Jump to content

VP D6, helt død, ingen strøm til tenning


steib

Recommended Posts

Hei,

 

Har følgende problem i min båt med dobbelinstallasjon 2008-mod VP D6 330 med drev.

 

BB motor, alt virker som normalt.

 

SB motor, ingen strøm til tenning, ingen strøm/signaler til EDC eller instrumenter når nøkkel vris om. Vifte starter ikke - den er altså helt død / dævv.

 

Elektrikere har vært i båten, «alt» er undersøkt og målt etter feilsøk og utelukkings-prinsippet. Det er strøm fra batteribank, alle sikringer er testet, har også sjekket 50 amp hovedsikring på motor. Selve tenningslåsen er også sjekket/målt, ikke funnet noen feil der. Fra deres ståsted, de mener å ha utelukket alt som ikke har med selve motorstyringen å gjøre, så er det trolig at feilen ligger en eller annen plass i styreenheten(e) til motoren. 
 

Tilkalle mekaniker er naturligvis neste steg her, men om sitter noen med høy VP kompetanse og leser dette, så setter jeg stor pris på innspill på veien.

Link to post

Du må gjerne opplyse timetall. 
 

En mulig årsak kan være at giraktuator ikke står i fri, eventuelt at mikrobryter i aktuator er ute av stilling. Men, dette rimer ikke med at det ikke er liv i instrumentene når tenning slås på. Men kanskje verd å sjekke/utelukke allikevel. 
 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Litt av et mysterium dette. 
 

Men med to motorer har du mulighet til å kryssbytte komponenter. Om feilen ligger i en av styringsenhetene kan dette feilsøkes ved å bytte en komponent av gangen for å se om feilen flytter seg til andre motoren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Begynte å tenke på at om motoren er strømløs kan vel feilen også ligge i DC-DC konverteren. Det er vel denne som forsyner motoren med strøm. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg tror jeg ville startet med DC- DC konverteren. Mål først at det er strøm inn til denne, er det ikke det ligger feilen i strømforsyningen før motoren. Er det strøm inn her, kryssbytt med den andre motoren og se hva som skjer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 4 timer siden:

Jeg tror jeg ville startet med DC- DC konverteren. Mål først at det er strøm inn til denne, er det ikke det ligger feilen i strømforsyningen før motoren. Er det strøm inn her, kryssbytt med den andre motoren og se hva som skjer. 

Tenkte det samme. Har sett at en og annen her inne har rapportert at den har gitt seg 

Link to post
Andora skrev for 2 timer siden:

Har du brannslukkingsanlegg i motorrommet?hvis det er noe feil på det anlegget får du ikke start.

En slik feil vil forklare at man ikke får start, men ikke at alt er strømløst. Så dette må ha noe med motorens strømforsyning å gjøre. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 2 uker senere...

Du får ha multimeteret liggende klart og gjøre noen målinger om feilen oppstår igjen. Uten å feilsøke når feilen er til stede kommer du ingen vei. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja, er avhengig av at feilen oppstår igjen. Og det gjør den nok.. 

 

Dette skjedde en gang tidligere i sommer også, så feilen har altså kommet og gått to ganger nå. Er det da i det hele tatt sannsynlig at det ligger i motorenes elektronikk, eller er det mer trolig at det er dårlig kontakt en eller annen plass i strømforsyningen på veien dit?

Link to post

Merkelig. 
 

Hadde en tilsvarende opplevelse med en båt med kun en motor. Alt var dødt tre ganger. 
 

Etter mye feilsøking uten åpenbare feilkilder ble tenningslås foreslått skiftet av verkstedet. Var aldri utfordringer rundt start etter skiftet. 
Var en situasjon hvor den startet nesten hver gang, men snitt en av noen og tjue var alt dødt. Vet ikke hva som var feil i tenningslås, men skiftet førte i hvert fall til at død motor og panel aldri hendte igjen. 
 

mvh

Tor Arild

Link to post
steib skrev 12 minutter siden:

Er det da i det hele tatt sannsynlig at det ligger i motorenes elektronikk, eller er det mer trolig at det er dårlig kontakt en eller annen plass i strømforsyningen på veien dit?

 

Jeg vet ikke. Men jeg vet at multimeteret, såfremt det blir brukt riktig og batteriet i multimeteteret ikke er for gammelt, gir svarene på slike spørsmål. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...