Lotus Startet 30.Juni.2003 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2003 I helga opplevde vi noe pussig. Seilbåtfolk som ikke tok hensyn til vind strøm og fortøyning. Har alltid innbilt meg at skippere av slike pinnebåter har planlagt minst 3 skritt fremover ved fortøyning, men tydeligvis ikke alltid. Her lå vi altså i dette brede sundet med plass til båter på hver side og god plass til trafikken i midten. 4 motorbåter side om side, den største på 37 fot. Alle med dreggen ute. Alle med 2 fortøyninger i land fremme, og tau båtene i mellom via pullerene på hekken. Fortøyd for storm vil vel noen si. Så kommer disse seilbåtene. Første skipper roper og spør hvor dypt det er på siden av 37-foteren. En snau meter nær land og dypere bakoverer svaret. Videre bortover er det enda grunnere, men i hekken er det dybde i massevis. Førstemann ville inn likevel, og høflige som vi er sier vi værsågod og gjør oss klar til å hjelpe. Fyren hiver ut en paraplydregg fra hekken. Her er det gjørmebunn, så de tynne bena på paraplydreggen gir neppe særlig holdekraft gjennom gjørma, men pytt pytt. Hvert sitt valg, men på en 36 fot seilbåt er ikke en 12 kg paraply mitt førstevalg. En 10 kg bruce hadde han i baugen, så han klarer seg sikkert på svai. Dreggen går til bunns. Ikke opp mot vind og strøm som begge kommer inn sundet mot styrbord baug og side, men heller til bunns på babord side nærmest ut fra hekken på den nærmeste motorbåten. Pytt pytt tenker jeg der jeg står og venter på trossa, akkurat nå er det jo lite strøm og lite vind. Og vi ligger alle med godt dreggfeste. Nå vet ikke jeg hvor dypt en slik seilbåt stikker, men med baugen 3 meter fra land går kjølen på. Jeg binder opp som best jeg kan i motorbåtens landfeste og venter på trosse nr. 2 og en bergkile. Den kommer aldri. På forespørsel fra kona er svaret at nei det er ikke nødvendig. Nei vel. Resultatet er at både dreggen, fortøyningen, strømmen og vinden går samme vei; inn mot våre båter. Som plutselig ikke har noen klaring seg i mellom lenger, fordi denne seilbåten nærmest klenger seg innpå med sitt vindfang og ligger utelukkende på våre dregger. Vi har også fendret godt, så det er intet problem, snarere et irritasjonsmoment. Så kommer seilbåt nr. 2. Den er litt mindre, men vannet litt grunnere og verken dregg eller baugfortøyning synes denne føreren er nødvendig. Den legger seg longside med seilbåt nr. 1. Også de 3 meter fra land. Seilbåt nr. 3 hiver ut dregg og en fortøyning i land. Seilbåt nr. 4 hiver ikke ut noe og legger seg longside med seilbåt nr. 3. Så langt har det egentlig gått ganske bra. Det er ettermiddag og vi skal videre samme kveld. Problemet nå er at ingen personer i seilbåtene har mulighet for å komme i land. Det løser de ved å bruke sine gummibåter. Etter hvert blir imidlertid nærmeste motorbåt en fin landgang for de minste matrosene om bord. Trafikken er begrenset og det spiller ingen stor rolle. Motorbåteieren sier ikke noe, hyggelig som han er. Folkene i seilbåtene var hyggelige nok og område foran båtene våre fikk vi ha i fred til vår grilling prating og lek, så det var inget offer, ei heller noe stort bryderi å slippe disse båtene inn på oss. En ting har imidlertid forandret seg etter dette. Min oppfatning av seilbåtskippere som flinkere enn gjennomsnittet, opptatt av vær, vind, strøm og fortøyning. Alltid et skritt foran. Den oppfatningen har fått et skudd for baugen. De er jo akkurat like flinke eller amatørmessige som alle oss andre. Kanskje endog litt mindre flinke enn gjennomsnittet hvis man skal vurdere etter valg av fortøyningsplass og selve fortøyningen. Men igjen. Hyggelige var de. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 1.