Jump to content

Trenden med "butt" baug på motorbåter, hva synes dere? (meningsmåling)

Ingar

Trender innen båtdesign  

129 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

-morten- skrev 1 time siden:

Husk at dette er en konstruksjon med to step. alle skrog har en AOA, angel of attac.  og hele konseptet med luftsmøring er at skroget skal flyte på luftputene. om skroget hadde gått på rumpa ville den effekten blitt ødelagt.

som alle skrogkonstruksjoner så er det kompromiss.  Dette blir i utgangspungtet lettbyggede båter som går lett og effektivt. Har sett mange komentere av de som har Axopar at de skjelden trimmer noe mye. Den lange vannlinjen og langsmalt undervannskrog er nok en del av grunnen her. Alt i alt er dette et vellykket skrog for den bruken den er tiltenkt og i normale forhold. For min del hadde kunne tenkte meg 28/29 men den har mindre styrehus i forhold til min 25 foter. og dårlig med weekendegenskaper. Synes ikke toalettløsningen på 29 er noe bra, og heller ikke på 37. meget spessielt og snedig.  Det er comuting og hygge ved kai som er hovedfokus.  skal man gå lengre strekk utaskjærs finnes det mange bedre alternativ. Her er det 2,5m forskjell på flo og fjære så ikke så mye å si om stevna er rett eller positiv.

Nå har ikke jeg kjørt styrhusbåten Nordkapp 905 coupe, men han ene som var med på axopar-tur hadde kjørt den og sa den var langt morsommere å kjøre og mye mer trimvillig og bedre i sjøen.

nå er det en smaksak, men jeg synes nordkapp sine coupe båter og baugdesign ser mye bedre ut enn f eks axopar sitt. Med 905 har de etter min mening en veldig fin og kul styrhusbåt som åpner for både en og to motorer.

Lingefan

38 minutes ago, Lingefan said:

Nå har ikke jeg kjørt styrhusbåten Nordkapp 905 coupe, men han ene som var med på axopar-tur hadde kjørt den og sa den var langt morsommere å kjøre og mye mer trimvillig og bedre i sjøen.

nå er det en smaksak, men jeg synes nordkapp sine coupe båter og baugdesign ser mye bedre ut enn f eks axopar sitt. Med 905 har de etter min mening en veldig fin og kul styrhusbåt som åpner for både en og to motorer.

Liker veldig godt 905 jeg og, bedre lugar og toalett enn Axopar, men fremdeles veldig dårlig bysse. Nordkapp er nok veldig bra båter, og en god del dyrere enn Axopar. 905 med V12 Merc er en meget tøff combo

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 3 uker senere...

Det menes vel "rett stevn" ikke butt baug? Her ser man butt baug = Scow bow som enkelte racing seilbåter har:

03u2l_E75F4520-CF3E-11E4-8A46023E22C172F

Om man synes rett stevn er fint eller ikke er en smakssak men det har sine fordeler: lengre vannlinje, "skjærer" sjøen bedre, mer oppdrift i baugen. Det er veldig få steder i verden der man går i land på svaberg med hekkanker slik som i Norge. 

Trenden gjelder ikke bare fritidsbåter, 
denne ferga er fra 2011.   Min første tanke var at her har de hentet inspirasjon fra Disney :ler:

Søsterskipet gikk inn i "utasundsruta", til bl.a Ona fyr.  De var ikke helt fornøyd, mye vindfang kombinert med marginal motorkraft, dårlig sikt med baugport åpen, samt trange havner ga mange innstillinger 

MF «Kvaløy» (2011) – Wikipedia

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ingar skrev 9 minutter siden:

Det er jo Norge det er snakk om og her har baugspyd, med god grunn, vært populært i 50 år. Når er det plutselig motsatt. Funksjonalitet ofres for trendy design.

