Hekri Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November Krimart skrev On 18.9.2025 at 8.47: Det menes vel "rett stevn" ikke butt baug? Et begreps-spørsmål til dere som har litt peiling på temaet: Jeg mener å erindre at det er både forstevn og akterstevn på en båt. Baug er selve "buen" eller bøyen på forstevnen? Og midt i mellom finner du kjølen. Eller husker jeg feil? Dere snakker kun om stevn, og da mener dere selvfølgelig forstevn. Forøvrig ville jeg ikke seilt med en kloss, men en båt med vakre linjer. Derfor er en båt hunkjønn. Ingen som ser en kantete farkost og utbryter -"Se så vakker båt!" Joda, bulb-baug skal være effektivt, men ikke på en Princess...... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
-morten- Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November Har poengtert forskjell på stevn og baug tidligere her, men det glir ikke inn☺️ vieker som de fleste tror det er butt, men undervannskrogene er jo oftest med dyp V og langt i fra butt. PÅ snekke eller skøyte har man jo både forstevn og akterstevn. På moderne motorbåter har man kun forstevn ikke rund hekk. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hekri Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November -morten- skrev for 23 timer siden: Har poengtert forskjell på stevn og baug tidligere her, men det glir ikke inn☺️ Vi er gamle og treige, @-morten-, ting tar tid! Mye å lese! På Baltic'en kalte de cutless-lageret for stevn-lager (akter). Men den har jo flyndre eller en slags stevn.....? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Åge Grevlingen Svart 6.Desember Link til dette innlegget Svart 6.Desember Dette må være den verste design-foran-funksjon trenden jeg har sett innen båt. Det kommer an på hvordan baugen passer inn i helheten til farkosten. Baugfasongen er bare en detalj, om enn viktig. Noen ganger passer det, andre ganger passer det ikke. Må passe i det store bildet. På nyttefartøy vil praktiske og økonomiske hensyn veie tungt, som ferja ovenfor. God design, form og funksjon, står seg godt over tid, være vikingskip eller Fjordling. Hvordan legge til i norsk skjærgård med disse? Ubrukelig til dette formålet, om en skal gå trygt i land på svaberget. Men det skal tillegges at noen båter også kunne hatt buttere baug for mer oppdrift ved landgang. Er jo livsfarlig å gå på trynet eller ryggen i granitten ved ilandstigning. Har hatt noen flyere, speedbåter uten baug, dårlig stabilitet og bæring ved landgang. Finnes det noen fordeler bortsett fra å ta kortere plass ved bygga? På gitt båtengde gir butt baug lenger vannlinje med de fordelene det medfører med hensyn til egenskaper, avhengig av fart og forhold. Trenden med "butt" baug på motorbåter er ikke noe til mitt bruk. Er tilhenger av den gyldne middelvei, lagom som svensken sier, ikke for mye og ikke for lite, både i form og funksjon, for å dekke flere bruksområder og behov. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.