Ingar Startet Lørdag 09:57 Link til dette innlegget Startet Lørdag 09:57 Dette må være den verste design-foran-funksjon trenden jeg har sett innen båt. Hvordan legge til i norsk skjærgård med disse? Finnes det noen fordeler bortsett fra å ta kortere plass ved bygga? Tidligere ville folk ha baugspyd for å gjøre det enklere å komme i land: (Fra dette innlegget i Tråden for Scand Baltic.) Nå er denne nominert til årets båt 2025: Her må man vasse eller svømme... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Lørdag 11:14 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:14 tja.. jeg svarte vet ikke. Jeg syns axopar er tøffe båter på sin måte, men de er jo temmelig spesialiserte. Perfekt for rask forflytning fra brygge a til brygge b... Plassmessig så vet jeg ikke helt - kjenner etpar som har / har hatt axopar 28. "liten" båt til å være 28 fot Ellers enig i at det fort blir for mye når alle slenger seg på slike trender Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart Lørdag 11:24 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:24 Svarte "vet ikke", med det mener jeg "det kommer an på bruken"😄 For en båt primært brukt i skjærgården og med hyppige strandhugg ville jeg valgt utlagt baug, som Balticen. I alle fall ikke butt baug, som på det nederste bildet gjerne går mot det litt ekstreme. Vil tro den primært er designet for fart med sin lange vannlinje, og med skarp baug for å bedre skjære gjennom bølger, kan i alle fall virke slik etter hvordan jeg har sett disse går i sjøen. Regner med det også er en viss tanke bak om at designet skal være er tøft og fartspreget. Hvis båten hovedsaklig skal brukes til turer der man ikke legger til holmer og skjær, men longside brygger og kaier, kan en butt/rett baug være riktig vakkert, designmessig sett. Mange runabouts har en rimelig butt/rett baug, det samme med gamle kutterskrog, så er sånn sett ikke bare en moderne trend. Hadde aldri turt å satt en slik baug mot svaberget uansett😉 Bildekilde Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Lørdag 12:39 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:39 Svarte nei. Liker å komme i land på skjæra fremdeles. Har inntrukk av at trenden er mindre i uthann og at en skal fortes mulig fra havn til havn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
LAKA Svart Lørdag 12:50 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:50 Seilbåter har hatt butt baug i ganske mange år, og det har ofte en del fordeler som økt oppdrift, bedre stabilitet og bedre plassutnyttelse (her er det ikke alle produsenter som har utnyttet alle disse fordelene). Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Lørdag 13:09 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:09 Båt kjøpes vel etter behovet? Butt baug er tøft det, men har du et stort behov for å komme på land på svabergene, så kjøper du ikke båt med butt baug. Butt baug har sine fordeler det også, spesielt ved motsjø, så skjærer dem lettere igjennom bølgene i forhold til en konvensjonell baug. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Lørdag 13:15 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:15 Når vi først snakker om butt baug, svenskene har fått seg ei skikkelig perle🫣😄 Bildekilde, Båtens Verden Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Lørdag 14:51 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:51 Ingar skrev for 4 timer siden: Dette må være den verste design-foran-funksjon trenden jeg har sett innen båt. Tja, for de som kjører fra brygge til brygge («hyttebåt»), så er det vel ganske praktisk. Kjøper man en med fendepute foran kan man kjøre helt til båten butter i brygga for å slippe mor og barn i land for å shoppe. Basert på en del av den fortøyningen jeg har sett i Risør, Kragerø osv så slenger en del folk båtene fra seg uten å tenke fendring for egen eller andres båt. Da er det greit med butt baug med fenderpute samt sånne ekstra, lave fenderlister som ende større joller har fått de siste 10(?) årene. Knyt en tamp i land og la båten slenge som den vil… Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Evenb Svart Lørdag 17:48 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:48 Synes det kan være fint! Men synes det er for mye produsenter som gjør det fortiden! for eksempel Ibizas modeller kler det synes jeg! Men liker best en klassisk baug ja! Sitér dette innlegget <p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30. Link to post