Men det er vel få båtprodusenter som spesialdesigner fritidsbåter for det skandinaviske markedet med tanke på lett adkomst til land på svaberg, så i hvilken grad funksjonalitet ofres er det noe særnorsk (skandinavisk/nordisk).  Bratt/rett stevn er blitt trendy ja, men det er ikke noe nytt. Mange eksempler på gamle båter med rett stevn :glimter:

Smaken er som baken, men synes at mange moderne båter mangler de fine langsgående linjene.

Det blir mer og mer vinduer og styrhus som ser ut som de er kastet på skroget. 

Båter utvikles jo etterhvert som muligheter og anvendelses område byr seg, og da er vel dette en naturlig utvikling.

Jeg kommer jo fra et værhardt ytre Helgeland, med flo og fjære på 2 meter. Da er det mindre viktig med linjer og lang baug, enn i en indre skjærgård hvor jeg går nå .

Dreamer skrev On 18.9.2025 at 10.49:

I gamle dager lærte vi at det var viktig med "overheng" (utliggende baug) fordi baugen da vil få mer "løft" både i med- og motsjø. Hvordan er erfaringene med å kjøre f. eks. i medsjø, får man tilstrekkelig løft i baugen, eller kjører bare baugen inn i neste bølge? 

Achilleshelen til disse lave "sharp entry" baugdesignene som mangler bæring før man kommer langt akter er at man fort kjører baugen under i krapp medsjø.

Er båten i tillegg av type skjærgårdsjeep/ center console eller walk around får man da plutselig mange tusen liter vann oppi båten på et par sekunder og mister masse oppdrift.

Er man ute i røffe forhold og får et par brytende sjøer inn aktenfra etter at båten er krøplet med noen tonn vann på dekk så kan ting fort bli dramatisk..

Endel Goldfish-Ribber har også lite bæring lengst fremme kombinert med lav baug som er fort gjort å kjøre under. Men RIB har fordelen av å ha "flytevest" rundt hele båten, så de er ikke like sårbare for å bli fylt med vann

Jeg lar videoen under snakke for seg.

Den var forøvrig vanskelig å finne igjen.

Tidligere lå den ute flere steder. Også med båttype i teksten, men nå er den blitt vanskeligere å finne og gjort mer anonym.

.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 7 minutter siden:

Jeg lar videoen under snakke for seg.

Den der har jo en del "hus" framfor vindskjermen (begrenser mengde vann der er plass til) og heftige lenseporter (=uten akterspeil) som berger mye av situasjonen men det der er ikke langt unna katastrofe...

SveinHa skrev 10 minutter siden:

Den der har jo en del "hus" framfor vindskjermen (begrenser mengde vann der er plass til) og heftige lenseporter (=uten akterspeil) som berger mye av situasjonen men det der er ikke langt unna katastrofe...

Sant nok, men så lenge man er i nedoverbakke vill ikke vannet akterover. Har man da et par krappe, brytende som dytter på aktenfra samtidig så blir det fort tungt.

Åpen "skjærgårdsjeep" utgave istedenfor kabinversjon i videoen over ville nok fått enda noen tonn mer vann ombord.

Har lignede erfaringer med RIB. Blir det krapt og høyt nok, og man må kjøre rett i medsjø er det skummelt. Båten er på vei nedover og man blir dyttet av bølgen bak selv om man drar av og kjører "sakte plan" i utgangspunktet. Løsningen er å kjøre mer skrått, men det er jo ikke alltid det er mulig.

I slike forhold er tradisjonell baug mye bedre. Spes om den har litt høyde og godt med overheng.

Mvh. SAP

Når det gjelder håndtering av brottsjøer er vel disse båtene med badekar forut knapt uten lensing aller verst. 

