Lingefan Svart 28.August Link til dette innlegget Svart 28.August -morten- skrev 1 time siden: Husk at dette er en konstruksjon med to step. alle skrog har en AOA, angel of attac. og hele konseptet med luftsmøring er at skroget skal flyte på luftputene. om skroget hadde gått på rumpa ville den effekten blitt ødelagt. som alle skrogkonstruksjoner så er det kompromiss. Dette blir i utgangspungtet lettbyggede båter som går lett og effektivt. Har sett mange komentere av de som har Axopar at de skjelden trimmer noe mye. Den lange vannlinjen og langsmalt undervannskrog er nok en del av grunnen her. Alt i alt er dette et vellykket skrog for den bruken den er tiltenkt og i normale forhold. For min del hadde kunne tenkte meg 28/29 men den har mindre styrehus i forhold til min 25 foter. og dårlig med weekendegenskaper. Synes ikke toalettløsningen på 29 er noe bra, og heller ikke på 37. meget spessielt og snedig. Det er comuting og hygge ved kai som er hovedfokus. skal man gå lengre strekk utaskjærs finnes det mange bedre alternativ. Her er det 2,5m forskjell på flo og fjære så ikke så mye å si om stevna er rett eller positiv. Nå har ikke jeg kjørt styrhusbåten Nordkapp 905 coupe, men han ene som var med på axopar-tur hadde kjørt den og sa den var langt morsommere å kjøre og mye mer trimvillig og bedre i sjøen. nå er det en smaksak, men jeg synes nordkapp sine coupe båter og baugdesign ser mye bedre ut enn f eks axopar sitt. Med 905 har de etter min mening en veldig fin og kul styrhusbåt som åpner for både en og to motorer. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
-morten- Svart 28.August Link til dette innlegget Svart 28.August 38 minutes ago, Lingefan said: Nå har ikke jeg kjørt styrhusbåten Nordkapp 905 coupe, men han ene som var med på axopar-tur hadde kjørt den og sa den var langt morsommere å kjøre og mye mer trimvillig og bedre i sjøen. nå er det en smaksak, men jeg synes nordkapp sine coupe båter og baugdesign ser mye bedre ut enn f eks axopar sitt. Med 905 har de etter min mening en veldig fin og kul styrhusbåt som åpner for både en og to motorer. Liker veldig godt 905 jeg og, bedre lugar og toalett enn Axopar, men fremdeles veldig dårlig bysse. Nordkapp er nok veldig bra båter, og en god del dyrere enn Axopar. 905 med V12 Merc er en meget tøff combo Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ingar Svart 18.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September Ny Galon som får omfattende skryt i Båtmagasinet. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Bestilt av B&B? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Det menes vel "rett stevn" ikke butt baug? Her ser man butt baug = Scow bow som enkelte racing seilbåter har: Om man synes rett stevn er fint eller ikke er en smakssak men det har sine fordeler: lengre vannlinje, "skjærer" sjøen bedre, mer oppdrift i baugen. Det er veldig få steder i verden der man går i land på svaberg med hekkanker slik som i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September Krimart skrev 45 minutter siden: Det er veldig få steder i verden der man går i land på svaberg med hekkanker slik som i Norge. Det er jo Norge det er snakk om og her har baugspyd, med god grunn, vært populært i 50 år. Når er det plutselig motsatt. Funksjonalitet ofres for trendy design. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Trenden gjelder ikke bare fritidsbåter, denne ferga er fra 2011. Min første tanke var at her har de hentet inspirasjon fra Disney Søsterskipet gikk inn i "utasundsruta", til bl.a Ona fyr. De var ikke helt fornøyd, mye vindfang kombinert med marginal motorkraft, dårlig sikt med baugport åpen, samt trange havner ga mange innstillinger Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Krimart Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Ingar skrev 9 minutter siden: Det er jo Norge det er snakk om og her har baugspyd, med god grunn, vært populært i 50 år. Når er det plutselig motsatt. Funksjonalitet ofres for trendy design. Men det er vel få båtprodusenter som spesialdesigner fritidsbåter for det skandinaviske markedet med tanke på lett adkomst til land på svaberg, så i hvilken grad