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2003 Du har 2 typer seilbåter: -vanlige seilbåter -Bavaria motorkjørere De fleste Bavaria folk er ikke som vanlige seilere, de burde heller hatt motorbåt. På min siste helgetur, så jeg 8 seilbåter som hadde god seilvind uten å seile; ALLE 8 var Bavaria. Hadde ikke forundret meg om de du så hadde Bavaria. mvh barsk1 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2003 Til Barsk1; Er det så att Vega ägarna har bytt till Bavaria? Ni har vel hört historien om den lille gutten til sin far! Pappa Pappa..........! Ja vad er det ? Pappa Pappa, titta, titta, en Vega som seglar.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Nils Svart 1.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2003 Eg var på seiltur med ein kamerat (nei, eg har ikkje båt sjølv for tida ). Vi skulle til havn ved Lindøy i Ryfylke, det var rolege vindforhold, og det passa oss bra å seila til kai. Frå før av låg det 3 svære «dusj og do»- pinnebåtar ved brygga, minst ein av eit merke nemnt tidlegare i tråden. Etter at vi hadde lagt inntil etter alle kunstens reglar, fekk vi kritikk frå ein av dei som låg der frå før om dårleg sjømannskap, fordi vi ikkje hadde brukt maskinen når vi la til kai... Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 1.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2003 JaJa man finner alle sorter i seilbåt, på lik linje med ala andre steder. Episoden til Lotus er nok ikke unik desverre. Godt sjømannskap avhenger ikke av hva slags type båt man ferdes i. Jeg synes Lotus var alt for snill i forhold til seil båten. Man har rett og plikt til å påpeke fortøyninger, dårlig anker feste ol. dersom dette utsetter eget fartøy for fare eller ulempe.... Krev at dette blir rettet på. Barsk 1 påpeker at dårlig sjømannskap kan ha sammen heng med båtvalg. Ja det kan kanskje virke slik i enkelte sammenhenger, uten at dette er noe man kategorisk kan hevde. Kjenner flere dyktige og kompentente Bavaria eierer som gjør utsagnet til skamme. Ønsker alle en riktig god sommer med godt sjømannskap. På torsdag settes kursen mot Lesø, med vimpelen er på plass. Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Pondus Svart 2.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2003 Synes Lotus beskriver hendelsen bra, og illustrerer nok noe mange av oss har erfart ved flere anledninger, det er flere båter på vannet og dermed flere med mindre erfaring. Det som provoserer er kommentaren til Barsk1. Ja, Bavaria er blitt sterkt representert på fjorden de senere årene, men å si at Bavaria seilere er ekvivalent med manglende kunnskap om praktisk båtliv blir for drøyt. Nei, kommentaren er så tåpelig at det burde egentlig ikke latt meg provosere. Problemet er ikke så enkelt at det kan generaliseres til valg av båt type. Mon tro hva slags båt barsk1 har? Kunne vært interessant å vite, så kan vi som eiere av andre båter benytte anledningen til å lære neste gang vi er på fjorden. /Pondus Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 2.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2003 Et artig lite spørsmål til folket da. Hva slags type folk forbinder dere med personer som seiler fembøringer og andre råseilsbåter (inkludert Gaia). En fembøring ser slik ut: Gaia blir forresten å se på vei til borre 4 juli, ved seinbrygga 5 juli, og på vei tilbake til Sandefjord den 6 juli. . Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 3.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2003 Vet om en HR 95 som ikke har hatt seilet oppe noen gang!Tok eieren 19 år å oppdage at han egentlig vil ha motorbåt :lol:Nå er den tilsalgs med nyoverhalt jernspinnaker.Seilgarderoben antar jeg er oirginal? Sitér dette innlegget Link to post