Jeg tror rett stevn kan ha fordeler dersom oppdrift er progressiv etter dybde baugen dykker. Dermed fort litt flare og og dermed bredde. Fordel med spiss baug med progressiv oppdrift og flare er mindre sprut. Sånn etter min teori. Er ikke utpreget orientert eller interessert i båter med rett stevn foreløpig, men har ikke sett slike med det jeg kaller progressiv oppdrift og flare i baug. De er oftest litt smale og nært vertikale fra vannlinje til ripe og dermed mer lineære i oppdrift pr dybde i baugen. 

høy stevn med progressiv bæring og helst konveks dekksflate forut er tryggest i grov sjø gitt at det er tilstrekkelig drenering akter. I røff sjø er flare mindre viktig, blir vått uansett. Moderne ankerhåndteringsfartøy er et eksempel i så måte med rett stevn uten sammenlikning forøvrig. Fysikken er den samme. 

Når det gjelder håndtering av brottsjøer er vel disse båtene med badekar forut knapt uten lensing aller verst. 

Jeg tror rett stevn kan ha fordeler dersom oppdrift er progressiv etter dybde baugen dykker. Dermed fort litt flare og og dermed bredde. Fordel med spiss baug med progressiv oppdrift og flare er mindre sprut. Sånn etter min teori. Er ikke utpreget orientert eller interessert i båter med rett stevn foreløpig, men har ikke sett slike med det jeg kaller progressiv oppdrift og flare i baug. De er oftest litt smale og nært vertikale fra vannlinje til ripe og dermed mer lineære i oppdrift pr dybde i baugen. 

høy stevn med progressiv bæring og helst konveks dekksflate forut er tryggest i grov sjø gitt at det er tilstrekkelig drenering akter. I røff sjø er flare mindre viktig, blir vått uansett. Moderne ankerhåndteringsfartøy er et eksempel i så måte med rett stevn uten sammenlikning forøvrig. Fysikken er den samme. 

sap_2000 skrev On 19.9.2025 at 21.12:

Achilleshelen til disse lave "sharp entry" baugdesignene som mangler bæring før man kommer langt akter er at man fort kjører baugen under i krapp medsjø.

relativt ekstreme forhold som Haulover krever sitt av både båt og han bak hendlene.   Etter å sett litt for mange sånne videoer så set det ut som at båtene som klarer seg best  gjerne er litt større sportsfiskebåter, med høy baug og generøs flare, og som lar seg trimme godt opp med baugen - og en vant skipper 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har selv vært med på å konstruere båter og har respekt for fylling. Spørsmålet er hvor mange finværsseilere med finværsbåter som er ute i slike ekstreme forkold med tung sjø og på steder der det oppstår brottsjøer.  Man kan altids snu og ligge på været.  Er du ofte ute i rom sjø utaskjærs er absoludt ikke en sånn båt noe for deg! Når det er sakt er det veldig mange eldre konstruksjoner som er katastrofale for fylling, med så og si ingen terskler og store skrog uten skott og gigantiske stikklugarer som er åpen og eksponerte helt fra hekken. i normalt fint sjøvær er det mange fordeler med forlenget vannlinje og skarp baug.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 2 uker senere...

Ikke noe for meg iallefall :fniser:

axopar.jpg.3d1a397d70df38869b0e6f74d9b07b4e.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hakkannen skrev On 23.8.2025 at 15.15:

Når vi først snakker om butt baug, svenskene har fått seg ei skikkelig perle🫣😄

IMG_7880.jpeg.4cb6b63b519f5512eb8102cf4a7b4983.jpeg

Bildekilde, Båtens Verden

stororder fra Thailand

https://www.sjofartstidningen.se/ny-stororder-till-candela-10-fartyg-till-thailand/?fbclid=IwdGRleANPwMJleHRuA2FlbQIxMQABHqQP3fgv8lO90_mxMbZMO2tVYpjoSG6A4P8Ni3Q8fmypbUACRNuKOjSYViu-_aem_OgdadLjPPR89M7jgoKcfSg

Og i somras fikk de en order fra Indien på 11 båter

https://www.sjofartstidningen.se/candela-far-stororder-fran-indien/

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...