Jump to content

Beste blybatterier til båt?

Muggebigge

Recommended Posts

Seilars skrev for 3 timer siden:

AGM Forbruksbatterier bør også lades helt ut til 10,8V og lades rett opp igjen ett par ganger i året. Gjør man det, så kan AGM være veldig bra.  

Har du noen dokumentasjon på dette ?

Mine AGM batterier har iflg monitor svært sjelden vært under 90% pga solceller som lader kontinuerlig, også når vi ligger ett par dager på skjæra.

Er det virkelig noe å hente på å lade de ned til 60% eller 50%, eller til og med enda lengre, en gang i året , for så å fulllade dem etterpå? 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Seilars skrev for 4 timer siden:

AGM Forbruksbatterier bør også lades helt ut til 10,8V og lades rett opp igjen ett par ganger i året.

Det skulle jeg gjerne hatt en seriøs forklaring på. Hver gang et batteri tømmes (utlades til den spenningen) går jo levetiden ned. En slik utlading tar jeg kun når batteriet begynner å bli dårlig for å sjekke hvor mange Ah det har igjen og om det er tid for nytt batteri.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 15 minutter siden:

Det skulle jeg gjerne hatt en seriøs forklaring på.

På vanlige blybatterier så kan man kjøre en «Equalize» som er nettopp hva det høres ut som, en jevning av cellene. Da lader man med en ekstra høy spenning for å løfte de svakeste cellene. Det er 6 celler i ett 12V blybatteri, og disse er ikke produsert 100%  like. Dvs. at avhengig av bruk, så vil de få ujevn SOC med ufullstendige ladesykluser. Equalize lading må man aldri gjøre med AGM/GEL. Det er veldig langt mellom produsenter som ønsker å gi stort av informasjon til sluttbrukere og forhandlere for den slags skyld om hvordan man kan jevne cellene på AGM. En av produsentene som deler mye info er Ritar.  De anbefaler en 100% utlading, dvs. til 10,8V hver 20. syklus eller 3. mnd.  Nå er jeg ferdig med bruk av AGM batterier til forbruk i båt pga. overgang til Lifepo4, men jeg har i mange år drevet med slike utjevnings ladinger.  Når man lader ut, så får man best resultat om man ikke lader ut så altfor fort. Det er jo da man får ut flest mulig Ah.  C20 er bra. Gjør man to slike 100% sykluser på rad, så er det min erfaring at man får ut flere Ah den andre gangen, og at batteriet også blir mye sprekere mtp. å ta ut større strømmer etter en slik syklus. Svaret får man jo på den andre «kapasitetstesten». For det er jo en profesjonell kapasitetstest i praksis.  Selve utjevningen er ladingen man gjør etter å ha tømt banken til 0% SOC. Da får alle cellene en god ladesyklus, men ikke lad dem med spenning opp mot gassespenning, da vil man lettere risikere overlading, og det er en tynn line å balansere på med AGM/ GEL.  Tiden er din venn når du topplader AGM.  De tåler fint 0,17-0,2C ladestrøm uten å øke mer enn maksimalt 10 grader. Har ikke så stor tro på høyere strøm og temp sensor ettersom cellene kan være ujevne. Høy spenning skal man være forsiktig med ved båt bruk. Med det så sier jeg ikke at produsentene tar feil når de stempler 14,4-14,7V  på batteriet, men lading bør tilpasses bruken, og der er de ikke så gode til å forklare. Så derfor leser man stadig om frustrerte AGM eiere med 1-2 år gamle defekte batterier.  Float har ufortjent fått skylden for mang en absorpsjons AGM overlading.  14,25 abs. / 13,5V har jeg erfart at fungerer fint.  Har man lader med repeterende topping, så kan man senke float ned mot 13,25V.  Dropp alt av temp. kompensering, bruk heller lenger tid og litt høyere float ved vinterbruk i kulde. 

De AGM batteriene jeg hadde ved overgang til Lifepo4 lever videre i en annen båt og er nå i sin 9. sesong. De får ikke lenger samme servicen, men ladespenningene er tatt med videre. 

Erik skrev 1 time siden:

Har du noen dokumentasjon på dette ?

Jeg har erfart det over flere år, og for de batteriene jeg hadde fra Ritar, så var dette iht. brukermanualen.  Du finner det ved å søke på «Ritar technical manual»  DC series står for Deep Cycle. 

Erik skrev 1 time siden:

Mine AGM batterier har iflg monitor svært sjelden vært under 90% pga solceller som lader kontinuerlig, også når vi ligger ett par dager på skjæra.

Det var ikke stort. De fleste jeg har vært borti med så lite forbruk har koblet noe forbruk på feil side av shunt.  Sier ikke at du har det, men 90% som laveste SOC på en to dagers  tur er imponerende lite med mindre du har stor bank og mye solceller.  

