Ingar Startet 10 timer siden Link til dette innlegget Startet 10 timer siden Dette må være den verste design-foran-funksjon trenden jeg har sett innen båt. Hvordan legge til i norsk skjærgård med disse? Finnes det noen fordeler bortsett fra å ta kortere plass ved bygga? Tidligere ville folk ha baugspyd for å gjøre det enklere å komme i land: (Fra dette innlegget i Tråden for Scand Baltic.) Nå er denne nominert til årets båt 2025: Her må man vasse eller svømme... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden tja.. jeg svarte vet ikke. Jeg syns axopar er tøffe båter på sin måte, men de er jo temmelig spesialiserte. Perfekt for rask forflytning fra brygge a til brygge b... Plassmessig så vet jeg ikke helt - kjenner etpar som har / har hatt axopar 28. "liten" båt til å være 28 fot Ellers enig i at det fort blir for mye når alle slenger seg på slike trender Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Svarte "vet ikke", med det mener jeg "det kommer an på bruken"😄 For en båt primært brukt i skjærgården og med hyppige strandhugg ville jeg valgt utlagt baug, som Balticen. I alle fall ikke butt baug, som på det nederste bildet gjerne går mot det litt ekstreme. Vil tro den primært er designet for fart med sin lange vannlinje, og med skarp baug for å bedre skjære gjennom bølger, kan i alle fall virke slik etter hvordan jeg har sett disse går i sjøen. Regner med det også er en viss tanke bak om at designet skal være er tøft og fartspreget. Hvis båten hovedsaklig skal brukes til turer der man ikke legger til holmer og skjær, men longside brygger og kaier, kan en butt/rett baug være riktig vakkert, designmessig sett. Mange runabouts har en rimelig butt/rett baug, det samme med gamle kutterskrog, så er sånn sett ikke bare en moderne trend. Hadde aldri turt å satt en slik baug mot svaberget uansett😉 Bildekilde Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Svarte nei. Liker å komme i land på skjæra fremdeles. Har inntrukk av at trenden er mindre i uthann og at en skal fortes mulig fra havn til havn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
LAKA Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Seilbåter har hatt butt baug i ganske mange år, og det har ofte en del fordeler som økt oppdrift, bedre stabilitet og bedre plassutnyttelse (her er det ikke alle produsenter som har utnyttet alle disse fordelene). Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Båt kjøpes vel etter behovet? Butt baug er tøft det, men har du et stort behov for å komme på land på svabergene, så kjøper du ikke båt med butt baug. Butt baug har sine fordeler det også, spesielt ved motsjø, så skjærer dem lettere igjennom bølgene i forhold til en konvensjonell baug. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Når vi først snakker om butt baug, svenskene har fått seg ei skikkelig perle🫣😄 Bildekilde, Båtens Verden Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Ingar skrev for 4 timer siden: Dette må være den verste design-foran-funksjon trenden jeg har sett innen båt. Tja, for de som kjører fra brygge til brygge («hyttebåt»), så er det vel ganske praktisk. Kjøper man en med fendepute foran kan man kjøre helt til båten butter i brygga for å slippe mor og barn i land for å shoppe. Basert på en del av den fortøyningen jeg har sett i Risør, Kragerø osv så slenger en del folk båtene fra seg uten å tenke fendring for egen eller andres båt. Da er det greit med butt baug med fenderpute samt sånne ekstra, lave fenderlister som ende større joller har fått de siste 10(?) årene. Knyt en tamp i land og la båten slenge som den vil… Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Evenb Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Synes det kan være fint! Men synes det er for mye produsenter som gjør det fortiden! for eksempel Ibizas modeller kler det synes jeg! Men liker best en klassisk baug ja! Sitér dette innlegget <p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30. Link to post
Fantino Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Måtte jo svare ja siden jeg har en slik med butt baug, dog kanskje ikke helt typen TS hadde i tankene. Helt enig mhp at det er fordømt klønete når en skal ligge med hekkanker i ‘skjæra’. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Hakkannen skrev for 5 timer siden: svenskene har fått seg ei skikkelig perle🫣😄 Den der så jo mindre pen ut for å si det pent (så er der i alle fall noe pent i den setningen...). Men med den ekstreme driftskostnadsnedpiningen for tiden så er det litt merkelig at der ikke finnes flere hydrofoilvarianter i markedet... Men det ble "Vet ikke" i pollen for begge har sin funksjon... Men på generell basis så synes jeg jo det absolutt er flott med en baug som strekker seg laaaaangt fram... ...i øverste enden altså... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.