er avhengig av at feilen oppstår igjen. Og det gjør den nok.. Dette skjedde en gang tidligere i sommer også, så feilen har altså kommet og gått to ganger nå. Er det da i det hele tatt sannsynlig at det ligger i motorenes elektronikk, eller er det mer trolig at det er dårlig kontakt en eller annen plass i strømforsyningen på veien dit? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 4.September Link til dette innlegget Svart 4.September Merkelig. Hadde en tilsvarende opplevelse med en båt med kun en motor. Alt var dødt tre ganger. Etter mye feilsøking uten åpenbare feilkilder ble tenningslås foreslått skiftet av verkstedet. Var aldri utfordringer rundt start etter skiftet. Var en situasjon hvor den startet nesten hver gang, men snitt en av noen og tjue var alt dødt. Vet ikke hva som var feil i tenningslås, men skiftet førte i hvert fall til at død motor og panel aldri hendte igjen. mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.September Link til dette innlegget Svart 4.September steib skrev 12 minutter siden: Er det da i det hele tatt sannsynlig at det ligger i motorenes elektronikk, eller er det mer trolig at det er dårlig kontakt en eller annen plass i strømforsyningen på veien dit? Jeg vet ikke. Men jeg vet at multimeteret, såfremt det blir brukt riktig og batteriet i multimeteteret ikke er for gammelt, gir svarene på slike spørsmål. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.