Normalt så bør man aldri gå lenger ned enn ca. 50% SOC uten å topplade etterpå.  Med topplading så mener jeg til 100%, og ikke 98-99% som er der float gjerne aktiveres.  Gikk vi ned mot 40% på en Søndag, så toppladet vi banken etterpå. 

Det blir endel påstander fra min side, de er basert på hva jeg har lest, erfart, og testet ut over flere år.  Alt jeg skriver har jeg testet ut selv over flere år. Jeg er jo egentlig for egen del ferdig med blybatterier til syklisk drift, og tenker at Lifepo4 er suverent mye bedre. 

Da får jeg tro deg med din erfaring Med AGM og info fra en spesiell produsent, - Ritar. For meg virker AGM og GEL som batterier som krever litt vel mye av en bruker. Slike batterier har jeg null erfaring med.

Selv holder jeg meg til tradisjonelle blybatterier som jeg tror jeg vet det meste om. Nå har jeg semitractoin batterier som jeg kan fylle på med vann. Jeg tapper de aldri mer ned enn 50%, men de får litt equalizing hver gang jeg kjører med dynamo. Da lader jeg med 14,8V til regulatoren (Sterling PDAR) merker at ladestrømmen har gått ned til et visst nivå (minst 1 time) før den slår over til float på 13,6V. Dette mener jeg er greit på lengre turer som igår da jeg brukte 7 timer fra Strömstad til hjemmehavnen Son.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis det kan være lurt (og uansett ikke er skadelig) å ta batteriene skikkelig ned en gang eller to pr sesong, så tror jeg at jeg vil forsøke meg med det.

Tenker da feks å henge noe over solcellene og sette på frys og kjøl noen dager til det er nedtappet, og så landstrøm lade det opp etterpå. Hørs det ut som en god plan ?

Hvor lavt bør man ta dem ?

Jeg har 3 stk Ritar DC12-100 S byttet i 2021

Seilars skrev for 17 timer siden:

Det var ikke stort. De fleste jeg har vært borti med så lite forbruk har koblet noe forbruk på feil side av shunt.  Sier ikke at du har det, men 90% som laveste SOC på en to dagers  tur er imponerende lite med mindre du har stor bank og mye solceller.  

Banken er 300 ah nå, reduserte den fra over 400ah ved siste skifte da den alltid viste så mye restkapasitet at jeg ville spare både penger og vekt.

Ved normal bruk har vi vært opp igjen på 100% i løpet av neste dag med sol, så vi har 'begynt på ny' hver dag hvis det er OK vær. Har bare 100w solcelle. 90% vil si at det er 'over' trukket 30 ah da ?

I år hadde vi med en ekstra fryser, og da så jeg at jeg tapte ca 5% pr døgn (totalt ladet solceller minus totalt forbruk), men lå bare 2 døgn om gangen, så kom aldri særlig under 90%i år heller.

Om vinteren går det fortere ned både pga mindre sol ladning og mer varmeapparat, men vi er aldri under 80% da heller på en helg. Om disse måltallene er riktige eller ei vet jeg jo ikke sikkert, men shunten står rett ved forbruk batteriene, så at det skulle vært plass til å lure noe forbruk mellom uten at jeg oppdaget det tror jeg egentlig ikke. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev for 2 timer siden:

Hvis det kan være lurt (og uansett ikke er skadelig) å ta batteriene skikkelig ned en gang eller to pr sesong, så tror jeg at jeg vil forsøke meg med det.

Det er veldig fokus på at blybatterier tar skade av å lades ut for dypt. Det er en misforståelse, de er laget for å brukes, men de tar skade av å stå med for lav cellespenning. Om det er en celle eller 6 celler som står med lav cellespenning gjør liten forskjell, for den første cella som ryker vil uansett knekke hele batteriet. Det er derfor man tapper ned til 1,8V pr. celle iht. Ritar sin tabell for utlading, og starter opplading igjen innen 2 timer.  Det vil jevne cellene og dermed føre til jevnere slitasje på de 6 cellene i batteriene. 

https://skanbatt.no/files/public/4997cf03-478f-4753-9144-0476787d980e/096f2c9dd172d1d92cbbdc6a12530abd63f1d58b/E-DC-DC12-100S-V24A-1-L.pdf

