Hekri Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November Krimart skrev On 18.9.2025 at 8.47: Det menes vel "rett stevn" ikke butt baug? Et begreps-spørsmål til dere som har litt peiling på temaet: Jeg mener å erindre at det er både forstevn og akterstevn på en båt. Baug er selve "buen" eller bøyen på forstevnen? Og midt i mellom finner du kjølen. Eller husker jeg feil? Dere snakker kun om stevn, og da mener dere selvfølgelig forstevn. Forøvrig ville jeg ikke seilt med en kloss, men en båt med vakre linjer. Derfor er en båt hunkjønn. Ingen som ser en kantete farkost og utbryter -"Se så vakker båt!" Joda, bulb-baug skal være effektivt, men ikke på en Princess...... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
-morten- Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November Har poengtert forskjell på stevn og baug tidligere her, men det glir ikke inn☺️ vieker som de fleste tror det er butt, men undervannskrogene er jo oftest med dyp V og langt i fra butt. PÅ snekke eller skøyte har man jo både forstevn og akterstevn. På moderne motorbåter har man kun forstevn ikke rund hekk. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hekri Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November -morten- skrev for 23 timer siden: Har poengtert forskjell på stevn og baug tidligere her, men det glir ikke inn☺️ Vi er gamle og treige, @-morten-, ting tar tid! Mye å lese! På Baltic'en kalte de cutless-lageret for stevn-lager (akter). Men den har jo flyndre eller en slags stevn.....? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.