Sørlandet2 Svart Mandag 10:21 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:21 Vi så jo hvordan det gikk når norsk båt industri ikke ville endre på sin design på 90 tallet. De fleste gikk konkurs. Selv om flere her hevder det var de beste båtene i verden. Tror det er flere grunner til den massive døden i norsk båt industri. Snekka var rett og slett ikke fantastisk. Og de som skal legge noen millioner i ny båt, ønsker ny båt. Ikke noe som minner om det som bestefar hadde. Positivt å se nyheter i båtbransjen. Hva som er fantastisk er uvisst, og fremtiden vil gi oss svarene. Jeg har en båt med relativt butt bau, Uttern D77. Min kammerat med snekke fra tidlig 90 tallet er stadig overrasket hvor nær land jeg kommer. Det er lite båt under vannlinjen i bauen på min båt, sammenlignet med norsk snekke design. Jeg ser det samme på Axopar. Å skulle jeg kryssa rufsete havområde og har valget mellom 90 tals snakke på 32 fot, og en Axopar. Ja da vet jeg hva jeg vil velge. Det å sitte i snakka i en meter bølger er ikke særlig behagelig. Dette temaet har jo vert tatt opp flere ganger før. Godt å se vi fortsatt ikke er enige 🙂 Bra det. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Mandag 10:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 10:35 Sørlandet2 skrev 13 minutter siden: Snekka var rett og slett ikke fantastisk. Jo, den gangen den var snekke. Men så skjedde det som er tema for denne tråden, design kom foran funksjon. Planende båter med rund hekk. Uten fordelene til snekkene, kun ulempene. Forståelig at de forsvant. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart Mandag 10:51 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:51 Ingar skrev 7 minutter siden: Jo, den gangen den var snekke. Men så skjedde det som er tema for denne tråden, design kom foran funksjon. Planende båter med rund hekk. Uten fordelene til snekkene, kun ulempene. Forståelig at de forsvant. Sant. Samtidig så ser jeg også design foran funksjon fra en annen side. Men designer ny båt, som skal likne på det gamle, for å tilfredsstille den gamle kundegruppen. Det blir absolutt ikke bra. Slik du beskriver det som tok livet av "snekka". Ser det samme i bilindustrien. Audi og BMW, for å nevne to, står i spagaten. Prøver å henge med utviklingen, designer noe som likner det gamle, stor grill på elbiler, for å tilfredsstille de konservative, ja det er jo de pengesterke, med unntak av alle de unge som også har fått en del penger. Jeg har inntrykk at de unge ikke har behov for å kjøpe ny bil som likner på det fra forrige årtusen. Spennende tider vi lever i. Alle ti-år har sine epoker. Felles for både bil, og båt industri, så virker det som at de som ikke tilpasser seg, dør. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Mandag 12:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 12:28 Sørlandet2 skrev 1 time siden: Men designer ny båt, som skal likne på det gamle, for å tilfredsstille den gamle kundegruppen. Det blir absolutt ikke bra. Tråden handler om å om å erstatte "god gammel " funksjonalitet med ny trendy design. På bekostning av funksjonaliteten. Og alt som før krevde noe kunnskap og noen kalorier å utføre skal nå gjøres av datamaskiner og motorer... (Ref. stor grill på elbiler: Man ønsker minst mulig luftmotstand, likevel er trenden at frontene, som på båt, skal være butte.) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 12:47 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:47 Og før i tiden ble båtene ofte bygget lokalt for lokalt bruk. Man snakket ikke om modellen på båten, men hvem som hadde bygget den. En jeg snakker med i Stromstad har en snekke opprinnelig med fordekk og 'halvt styrehus'. Den ble bygget i Stavern i 1950. Klinbygget og ca. 26 fot. I sine tidlige dager ble snekka brukt som postbåt mellom øyene syd for Strömstad. Og gubben med båten misset ikke et eneste anløp grunnet været, kun om det var for tykk is. Snekka har ishud i kobber. Så ble gubben 'pålagt' å skaffe seg VHF, om han skulle få motorstopp ute blant øyene. "Hva ska jag med VHF, jag har ju sägel". Så denne lille snekka har et stort ror, og akteren stikker nesten en meter dypt. Her er det ikke fart, det er overlevelse for seil eller motor. Han jeg snakker med var fyrbetjent før han ble pensjonert. På et av fyrene han jobbet på var det ikke havn, men en tralle for å dra opp båten. Og denne båten var det største som trallen kunne ta. Så i dette området var Wiksten en av båtbyggerne som bygget båter til yrkesbruk og fritid. En annen av disse båtene ble kontrahert av faren til en avdød bekjent for bruk i hummer- og krabbefiske ut fra Nevlunghavn. Åpen båt med Sabb og spriseil. Og seilet var alltid med ut. Fatter'n var sjømann hele livet. Kompisen fortalte da han var med og dro teiner at koggen lå å bakket i bråttene så han kunne se svarte fjellet under baugen. Også denne båten lever enda og er nå i tredje generasjon. Og disse to båtene er ikke drømmen for båteiere som må ha fart og rettetang. Og mange av de tradisjonelle båtene ble bygget med disse eksemplene over som mal. De var for jobb og overlevelse i de sjøene de var ment å betjene. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Mandag 12:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 12:51 Illustrerende paradoks: Båten på bildet markedsføres som "Bygd for eventyr i Skandinaviske farvann". Hva betyr det, hvor praktisk er dette designet om de vil legge til på skjæret i bakgrunnen..? Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart Mandag 13:38 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:38 Mitt inntrykk er at moderne båter designes etter hva som fungerer på båtmesser og utstilling, fremfor hva som fungerer på sjøen. Være seg store brede cockpit-er, fancy rett baug osv. plass, potensiell hastighet og utseendet(ting som tar seg godt ut på utstilling) kommer på bekostning av konstruksjon og sjødyktighet. Det er jo naturligvis fordi det er dette som selger. Jeg har mest oversikt over seilbåter, men for meg virker det enten som om de fleste nå seiler innenskjærs, eller setter seg lite inn i hva de faktisk kjøper. Kan skjønne at fristelsen tar en, for de er flotte mange av de moderne båtene, men jeg er ikke så sikker på om markedet ville vært det samme om man fikk prøve eldre og nytt design i litt humpete vær før man handlet. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Mandag 13:44 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:44 Ingar skrev for 3 timer siden: Hydrofoil-båter var relativt vanlige tidligere, men forsvant av grunner som tydeligvis er glemt. Den gangen (tidligere) hadde de i alle fall en tanke om design, om ikke annet😄 Her representert med et bilde av "Vingtor", tatt i Karmsundet, nydelig sak, i alle fall sammenlignet med svenskenes moderne svar. Bildekilde Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Mandag 14:45 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:45 Hakkannen skrev 56 minutter siden: "Vingtor", tatt i Karmsundet, nydelig sak Jepp. Husker godt Vingtor, Sleipner og Tyrving. Kapteinens lue hadde også litt av stylen til fenderlisten Om der er liv i disse enda vet jeg ikke men da de ble tatt ut av drift her mener jeg de havnet i Middelhavet og var i drift leeeenge. I starten fikk de ikke lov å gå i mørke og der var en del restriksjoner på vær de fikk lov å gå i. Flotte båter var det i alle fall. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Faxen Svart Mandag 15:02 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:02 Jeg var maskott ombord i Hydrofoilen, som gikk fra Oslo til Horten. Hadde mange gratisturer med den. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hakkannen Svart Mandag 15:02 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:02 SveinHa skrev for 2 timer siden: Om der er liv i disse enda vet jeg ikke De fleste har nok gått i kverna, dessverre, men Ekspressen (fra 1961) er kjøpt tilbake og er under restaurering. Har forstått det slik at den skal bli liggende i Stavanger veteranbåthavn når den blir ferdig😊 Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart Mandag 16:38 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:38 -morten- skrev for 10 timer siden: Det blandes litt begrep her med baug og stevn. Feks. Axopar har rett stevn og spiss baug. her er et eksempel på butt baug. Dere som er skråsikkre på hva som er beste skrogkonstruksjon, bør prøve dette selv og ikke tro på alle komentarer på nettet. Selv har jeg studert Axopars konstruksjon og byggemetode, samt sett masse videoer. Det skal veldig mye til for at baugen dukker under! Alle skrog har begrensninger og kompromisser, og må kjøres deretter. Ikke mange steder her til lands med haulover forhold. Tønsberg Tønne og ut Fredrikstad sin elv (husker ikke hvor i farten) kan det ligne litt på haulover enkelte vindforhold… Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Hulda Svart Mandag 16:53 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:53 Det, @Lingefan, heter Sekken. Eller Sækken i gamle kart. I løpet av 50 år har jeg krysset over to gangerr i W/SW kuling. Siste gangen ga meg vaskemaskinfølelse. Hadde ikke Hulda vært potte tett fra kjølen og opp, kunne det blitt dramatisk. Når man kommer innerleia sydfra, er det ganske moderat inntil man kommer klar av Tisler. Da åpner vannkrana seg. Det er spektakulært. Første båten var klinkbygget fiskebåt, 32 fot, fra Spjærø. Og designet for makrellfiske i dette farvannet. Jeg stod til rors og så fjell av brytende sjø komme rullende. 