funksjonalitet ofres er det noe særnorsk (skandinavisk/nordisk). Bratt/rett stevn er blitt trendy ja, men det er ikke noe nytt. Mange eksempler på gamle båter med rett stevn Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Smaken er som baken, men synes at mange moderne båter mangler de fine langsgående linjene. Det blir mer og mer vinduer og styrhus som ser ut som de er kastet på skroget. Båter utvikles jo etterhvert som muligheter og anvendelses område byr seg, og da er vel dette en naturlig utvikling. Jeg kommer jo fra et værhardt ytre Helgeland, med flo og fjære på 2 meter. Da er det mindre viktig med linjer og lang baug, enn i en indre skjærgård hvor jeg går nå . Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September I gamle dager lærte vi at det var viktig med "overheng" (utliggende baug) fordi baugen da vil få mer "løft" både i med- og motsjø. Hvordan er erfaringene med å kjøre f. eks. i medsjø, får man tilstrekkelig løft i baugen, eller kjører bare baugen inn i neste bølge? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Dreamer skrev On 18.9.2025 at 10.49: I gamle dager lærte vi at det var viktig med "overheng" (utliggende baug) fordi baugen da vil få mer "løft" både i med- og motsjø. Hvordan er erfaringene med å kjøre f. eks. i medsjø, får man tilstrekkelig løft i baugen, eller kjører bare baugen inn i neste bølge? Achilleshelen til disse lave "sharp entry" baugdesignene som mangler bæring før man kommer langt akter er at man fort kjører baugen under i krapp medsjø. Er båten i tillegg av type skjærgårdsjeep/ center console eller walk around får man da plutselig mange tusen liter vann oppi båten på et par sekunder og mister masse oppdrift. Er man ute i røffe forhold og får et par brytende sjøer inn aktenfra etter at båten er krøplet med noen tonn vann på dekk så kan ting fort bli dramatisk.. Endel Goldfish-Ribber har også lite bæring lengst fremme kombinert med lav baug som er fort gjort å kjøre under. Men RIB har fordelen av å ha "flytevest" rundt hele båten, så de er ikke like sårbare for å bli fylt med vann Jeg lar videoen under snakke for seg. Den var forøvrig vanskelig å finne igjen. Tidligere lå den ute flere steder. Også med båttype i teksten, men nå er den blitt vanskeligere å finne og gjort mer anonym. . Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SveinHa Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September sap_2000 skrev 7 minutter siden: Jeg lar videoen under snakke for seg. Den der har jo en del "hus" framfor vindskjermen (begrenser mengde vann der er plass til) og heftige lenseporter (=uten akterspeil) som berger mye av situasjonen men det der er ikke langt unna katastrofe... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
sap_2000 Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September SveinHa skrev 10 minutter siden: Den der har jo en del "hus" framfor vindskjermen (begrenser mengde vann der er plass til) og heftige lenseporter (=uten akterspeil) som berger mye av situasjonen men det der er ikke langt unna katastrofe... Sant nok, men så lenge man er i nedoverbakke vill ikke vannet akterover. Har man da et par krappe, brytende som dytter på aktenfra samtidig så blir det fort tungt. Åpen "skjærgårdsjeep" utgave istedenfor kabinversjon i videoen over ville nok fått enda noen tonn mer vann ombord. Har lignede erfaringer med RIB. Blir det krapt og høyt nok, og man må kjøre rett i medsjø er det skummelt. Båten er på vei nedover og man blir dyttet av bølgen bak selv om man drar av og kjører "sakte plan" i utgangspunktet. Løsningen er å kjøre mer skrått, men det er jo ikke alltid det er mulig. I slike forhold er tradisjonell baug mye bedre. Spes om den har litt høyde og godt med overheng. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