eveno Svart 6.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2003 Til barsk! SKJERP DEG BARSK! Det går ikke ann å generalisere slik du gjør om enkelte båteiere! Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 8.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2003 Jeg er ikke av de eldste her på forumet men litt erfaring har jeg så jeg drister meg til å skrive noen tanker jeg har ang. temaet osv da jeg helst ser at flest mulig ser positivt på både seilfolket og motorbåt folket. I mitt tilfelle er det det samme da jeg er fast bruker av både motor og seilbåt. (seilbåt når jeg har fri og er på båttur med familien) Mange uerfarne i seilbåt? Seilbåter har generelt sett blitt mer moderne, lysere, raskere og mer praktiske enn for 20 år siden. Man har god plass både ute og inne og om man har cockpit kalesje så slipper man og unna "ubåtfølelsen" som var vanlig når man lå til havn ved første regnskyll i eldre seilbåter. Seilbåt er i utgangspunktet økonomisk gunstig ift. motorbåt spesielt mht hk. avgift og dieselkostnad. Å seile kan være spesielt utfordrende og mange føler de får en fin "hytte" til overkommelig pris. Dette lokker både tidligere motorbåt skippere og ferske båtfolk som setter pris på størrelse ift. kostnad til å kjøpe seilbåt. Noen setter og pris på stillheten man har ombord og opplevelsen av å komme bort fra en stresset hverdag. Alt dette lokker både erfarne og uerfarne til å kjøpe store fine seilbåter til tross for at seilkunnskapene ikke alltid står i stil. Til dere som klager når dere ser en seilbåt som ikke bruker seil: At man ikke bruker seil kan skyldes så mangt. Man har kjøpt båten hovedsaklig av økonomiske hensyn og ønsker ikke bruke seilene så ofte, man ønsker å lade batteriene og går følgelig med motor, man liker ikke å seile i motvind, kona lager mat, man skal bare seile en times tid og balet med å sette seil orker man ikke "for så lite". Man ønsker mer øvelse med erfarent mannskap før man heiser seil. Noe galt i dette???? Motorseiling: I visse tilfeller får man et par ekstra knop ved å ha oppe seil mens man går for motor. Man venter med å pakke ned seil i håp/forventning om at vinden skal blåse opp om litt. Selv så jeg en større båt dunke borti både nabobåt, kai og flytebrygge på vei ut av vågen i Stavanger på søndag. (det så ut til å gå bra med båten da treffene "skled" av. En annen hadde fortøyd båten sin med brest på 20cm og da jeg så den hang med "full" tyngde og slipte på tauet "reddet" jeg den. (litt i tvil var jeg til å fikle med annen manns fortøyning men sunn fornuft tilsier jo at man hjelper i en slik situasjon) Uansett om det var seil eller motorbåtførere så følte de seg sikkert ikke så mye bedre enn seilbåtkapteinene du beskriver om de leser din kritikk. Felles for "alle" som kjøper båt er at man gjerne tar i mot gode råd og hjelp fra erfarne sjøfolk. Vi har vel alle hatt behov for dette i ny og ne. I Norge kanskje spesielt, iom. at man til en viss grad kan kjøpe båt etter økonomi og ikke etter evne. Seilbåt leverandørene er flinke til å arrangere seilkurs men et nybegynnerkurs gir normalt kun et grunnlag til å øve videre på og man blir følgelig ingen sjøulk av et slikt kurs. Kanskje du/vi var/er for lite ivrig til å hjelpe/gi råd? Kanskje det beste rådet ville vært å fortelle dem at stedet ikke var egnet for seilbåter av hans størrelse? Mange moderne seilbåter tar stor skade av selv de minste grunnstøtinger til tross for at kjølen er laget av jern/bly. (kjølens feste i skroget blir skadet) Normalt ikke et stort problem, men er man ukjent og da få angitt dybde med feks. synketau kan være svært befriende i stedet for å høre at man tror det går greit men det ligger en stein osv. På hyttefeltene er det alltid noen som ikke klarer å tilpasse seg naboen, men på sjøen er vi vel alle venner? :) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2003 på sjøen er vi vel alle venner? :)Du sa det. Noe som har gledet meg mest med dette prosjektet er at vi har fått med både seil og motor.Det kan være mang en grunn for at man velger det ene eller det andre, men interessen for sjøen er det vesentlige. Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 Hva ER det med seilbåt-eiere???? Etter å ha hatt en herlig skjærtorsdag på sjøen med grilling og iskrem på landhandelen satte vi kursen hjemover igjen. Vi valgte å kjøre innaskjærs og holdt 23 knop med moderat hekksjø. I en fjord som er ca 400 meter bred kunne vi se tre små båter på den andre siden ca 200 meter borte, to seiljoller(?) og en åpen båt som følgebåt. Vurderte avstand og fart/hekksjø som trygg. Plutselig skyter den åpne båten fart i en avskjærende kurs mot oss og begynner vinke og gjøre gesturer om å sette ned farten. Vi setter ned farten, men tydeligvis ikke nok, mannen i den åpne båten fortsetter å vinke og å gjøre mindre hyggelige gesturer , først når vi kommer ned i 10 knop viser den sinte mannen at han er fornøyd og snur tilbake til seilerne sine. Lite visste nok han at hekksjøen vår er LAANGT mindre i 23 knop enn i 10 knop og halvplaning hvor man kan se sjøbunnen imellom bølgedalene Får ikke håpe vedkommende seilbåt-beskyttende-mann-med-rask-åpen-båt mente vi skulle passere i denne vide fjorden i 5 knop??? :lol: Hvor mye hensyn er normalt å ta i forhold til seilbåter? Skal man sky dem som pesten og holde 2 nm avstand til enhver tid??? Jeg synes egentlig seilbåter gjør seg best på museum! :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 Syns det er litt leit at en skal generalisere i forhold til motorbåt kontra seilbåt. En kan vel alltids være fleipete, men det er lett for at noen føler seg truffet, fortjent eller ikke fortjent. Jeg seiler fordi jeg syns det å seile er topp, jeg syns sjøl at jeg har fått mye båt for pengene, masse flotte opplevelser, treffer masse hyggelige mennesker, og roen og stillheten underveis i fin vind er medisin for min kropp og sjel. Andre føler det sikkert annerledes...heldigvis, vi lever i et fritt land enn så lenge. Har gode venner som har motorbåt og som priser det opp i skyene og jeg kunne ikke drømme om å vurdere dem som dårligere sjøfolk enn meg selv !! At seilbåteiere er bedre på sjøen enn en med motorbåt ??? Ja vil en være kategorisk så gjerne for meg, men jeg er overbevist at en finner alle kategorier mennesker i begge båt typene. Hadde en kjenning som var skipper på redningskøyta i Risør for mange år siden, og han sa at flertallet båter som trengte hjelp var motorbåter, sjelden seilbåter. Det kan ha mange grunner, sannsynligvis var en hovedgrunn at det var mange ganger så mange motorbåter som seilbåter kanskje ?? . Et forhold som kanskje er blitt mer aktuellt i dag, er at lav rente, billige lån gjør at forholdsvis uerfarne mennesker plutselig får råd til stor / større båt. Kanskje avanserer de opp til sin egen inkompetanse både i forhold til generellt sjømannskap og navigering, men også i forhold til de uskrevne lover vi har arvet fra sjøens folk gjennom generasjoner. Mener selv, ( dette blir subjektivt ) at en ser flere arrogante mennesker i båt i dag enn tidligere. Og det gjelder begge kategorier både seil og motor. Heldigvis er dette fortsatt unntaket, ihvertfall der jeg oppholder meg, de aller fleste er svært hyggelige mennesker Arild Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 Med all respekt å melde: Ja, noen er litt rare. F.eks en venn av meg i Stavanger liker å seile regatta med sin First 38, og han går gjerne langt utaskjærs! Problemet er at han blir veldig fort sjøsyk, og da jeg spurte om hvordan han greide seg kom svaret: "Å.... eg har spydd møe i den herane båden ser du....." Han er ihvertfall rar, men en kjernekar! Sånn ellers får folk ha den båten de liker, jeg er positiv til alle naboer, seil eller ikke! God påske! Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Gunga Din Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 Med all respekt å melde: Ja, noen er litt rare. F.eks en venn av meg i Stavanger liker å seile regatta med sin First 38, og han går gjerne langt utaskjærs! Problemet er at han blir veldig fort sjøsyk, og da jeg spurte om hvordan han greide seg kom svaret: "Å.... eg har spydd møe i den herane båden ser du..... Han er ihvertfall rar, men en kjernekar! Jon_P :lol: Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 Er seilbåtfolk rare? Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 Må fortelle en ting til om denne vennen i Stavanger: Seilbåteiere liker best å vær under veis, mens jeg synes det er finest å ligge rolig i en uthavn å kose meg. Jeg har båten i Drøbak, så når vi skal møtes på sjøen, da møtes vi på halvvegen. På Koster.......... Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Barsk IV Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 Hva ER det med seilbåt-eiere???? Jeg synes egentlig seilbåter gjør seg best på museum! Tullete kommentar. mvh Barsk II :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 Må fortelle en ting til om denne vennen i Stavanger: Seilbåteiere liker best å vær under veis, mens jeg synes det er finest å ligge rolig i en uthavn å kose meg. Jeg har båten i Drøbak, så når vi skal møtes på sjøen, da møtes vi på halvvegen. På Koster.......... Jon_P det er själva resan som er målet !!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Al-Tec Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 det er själva resan som er målet !!!! Yepp! Det er der vi er forskjellige.......... Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Guest Sparky Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 hm, For meg er reisen mot det ukjente, målet. Selve seilingen er kun et middel. Hvorfor da ikke motorbåt? Seilbåt er rimelig og STILLE og bringer meg langsomt frem i en travel verden. Undrer om jeg fortsatt vil seile neste sesong? mvh jan det er själva resan som er målet !!!! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 hm, For meg er reisen mot det ukjente, målet. Selve seilingen er kun et middel. Hvorfor da ikke motorbåt? Seilbåt er rimelig og STILLE og bringer meg langsomt frem i en travel verden. Undrer om jeg fortsatt vil seile neste sesong? mvh jan Det er det för mig oxo! "Selve seilingen er kun et middel" skall först säga att jag seglat sen jag var 7 år, nesten i 40 år har dock under denne perioden haft två snekker/snipor för att återigen gått tilbaka til segelbåt!!!! Alla båter har sin 'tjusning', med snekkerne gick ja mycket kanaler, fiskade osv vilket min nuvarande båt ikke funker så bra til !!! med min nuvarande går jag mycket 'motor' inomskjärs o nattetid i trange farleder.... o seglar så fort vinden kommer fra rett håll eller vi skall lite lengre streckor utomskjärs! det var just dette, som var det jag saknade mest under min 'snekke-period' att kunne stenge maskin o bare glide fram lydlöst................ går oxo o bär på en ide'/tanke om en langsegling, därför min nuvarande båt........... när langseglingen er över kansje jag kjöper mig en ny motorbåt, skulle godt kunne tenke mig en gammel los-båt eller noe i den stilen, som man kan vara ute med året runt o bo i ! alla båter har sin sjarm!!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Radioinspektøren Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 Hei ! Kan love at vi ikke er så veldig rare, ihvertfall ikke alle. Selv håper/ønsker jeg at det ikke finnes en eneste båt der jeg har lyst å legge til. Har vært i Strømstad 1 - en - gang midt i fellesferien. ALDRI mer. Der måtte jeg legge meg mellom to båter. I utgangspunktet så det ikke ut til å være en eneste plass. Men det var det faktisk. Ble vinket inn av 2 andre seilbåter. Tror du har hatt en "dårlig" opplevelse. Har tilgode å ligge utenfor noen andre og måtte stole på fortøyningene til noen andre enn meg selv. Dersom jeg må, vil DU oppleve at jeg drar trosser i land selv, uansett om du har fortøyd aldri så godt. Hjelpe meg, dersom jeg må ligge som båt nr. 4 eller 5 utenfor han som har fortøyd til brygga.... - Da venter jeg heller til etter fellesferien ! Forøvrig legger jeg meg aldri til slik at jeg kan få nordavind i løpet av natta. Det er nemlig slik at du ALLTID vi risikere å få en vindretning ifra nord i løpet av en natt. Ikke særlig hyggelig når du har ankret opp i le for sydvesten i løpet av ettermiddagen/kvelden og tror det blir stille og rolig hele natta av den grunn. Det er ikke festlig å måtte stå opp kl. 0400 for å forsøke å redde stumpene fra fjellveggen eller steingrunn for den sakens skyld..... (Med unntak av bryggeplass ved Ramvikholmen da.... - den holder som regel allikevel...) Hilsen Lars, Kaptein S/Y Hybris, LK7137 Sitér dette innlegget Mvh Lars Røksund Radioinspektør Telenor Kystradio Link to post