Fantino Svart Lørdag 18:42 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:42 Måtte jo svare ja siden jeg har en slik med butt baug, dog kanskje ikke helt typen TS hadde i tankene. Helt enig mhp at det er fordømt klønete når en skal ligge med hekkanker i ‘skjæra’. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Lørdag 18:52 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:52 Hakkannen skrev for 5 timer siden: svenskene har fått seg ei skikkelig perle🫣😄 Den der så jo mindre pen ut for å si det pent (så er der i alle fall noe pent i den setningen...). Men med den ekstreme driftskostnadsnedpiningen for tiden så er det litt merkelig at der ikke finnes flere hydrofoilvarianter i markedet... Men det ble "Vet ikke" i pollen for begge har sin funksjon... Men på generell basis så synes jeg jo det absolutt er flott med en baug som strekker seg laaaaangt fram... ...i øverste enden altså... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Hulda Svart Lørdag 20:22 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:22 Det er vel mye en motegreie. Tilbake til 1898 var moten alá øverste bildet til SveinHa. Så ble det ovehengende baug og hekk. Så kom negativ hekk og overhengende baug. Rett hekk og overhengende baug. Rett hekk og rett baug. Rett hekk og negativ baug. Det underlige er at sjøen og skjæra har vært de samme de siste par hundre årene. Hva som er vakkert blir individuell synsing. Noen liker båter som plasker og smeller, noen liker båter som går mykt i sjøen. Noen har dårlig tid og må fort frem, andre har ikke så dårlig tid. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart Søndag 07:37 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:37 Mange gamle fiskebåter hadde overheng akterut. På båter som fisket med not og garn var det praktisk. Når hekken gikk opp på bølgene så knep mannskapet av noten mot rekka. Når hekken gikk ned på bølgene var det om å gjøre å dra inn slakken på nota. Man brukte naturens kraft for å få inn redskapen. Dessverre er de fleste slike gamle båter gått tapt. De var sjødyktige,men rulla fælt !! Sitér dette innlegget Link to post
Gozzi Svart Søndag 08:01 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:01 Vi har vært igjennom fire sesonger ned Axopar 28, snart 500timer. willmasta skrev On 19.7.2025 at 14.49: Varmt og halve Norge er på Koster. Kan gratulerer Resö igjen med utilgjengelig stasjon for dasstømming - det lå tre båter utenpå hverandre der dasstømmern er. Lett å overholde reglene her da. fikk den levert med baug jern, noe som hjelper litt. Med hund ombord har vi lagt til mye på diverse øyer og skjær. Man må være oppmerksom men baug form har ikke vært noe stort problem. Har ingen problemer med å kjøpe ny båt med samme baug. Kutter bølger fint men den har en tendens til å styre litt i medsjø. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart Søndag 14:28 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:28 LAKA skrev On 23.8.2025 at 14.50: Seilbåter har hatt butt baug i ganske mange år, og det har ofte en del fordeler som økt oppdrift, bedre stabilitet og bedre plassutnyttelse (her er det ikke alle produsenter som har utnyttet alle disse fordelene). Dette har vel blitt gjort for å motvirke den høye oppdriften til en ekstremt bred hekk, slik de fleste moderne seilbåter dessverre ofte har. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Søndag 16:34 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:34 samt at skrogfarten er jo en funksjon av vannlinjelengden Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Svart Søndag 16:57 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:57 Baugformen Axopar, Saxdor med fler har kan hvertfall være skummel i større medsjø. Lite eller ingen bæring helt fremme og fort gjort å kjøre baugen under. På walk around båter som Axopar og Saxdor blir det fort mye vann på dekk. Ligger noen videoer fra Haulover med Axopar som tar et nesedykk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lingefan Svart Søndag 17:43 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:43 sap_2000 skrev 41 minutter siden: Baugformen Axopar, Saxdor med fler har kan hvertfall være skummel i større medsjø. Lite eller ingen bæring