Se tabell for utladetest, og følg den mtp. tidsforbruk. Jeg foretrekker «constant power» testing/ 20 timer ettersom jeg bruker inverter til å teste med.  Den vil jo trekke samme effekten hele veien, men øke strømmen når spenningen synker.   Når slutt spenning 10,8V er nådd, så regner du ut hvor mange % av 300Ah du har fått ut. Da vet du hvilken restkapasitet banken har. Får du ett skuffende resultat, så er det normalt at resultatet blir bedre om man gjentar prosessen 2-3 ganger.  I teorien så skal du miste  ca. 1Ah i form av slitasje på å utføre en slik test, men i praksis så vil du vedlikeholde flere Ah som du var i ferd med å tape permanent  fordi cellene ikke var helt jevne. Så dette er vedlikehold som bør gjøres regelmessig. Da jeg hadde 4xRitar DC12-180, så kjørte jeg en slik test i juni hvert år, og en på høsten.  På det viset så visste jeg alltid hvilken tilstand batteriene var i når vi reiste på ferie. Ritar sier hver 3. måned, men vi bruker ikke båten på vinteren. 

Om du velger å gjøre en slik test en gang i året, så ville jeg tatt den testen før ferien, slik at du kjenner batterienes tilstand før ferien.  Det kan jo være en litt tidkrevende test om man ikke finner en god metode å utføre den på.  

Seilars skrev 1 time siden:

Det er veldig fokus på at blybatterier tar skade av å lades ut for dypt. Det er en misforståelse, de er laget for å brukes,

Det er vel ikke riktig en guru hos Sønnak  sa at en "syklus starter" hver gang batteriet kommer undre 50%  så med å holdr det  over det varer batteriene Lenge.

mine holder 10-12år

image.png.68425337e6b7e384473e3f8bc35483f9.png

image.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

@Roger jo, det som sønnak skriver stemmer bra, men man må se det i ett litt videre perspektiv.  Bruk fra 100% til 50% er relativt bekymringsløst, bare husk å lade det opp til 100% regelmessig, feks. innen 2 uker.  Det sulfateres også ved 100-50%, og man ønsker ikke at dette skal sette seg. 

50-0% krever at man lader opp igjen relativt raskt, så dette bør man enten gjøre i form av en kapasitetstest med påfølgende utjevningslading, eller ved at man har syklisk bruk. Tenker da  feks. på at en feiemaskin med AGM batterier kjøres til den går tom, og så settes rett i laderen. Man bør med andre ord bruke, og sette rett i lader igjen  dersom man har dyputladet til under 50%. Det er da man har « cycle use». Dersom man skal bruke feiemaskinen neste arbeidsdag, så er det viktig at man lader den til 100%. Da kan man ikke bruke for lav spenning slik at den kun lades til 95%. Det er i slike tilfeller man bør øke spenningen ved lading fremfor å risikere at det ikke blir fullt til neste bruk.  I båt på AGM så er høye spenninger en risikosport, rett og slett fordi man befinner seg mer i «standby use» enn i «cycle use».  Høye ladespenninger kan derfor gi tidlig svikt på AGM dersom bruken ikke er tilpasset dette.  Det er min påstand. at dette er årsaken til mange av trådene på BP om havari på 1-2 år gamle AGM batterier.  Legg spenningen ned til under gassespenningen, feks. 14,25V er mitt tips, og øk heller størrelsen på laderen opp mot 0,2C slik at de første 80% lades raskt  (20A pr. 100Ah).

300 sykluser er det man får i teoretisk levetid på feiemaskinen, 1000-1500 kan man få med riktig behandling og mindre dype utladinger, feks. til 70% SOC med den samme feiemaskinen, men regner man etter, så er ikke forskjellen i leverte Ah på en levetid like stor som det kan høres ut som. Men man må ha en bruk som er tilpasset laderegimet. Regelmessig utlading til 0% vil gi ekstremt kort levetid i en båt fordi man ikke kan lade til 100% med en gang. Det er derfor veldig lurt å holde batteriene i båten på mer enn 50% til enhver tid…med mindre det er en utladetest med påfølgende utjevningslading av AGM eller GEL batterier. 

Så da har man to "eksperter" fra hver sin batteriprodusent som mener å vite "sannheten". Så, - hvem skal en "stakkar" som kun bruker batterier tro på?

Lars H. skrev 17 minutter siden:

Så, - hvem skal en "stakkar" som kun bruker batterier tro på?