whisper Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Når det gjelder håndtering av brottsjøer er vel disse båtene med badekar forut knapt uten lensing aller verst. Jeg tror rett stevn kan ha fordeler dersom oppdrift er progressiv etter dybde baugen dykker. Dermed fort litt flare og og dermed bredde. Fordel med spiss baug med progressiv oppdrift og flare er mindre sprut. Sånn etter min teori. Er ikke utpreget orientert eller interessert i båter med rett stevn foreløpig, men har ikke sett slike med det jeg kaller progressiv oppdrift og flare i baug. De er oftest litt smale og nært vertikale fra vannlinje til ripe og dermed mer lineære i oppdrift pr dybde i baugen. høy stevn med progressiv bæring og helst konveks dekksflate forut er tryggest i grov sjø gitt at det er tilstrekkelig drenering akter. I røff sjø er flare mindre viktig, blir vått uansett. Moderne ankerhåndteringsfartøy er et eksempel i så måte med rett stevn uten sammenlikning forøvrig. Fysikken er den samme. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Når det gjelder håndtering av brottsjøer er vel disse båtene med badekar forut knapt uten lensing aller verst. Jeg tror rett stevn kan ha fordeler dersom oppdrift er progressiv etter dybde baugen dykker. Dermed fort litt flare og og dermed bredde. Fordel med spiss baug med progressiv oppdrift og flare er mindre sprut. Sånn etter min teori. Er ikke utpreget orientert eller interessert i båter med rett stevn foreløpig, men har ikke sett slike med det jeg kaller progressiv oppdrift og flare i baug. De er oftest litt smale og nært vertikale fra vannlinje til ripe og dermed mer lineære i oppdrift pr dybde i baugen. høy stevn med progressiv bæring og helst konveks dekksflate forut er tryggest i grov sjø gitt at det er tilstrekkelig drenering akter. I røff sjø er flare mindre viktig, blir vått uansett. Moderne ankerhåndteringsfartøy er et eksempel i så måte med rett stevn uten sammenlikning forøvrig. Fysikken er den samme. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.September Link til dette innlegget Svart 21.September sap_2000 skrev On 19.9.2025 at 21.12: Achilleshelen til disse lave "sharp entry" baugdesignene som mangler bæring før man kommer langt akter er at man fort kjører baugen under i krapp medsjø. relativt ekstreme forhold som Haulover krever sitt av både båt og han bak hendlene. Etter å sett litt for mange sånne videoer så set det ut som at båtene som klarer seg best gjerne er litt større sportsfiskebåter, med høy baug og generøs flare, og som lar seg trimme godt opp med baugen - og en vant skipper Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 21.September Link til dette innlegget Svart 21.September Har selv vært med på å konstruere båter og har respekt for fylling. Spørsmålet er hvor mange finværsseilere med finværsbåter som er ute i slike ekstreme forkold med tung sjø og på steder der det oppstår brottsjøer. Man kan altids snu og ligge på været. Er du ofte ute i rom sjø utaskjærs er absoludt ikke en sånn båt noe for deg! Når det er sakt er det veldig mange eldre konstruksjoner som er katastrofale for fylling, med så og si ingen terskler og store skrog uten skott og gigantiske stikklugarer som er åpen og eksponerte helt fra hekken. i normalt fint sjøvær er det mange fordeler med forlenget vannlinje og skarp baug. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lingefan Svart 5.Oktober Link til dette innlegget Svart 5.Oktober Denne forklarer alt for meg. Jeg kan ikke se noen store fordeler med slik baug med rette skrogsider som ikke feier sjøen ut til siden og gir mer løft i medsjø. vs Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Teerex Svart 5.Oktober Link til dette innlegget Svart 5.Oktober Ikke noe for meg iallefall Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 5.Oktober Link til dette innlegget Svart 5.Oktober .. bare finvær på video nr 2 da Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gunga Din Svart 5.Oktober Link til dette innlegget Svart 5.Oktober Hakkannen skrev On 23.8.2025 at 15.15: Når vi først snakker om butt baug, svenskene har fått seg ei skikkelig perle🫣😄 Bildekilde, Båtens Verden stororder fra Thailand https://www.sjofartstidningen.se/ny-stororder-till-candela-10-fartyg-till-thailand/?fbclid=IwdGRleANPwMJleHRuA2FlbQIxMQABHqQP3fgv8lO90_mxMbZMO2tVYpjoSG6A4P8Ni3Q8fmypbUACRNuKOjSYViu-_aem_OgdadLjPPR89M7jgoKcfSg Og i somras fikk de en order fra Indien på 11 båter https://www.sjofartstidningen.se/candela-far-stororder-fran-indien/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.