helt fremme og fort gjort å kjøre baugen under. På walk around båter som Axopar og Saxdor blir det fort mye vann på dekk. Ligger noen videoer fra Haulover med Axopar som tar et nesedykk Dette er grunnen til at jeg svarte nei. Jeg liker ikke slikt baugdesign på båter. Baug og sideskroget foran skal etter min mening skuffe den større krappere sjøen ut fra båten og ut til sidene. Slike butte baugdesign er gjerne rette på sidene foran ved baugen i tillegg og spruter ned båten og dukker gjerne baugen under i større medsjø. Men også stor nok motsjø. På sjøen er funksjonsgjennomtenkt design det kuleste. Se f eks på lingebåtene eller på Windy 8800 som er konstruert av nylig avdøde Eivind Amble. Der hadde jeg ikke turt å være bølge om den båten kom mot meg Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
ivar Svart Søndag 18:14 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:14 tenker også at under "haulover" forhold så er ikke axopar og lignende konstruksjoner helt på hjemmebane. Ser ut som at sånne "sport fishers" som feks Sea Vee og Sea Hunter oftest klarer seg godt , med forskip konstruert for å holde vannet på utsida av båten. Men viktigst av alt der er nok han som sitter ved spakene https://www.facebook.com/watch/?v=698543171056618 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tor Arild Svart Søndag 18:57 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:57 Har trodd Axopar etc har vært "skumle" i medsjø, men dette amerikanske paret driver power boat racing med katamaraner på fritiden. Dehar kjøpt seg en Axopar 37 som hyttebåt. Med bakgrunnen de har, så gjorde de en test i sitt miljø (Maine) som nok har litt lik sjø som her hjemme. Relativt røff sjø i mot, fra siden og medsjø. Kona sitter i en schvær vannscooter og filmer (!). Deres test starter på 13.39 i filmen og jeg endret litt instilling. Dette er wave-piercere og må kjøres således. Må akseptere våt båt når mye sjø. Ble såpass interessert at jeg har vurdert å prøve både Axopa 37 og Quarken 35. Haulover er litt anderledes, i slike elveløp får du ofte det de kaller Tide race, altså disse veldig spisse og høye bølgene. Tror det er lett å skuffe hva som helst med feil fart der. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Mandag 06:36 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:36 Det blandes litt begrep her med baug og stevn. Feks. Axopar har rett stevn og spiss baug. her er et eksempel på butt baug. Dere som er skråsikkre på hva som er beste skrogkonstruksjon, bør prøve dette selv og ikke tro på alle komentarer på nettet. Selv har jeg studert Axopars konstruksjon og byggemetode, samt sett masse videoer. Det skal veldig mye til for at baugen dukker under! Alle skrog har begrensninger og kompromisser, og må kjøres deretter. Ikke mange steder her til lands med haulover forhold. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart Mandag 09:12 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:12 Litt dårlig overskrift @Ingar. Du burde spesifisert 'kun motorbåt' :-) Seilbåter har ikke slike problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Mandag 09:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 09:37 Godt poeng, tittel er endret. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 09:53 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:53 Det var ment som en fleip :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Mandag 10:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 10:15 Ok, men jeg synes det er 2 forskjellige ting. Butt baug på motorbåt er nytt og resultat av design, ikke funksjon. Med vesentlige ulemper. Og det har gått så langt at man snakker om "Årets båt". Seilbåter har vært butte siden forrige århundre og her har det noe for seg. Lenger vannlinje og seilbåter er, pga kjølen, i utgangspunktet ikke egnet for å ligge med baugen mot langgrunne norske skjær. Hakkannen skrev On 23.8.2025 at 15.15: Når vi først snakker om butt baug, svenskene har fått seg ei skikkelig perle🫣😄 Et annet nymotens fenomen. Foiler skrytes opp i skyene som noe nytt og revolusjonerende. I realiteten er det et stort kompromiss for å lage energieffektive, raske, elektriske båter. Hydrofoil-båter var relativt vanlige tidligere, men forsvant av grunner som tydeligvis er glemt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.