Jump to content

Er seilbåtfolk rare?

Lotus

Recommended Posts

Men tilbake til bølger og fart og den slags. Alle vet at en halvplaner lager omtrent 5 ganger så mye bølger ved ca. 6-7 knop som den gjør ved ca. 15-18 knop avhengig av hva slags båttype.

Og det klassiske oppstår hver gang du kommer til et område hvor du finner fartsbegrensning på 5 knop. Fartsgrensene er gjerne i de områder båtfolk finner det for godt å fortøye, gjerne for kvelden eller kanskje for et lengere tidsrom. Og det er helt på sin plass. Ingen ønsker å oppleve at middagsgryta eller kanskje vinflaska og glassene forsvinner over bordkanten og på dørken fordi det kommer en ”idiot” forbi som ikke har skjønt at det ikke er farten som er årsak til bølgene. Men sjømannskapet til båtføreren.

Hadde du prøvd deg på det samme i for eksempel USA hadde du ikke sett noen fartsbegrensninger – men kun ”DO NOT MAKE WAVES HERE” eller ”NO WAVES”. Og det rare er at alle forstår det. Da lager du bare ikke bølger. Prøver du også å feilparkere i for eksempel New York vil du se skilt som ” Do not even think about it”. Klar tale.

Kunne fortelle en episode utenfor Grimstad for et år eller to siden hvor en kameratbåt hadde med en hurtiggående 13-foter som ikke lagde en krusning ved ca. 20 knop. Han fikk da umiddelbar klage fra noen ”forbanka østlendinger” i pinnebåt som viste til at det var fartsbegrensinger i området. Kameratbåten løste selvfølgelig problemet ved at han da slo ned farten til det tillatte. Og det rare var selvfølgelig at det da ble bølger. Og til og med støyen økte. Men da var det plutselig lovlig. Skal ikke gå innpå at da kom det klager på at han lagde bølger. Og dessuten forstyrret han roen.

Forstå det den som kan.

Vet egentlig ikke om jeg er meningsberettiget her lenger, har jo ikke båt engang, men prøver meg likevel, den nye kommer ikke før til høsten.

KAT

Hej Kat, klart du er meningsberettiget! (även som båtlös!)   :headbang:

håller med deg om det du skriver, tror alle vet dette med bölger som öker vid lägre fart!

og att mange ganger er det bölgerna som sliter i förtöjda båter etc etc

men det er en sak till og det er själva 'farten' kommer man in i ett trangt farvann ett sund

eller ett havneområde så finns det ikke bare förtöjda båtar utan även en hel del andre

som kansje er på veg över sundet eller letar förtöjningsplass osv eller bare småbåter som

er ute o kjör !

Då önsker man ikke noen som kommer farande i 20 knop, med vel så små bölger efter seg!

Og ytterligare en liten sak, regel 6 i internationella sjövägsreglerna!!!!!!

http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/rege...gel4.htm#regel6

med den regeln borde det vara onödigt med 'knop-tavler' överhuvudtaget!!!!! :cryin:

Glad Påsk på deg o alle er andre!

S/Y Gunga Din

Tullete kommentar.

mvh

Barsk II  :seeya::smash:

Dette er tatt ut av sammenheng, vær forsiktig med klipp-og-lim funksjonen da kan man lage mange tullete kommentarer... :flag:

(men det ante meg jo at det var bensin på bålet med den nederste kommentaren, og jeg står ved den)

Mvh

harBayliner (som nå skyter rygg ved synet av seilbåter :lol: :lol: :lol:)

Dette er tatt ut av sammenheng, vær forsiktig med klipp-og-lim funksjonen da kan man lage mange tullete kommentarer... :seeya:

(men det ante meg jo at det var bensin på bålet med den nederste kommentaren, og jeg står ved den)

Mvh

harBayliner (som nå skyter rygg ved synet av seilbåter :flag::lol: :lol:)

Pass deg nå, ellers monterer vi rigg på båten din. :smash:

Bavariarigg tesmers.

Store Norske Kullseilingskompani.

Den om at seilbåter hører hjemme på museum mener Du?  :flag:

Vel, Deres bensindrevne og dieseldrevne båter havner nok først på museum. Seiles kan der gjøres i all evighet, mens det jo snart er slutt på fossilt brennstoff (ligger jo nærmest i navnet og det)  :lol:

Seiling er både tidløst og miljøvennlig  :seeya:  :smash:

Mvh Jonny

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...