Jump to content

Trenden med butt baug, hva synes dere? (meningsmåling)

Ingar

Trender innen båtdesign  

52 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Dette må være den verste design-foran-funksjon trenden jeg har sett innen båt.
Hvordan legge til i norsk skjærgård med disse?

Finnes det noen fordeler bortsett fra å ta kortere plass ved bygga?

Tidligere ville folk ha baugspyd for å gjøre det enklere å komme i land: (Fra dette innleggetTråden for Scand Baltic.)

IMG_4339.png.ad1d867fce81334687b6a9f4e9695126.png

Nå er denne nominert til årets båt 2025: 

Screenshot 2025-08-23 at 11-49-56 Axopar 29 XC Cross Cabin » Axopar Boats.png

Her må man vasse eller svømme...

tja.. jeg svarte vet ikke.   
Jeg syns axopar er tøffe båter på sin måte, men de er jo temmelig spesialiserte. Perfekt for rask forflytning fra brygge a til brygge b... 

Plassmessig så vet jeg ikke helt - kjenner etpar som har / har hatt axopar 28.    "liten" båt til å være 28 fot :fniser:

Ellers enig i at det fort blir for mye når alle slenger seg på slike trender  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Svarte "vet ikke", med det mener jeg "det kommer an på bruken"😄

For en båt primært brukt i skjærgården og med hyppige strandhugg ville jeg valgt utlagt baug, som Balticen. I alle fall ikke butt baug, som på det nederste bildet gjerne går mot det litt ekstreme. Vil tro den primært er designet for fart med sin lange vannlinje, og med skarp baug for å bedre skjære gjennom bølger, kan i alle fall virke slik etter hvordan jeg har sett disse går i sjøen. Regner med det også er en viss tanke bak om at designet skal være er tøft og fartspreget. Hvis båten hovedsaklig skal brukes til turer der man ikke legger til holmer og skjær, men longside brygger og kaier, kan en butt/rett baug være riktig vakkert, designmessig sett.

Mange runabouts har en rimelig butt/rett baug, det samme med gamle kutterskrog, så er sånn sett ikke bare en moderne trend. Hadde aldri turt å satt en slik baug mot svaberget uansett😉

IMG_7877.jpeg.c8dba993ff7bb389bc94aeb0bf72f4db.jpeg

Bildekilde

Ingar skrev for 4 timer siden:

Dette må være den verste design-foran-funksjon trenden jeg har sett innen båt.

Tja, for de som kjører fra brygge til brygge («hyttebåt»), så er det vel ganske praktisk. Kjøper man en med fendepute foran kan man kjøre helt til båten butter i brygga for å slippe mor og barn i land for å shoppe. 

Basert på en del av den fortøyningen jeg har sett i Risør, Kragerø osv så slenger en del folk båtene fra seg uten å tenke fendring for egen eller andres båt. Da er det greit med butt baug med fenderpute samt sånne ekstra, lave fenderlister som ende større joller har fått de siste 10(?) årene. Knyt en tamp i land og la båten slenge som den vil…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Synes det kan være fint! Men synes det er for mye produsenter som gjør det fortiden! for eksempel Ibizas modeller kler det synes jeg! Men liker best en klassisk baug ja!

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Hakkannen skrev for 5 timer siden:

svenskene har fått seg ei skikkelig perle🫣😄

Den der så jo mindre pen ut for å si det pent (så er der i alle fall noe pent i den setningen...).

Men med den ekstreme driftskostnadsnedpiningen for tiden så er det litt merkelig at der ikke finnes flere hydrofoilvarianter i markedet...

Men det ble "Vet ikke" i pollen for begge har sin funksjon... Men på generell basis så synes jeg jo det absolutt er flott med en baug som strekker seg laaaaangt fram...

Norwegian Luna Ship Details - Cruise Spotlight

[100+] Cruise Ship Wallpapers | Wallpapers.com

...i øverste enden altså... :smiler:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...