'Denne greier du ikke' tenkte jeg. Båten fløt stille og rolig over. Paddilac'en, som var surret på hyttetaket, løsnet og hang som en drage oppi masten. Så det er akkurat dette jeg skriver om lenger opp i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Mandag 17:11 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 17:11 Hulda skrev 21 minutter siden: Paddilac'en Artig, de hadde jeg glemt. Som 'alle' hadde med på campingferie. Da kan man snakke om butt baug. Fant ikke noe bilde av de på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart Mandag 17:31 Link til dette innlegget Svart Mandag 17:31 Hakkannen skrev for 2 timer siden: De fleste har nok gått i kverna, dessverre, men Ekspressen (fra 1961) er kjøpt tilbake og er under restaurering. Har forstått det slik at den skal bli liggende i Stavanger veteranbåthavn når den blir ferdig😊 Der var 4 av denne spesifikke type hydrofoil tilbake i verden, en er Ekspressen. Og en ble hentet i Italia, for å bli brukt som delebåt til Ekspressen. Nå er det 3…. Som en kuriositet viste det seg at motoren i delebåten var den originale motor til Ekspressen.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 17:32 Link til dette innlegget Svart Mandag 17:32 @Ingar Han som sitter oppi fyller 55 i oktober. Makrellbekken, Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Mandag 18:10 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:10 husker disse her ja, men ikke sett så mange av de i nyere tid. Paddilac - genialt navn Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hulda Svart Mandag 18:43 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:43 De var lette og tålte nesten ubegrenset av dårlig behandling. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart Mandag 19:18 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:18 BIC-jolle? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Mandag 19:29 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:29 Hulda skrev 42 minutter siden: De var lette og tålte nesten ubegrenset av dårlig behandling. hadde en på midten 80-tal…tålte ikke alt…mener jeg repererte med loddebolt ja Sport yak og Bic-jolle er vel samme båt….. mener jeg også sett ett feste til påhengsmotor til disse ?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart Mandag 20:33 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:33 Jeg mener å huske at noen modeller hadde brakett for påhenger, men ikke den jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Evenb Svart Mandag 21:13 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:13 Sørlandet2 skrev for 10 timer siden: Vi så jo hvordan det gikk når norsk båt industri ikke ville endre på sin design på 90 tallet. De fleste gikk konkurs. Selv om flere her hevder det var de beste båtene i verden. Tror det er flere grunner til den massive døden i norsk båt industri. Ja på 2000 tallet da det var fullstendig jappetid i norsk båtbransje lagde jo mange produsenter stort sett samme modeller som på 80 tallet! Blant annet Scand! Så ser ut som konstant produkt-utvikling er det "nye' i båtbransjen! Før lagde man gjerne samme modell i 20 år med mindre oppdateringer, mens nå er den kanskje maks 5år før det kommer noe nytt! På en annen side hadde Askeladden for eks moderne tidsriktige båter men gikk også konk den gangen! Riktig nok kom de tilbake men flagget ut like etterpå! Rart at Ibiza som også vært flinke å modernisere seg som er i samme segment, klarer å bygge her hjemme uten å være noe dyrere heller! Ser Saga nå kommer med nye 355 omsider med en konvensjonell baug! Synes den ser flott ut, var på tide at de fornyet seg! Sitér dette innlegget <p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30. Link to post
tom Cognac Svart Mandag 22:22 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:22 Personlig synes jeg ikke båter med butt baug er særlig vakkert, og til mitt bruk er den også ubrukelig. Men smaken er som baken - som de sier, trender kommer og går - nå er jeg pensjonist, men jeg har vært yrkesaktiv fotograf i 45 - 50 år og måtte hoppe på den digitale fotoverden tidlig på 90-tallet. "Alle" sa at dette var fremtiden. Det samme ble en gang sagt om musikk på CD-plate. Nå ser jeg heldigvis at trenden snur. Den analoge fotografien er på full fart tilbake, folk vil fotografere med film, fremkalle i mørkerom og lage egne kopier - og musikkelskere vil ha tilbake vinylplata - jeg skal "sparke" liv i min gamle Teckniks platespiller fra tidlig 70-tall, og finne fram min gamle gode Canon F-1 med diverse objektiver. Båter med utoverhengende baug kommer nok tilbake - tror jeg Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
subwoofer Svart igår klokken 08:30 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:30 Uten sammenligning forøvrig, men for pressefotografene var overgangen til digital en komplett no-brainer. Det kostnadsmessige fordelene sammen med tidsbesparelsen og tilstrekkelig kvalitet gjorde digitalt til det innlysende valget. En gammel avisfotograf jeg kjente sa at et Nikon 1D-hus var spart inn på 3-4 uker bare i film og kjemi. Men dagens populære baugdesign kommer ikke med noen sånne dramatiske fordeler. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart igår klokken 09:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:21 Europas raskest voksende båtmerke. AI, interiør inspirert av storbyliv samt kleskolleksjon skal friste kundene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.