KAT Svart 8.April.2004 Link til dette innlegget Svart 8.April.2004 Hei. Takk til Lotus for hans stoiske ro når det sto på som verst. Kjenner meg nesten igjen (uten at det behøver å gjelde seilbåter) Om seilbåtfolk er rarere enn andre skal jeg ikke diskutere her. Men når BARSK II (eller var det BARSK I) sier: Du har 2 typer seilbåter: -vanlige seilbåter -Bavaria motorkjørere De fleste Bavaria folk er ikke som vanlige seilere, de burde heller hatt motorbåt. På min siste helgetur, så jeg 8 seilbåter som hadde god seilvind uten å seile; ALLE 8 var Bavaria. Hadde ikke forundret meg om de du så hadde Bavaria. mvh barsk1 vil jeg påstå at BARSK II (I) har noen fordommer og aversjoner han best løser ved å jobbe med seg selv. Synes personlig det er fint å se en seilbåt med full seilføring i god bør. Men kunne ikke tenkt å gjøre det selv. Dertil krever rederinnen relativt vannrett dørk. Men tilbake til bølger og fart og den slags. Alle vet at en halvplaner lager omtrent 5 ganger så mye bølger ved ca. 6-7 knop som den gjør ved ca. 15-18 knop avhengig av hva slags båttype. Og det klassiske oppstår hver gang du kommer til et område hvor du finner fartsbegrensning på 5 knop. Fartsgrensene er gjerne i de områder båtfolk finner det for godt å fortøye, gjerne for kvelden eller kanskje for et lengere tidsrom. Og det er helt på sin plass. Ingen ønsker å oppleve at middagsgryta eller kanskje vinflaska og glassene forsvinner over bordkanten og på dørken fordi det kommer en ”idiot” forbi som ikke har skjønt at det ikke er farten som er årsak til bølgene. Men sjømannskapet til båtføreren. Hadde du prøvd deg på det samme i for eksempel USA hadde du ikke sett noen fartsbegrensninger – men kun ”DO NOT MAKE WAVES HERE” eller ”NO WAVES”. Og det rare er at alle forstår det. Da lager du bare ikke bølger. Prøver du også å feilparkere i for eksempel New York vil du se skilt som ” Do not even think about it”. Klar tale. Kunne fortelle en episode utenfor Grimstad for et år eller to siden hvor en kameratbåt hadde med en hurtiggående 13-foter som ikke lagde en krusning ved ca. 20 knop. Han fikk da umiddelbar klage fra noen ”forbanka østlendinger” i pinnebåt som viste til at det var fartsbegrensinger i området. Kameratbåten løste selvfølgelig problemet ved at han da slo ned farten til det tillatte. Og det rare var selvfølgelig at det da ble bølger. Og til og med støyen økte. Men da var det plutselig lovlig. Skal ikke gå innpå at da kom det klager på at han lagde bølger. Og dessuten forstyrret han roen. Forstå det den som kan. Vet egentlig ikke om jeg er meningsberettiget her lenger, har jo ikke båt engang, men prøver meg likevel, den nye kommer ikke før til høsten. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 9.April.2004 Link til dette innlegget Svart 9.April.2004 Om seilbåtfolk er rarere enn andre skal jeg ikke diskutere her. Men når BARSK II (eller var det BARSK I) sier: vil jeg påstå at BARSK II (I) har noen fordommer og aversjoner han best løser ved å jobbe med seg selv. Hadde du sett på datoen for innlegget så kan det jo være at jeg har rukket å tenke allerede at det innlegget der var "litt for generaliserende". MEN: Jeg redigerer aldri bort innlegg fordi at de imøtekommes med kritikk. Det synes jeg er en uting. mvh Barsk II (kanskje klokere enn Barsk 1 ??) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.