AI-oversikt

En syklus for et blysyrebatteri er en fullstendig utladnings- og ladeperiode, og det kan vare fra 300 til 1500 sykluser avhengig av vedlikehold, bruk og spesifikasjoner, men overutlading, overlading og høye temperaturer reduserer levetiden betydelig. Riktig vedlikehold, som å holde batteriet over 50 % lading og unngå dype utladninger, kan forlenge levetiden, mens feil vanning og daglig bruk som gir dype utladninger kan forkorte den. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

AI kan ikke løse alle AGM problemene folk har på båtplassen.  De svarene man får er veldig avhengig av hvordan man spør. Av og til må man bare velge å tro på det ene eller det andre.  AGM og GEL batterier er såpass hårsåre på ladingen at flere forhandlere har gitt opp float lading, og anbefaler folk å ikke ligge på landstrøm, eller heller gå for vanlige blybatterier. De sliter rett og slett med misfornøyde kunder og reklamasjoner.  Hadde AGM batterier tålt 1500 sykluser i en fritidsbåt slik AI beskriver ovenfor, så ville man ved 50 båtturer i året med inntil 30% utlading hatt batterier i 90 år( kun basert på cycle life).  Ved 300 sykluser så ville de holdt i 18 år.  Fasiten på BP er vel fra 2-12 år. Design levetiden på TS sine batterier er 12 år i typisk norsk klima. De jeg hadde tidligere av samme fabrikat som TS sine fungerer fortsatt utmerket hos ny eier, og er 9 sesonger gamle. For vår del ble det altfor fristende å gå videre til Lifepo4.  De batteriene skal holde 2-3000 sykluser, og etter snart 3 sesonger så viser telleverket 40 sykluser og 6 fullstendige sykluser på våre Lifepo4. I praksis så blir det noe annet som knekker Lifepo4 batteriene våre enn antall sykluser, mest sannsynlig defekt elektronikk. Slik er det også for de fleste med AGM batterier. Det er nok sulfatering, defekt celle, eller overlading som tar de fleste av dem. Selv om 300 høres lite ut, så vil de fleste ta kvelden pga. andre årsaker enn perfekt behandling og redusert kapasitet pga. antall sykluser.  

Så poenget mitt er at utladetester også kan utføres i fritidsmarkedet. Det bør ikke være noe som bare utføres på profesjonelle anlegg. 

For å oppsummere dette. 

Han unge eieren av snakka med det store stereoanlegget, som drar ut på tur hver helg, liker litt øl og god stemning. Har et konvensjonelt el-anlegg med et litt stort forbruksbatteri for å sørge for at stereoanlegget og kjøleboksen fungerer bra. Gir litt gass, med høy musikk og kald drikke. Hver lørdag så går det som det går, når spenningen er på 11.8v så stenger både stereo og kjøleboks ned, og det blir stille. Neste morgen, en stund etter sola har stått opp, så våkner folk til liv, snekka blir startet opp. Kjører en times tid. Da har batteriene fått et godt påfyll. Torsdag settes landstrøm på for å toppe opp batteriene, samt få sparka i gang kjøleboksen for å være klar til helga. Så slik går sommeren 😎

Så for å skjønne deg rett @Seilars så er det denne karen som ender opp med lengst levetid på sitt forbruksbatteri? Det var ikke han pedimeteren som er belest her på båtplassen som har lest at det er kriminelt å la batteriene droppe under 12.2v, som har stressa alle i familien hver helg, og fulgt godt med på spenningen som vinner? 😏

Dette var skrevet litt humoristisk, og jeg har stor tro på det du sier. Da jeg hadde blybatteri som forbruk, som var ganske billig, så var det vel slik jeg levde, med unntak av  stor stereo. Men det gikk helt fint. 👍 Har nå lithium, og en ting mindre å tenke på når jeg er på tur. Kanskje båtlivet var enklere før FB og digitale måleinstrumenter 😉😉

Sørlandet2 skrev 44 minutter siden:

Så for å skjønne deg rett @Seilars så er det denne karen som ender opp med lengst levetid på sitt forbruksbatteri?

Absolutt ikke. Han som stresser familien og holder spenningen oppe behandler helt klart batteriene sine best. 

Men hadde han med stereo anlegget lånt båten til petimeteret ett par ganger i året, og satt den til lading igjen med en gang han gikk tom, istedenfor på torsdagen, så ville han gjort petimeteret en tjeneste. Petimeteret burde vært mer nervøs for tilstanden på resten av båten enn for batteriene så lenge snekke eieren i løpet av ett par timer får satt på ladingen, og toppet opp  til 100% innen rimelig tid. 

Disse to personene er kanskje egentlig samme personen, men på forskjellige steder i livet. 😉

Seilars skrev for 9 timer siden:

Absolutt ikke. Han som stresser familien og holder spenningen oppe behandler helt klart batteriene sine best. 

Men hadde han med stereo anlegget lånt båten til petimeteret ett par ganger i året, og satt den til lading igjen med en gang han gikk tom, istedenfor på torsdagen, så ville han gjort petimeteret en tjeneste. Petimeteret burde vært mer nervøs for tilstanden på resten av båten enn for batteriene så lenge snekke eieren i løpet av ett par timer får satt på ladingen, og toppet opp  til 100% innen rimelig tid. 

Disse to personene er kanskje egentlig samme personen, men på forskjellige steder i livet. 😉

👍👍

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...