Molarsen Startet 23.August Link til dette innlegget Startet 23.August Har en gammel 90 hk Yamaha. Går som ei kule, men går varm ved belastning. Syntes kontrollstrålen har vært ok men når jeg kjører den på land nå ser jeg at den kommer og går. Virker som den er ok når jeg starter men blir gradvis dårligere. Kan det være impeller. Er det dyrt og bytte?😊😊. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Molarsen skrev 1 time siden: Er det dyrt og bytte? Det er dyrere å la være😉 Selve impelleren får du fra 350kr og oppover, men hvis det er behov for å bytte impellerhuset, pakninger og O-ringer i tillegg kan det gjerne bli 1500-2000kr for et slikt "servicesett" (etter et raskt søk, uten nøyaktigere motormodell enn Yamaha 90 totakt). Det ligger mange gode tips til impellerbytte på blant annet Youtube, så vurderer du gjøre jobben selv kan det være en fordel å ta en kikk der først. Den største utfordringen med en gammel Yamaha er oftest korrosjon, noe som gjør at skruer kan henge (i verste fall knekke tvert av) ved demontering, men også akslingen fra motor ned til girhuset kan ha satt seg litt. Hvor mye de tar på et verksted vil vanligvis avhenge av dette, for selve skiftingen av impelleren, inkludert impellerhus og pakninger er vanligvis gjort på 1-2 timer, alt etter hvordan ståa er og hvor godt ting sitter. Timeprisen vil kunne variere etter hvor du befinner deg i landet og om området er et pressområde der bedriftene kan ta nær sagt hva som helst og slippe unna med det. Her i området lå timeprisen i fjor på en god tusenlapp og oppover, etter hva jeg fikk med meg da en kamerat skulle få gjort noe på sin motor. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 24.August Link til dette innlegget Svart 24.August Impellerbytte anbefales hvert 3. år sånn ca - jeg bytter nok sjeldere enn det, men har få driftstimer pr sesong. Hvis du ikke har byttet den ennå så kan du bare gjøre det - uavhengig av hva problemer motoren har ellers. At kontrollstrålen kommer og går på land kan være at muffene ikke leverer nok vann. Hvis det overoppheter kan det være at termostaten eller trykkventilen sitter fast (lite lokk øverst på topplokket - inni der sitter begge to. Ventlen renser du, termostaten tester du ved hjelp av en liten gryte på stekeplata og et steketermometer. Jeg husker ikke hvilken temperatur den skal åpne og lukke, men det finner du på nett eller i servicemanualen (det finnes 2 forskjellige på nett, en som dekker motor med gammelt tennings-system og en for motor med nytt type tennings-system - jeg har funnet ut at begge er nyttige selv på "ny" motor, da manualen for "gammel" motor er mer detaljert og fortsatt relevant) Bytt termostaten hvis den ikke åpner og lukker på riktige temperaturer. Hvis dette ikke hjelper må du ta av topplokket og rense opp i kjølepassasjene (evt prøve en quick fix ved å kjøre rensemiddel gjennom motoren på land). Det kan også legge seg mye dritt inni eksosdekselet. Dette høres kanskje skummelt ut, men det er ikke veldig vanskelig. Men det kan vi snakke mer om hvis ikke problemet løser seg med ny impeller og sjekk av termostat+trykkventil. PS: det finnes mye deler til yamaha 90 på aliexpress. Mye av det er sikkert helt kurrant, men impeller ville jeg kjøpt et annet sted. Hvis den går i stykker får du gummibiter sittende fast gjennom hele kjølesystemet og risikerer å måtte demontere mye mer enn du har lyst til. Sitér dette innlegget Link to post
Molarsen Svart 24.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August Nordkapp16.5 skrev for 3 timer siden: Impellerbytte anbefales hvert 3. år sånn ca - jeg bytter nok sjeldere enn det, men har få driftstimer pr sesong. Hvis du ikke har byttet den ennå så kan du bare gjøre det - uavhengig av hva problemer motoren har ellers. At kontrollstrålen kommer og går på land kan være at muffene ikke leverer nok vann. Hvis det overoppheter kan det være at termostaten eller trykkventilen sitter fast (lite lokk øverst på topplokket - inni der sitter begge to. Ventlen renser du, termostaten tester du ved hjelp av en liten gryte på stekeplata og et steketermometer. Jeg husker ikke hvilken temperatur den skal åpne og lukke, men det finner du på nett eller i servicemanualen (det finnes 2 forskjellige på nett, en som dekker motor med gammelt tennings-system og en for motor med nytt type tennings-system - jeg har funnet ut at begge er nyttige selv på "ny" motor, da manualen for "gammel" motor er mer detaljert og fortsatt relevant) Bytt termostaten hvis den ikke åpner og lukker på riktige temperaturer. Hvis dette ikke hjelper må du ta av topplokket og rense opp i kjølepassasjene (evt prøve en quick fix ved å kjøre rensemiddel gjennom motoren på land). Det kan også legge seg mye dritt inni eksosdekselet. Dette høres kanskje skummelt ut, men det er ikke veldig vanskelig. Men det kan vi snakke mer om hvis ikke problemet løser seg med ny impeller og sjekk av termostat+trykkventil. PS: det finnes mye deler til yamaha 90 på aliexpress. Mye av det er sikkert helt kurrant, men impeller ville jeg kjøpt et annet sted. Hvis den går i stykker får du gummibiter sittende fast gjennom hele kjølesystemet og risikerer å måtte demontere mye mer enn du har lyst til. Hei. Takk for innspill. Har byttet termostat. Startet den nå og da var det bra kontrollstråle i 20 sekunder, så ble den dårligere og dårligere før den forsvant helt 😩😩. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 25.August Link til dette innlegget Svart 25.August Da tipper jeg det er et eller annet som ligger løst et eller annet sted - kanskje en bit av impelleren. Når motoren starter følger den strømmen og flyter litt rundt før den "finner plassen sin" og tetter vannstrømmen helt. Prøv først å ta av gummislagen til kontrollstrålen. Er slangen tett? Er utløpet fra eksosdekselet tett? Hvis du er heldig er dette en bit kalk eller korrosjon som lar seg løse opp av syre. Det finnes produkter som du heller i en stor bøtte, kjører motoren varm i bøtta og lar stå i motoren en time, og repeterer til vannet er fullt av grums og motoren er ganske rein innvendig. Men hvis det er en bit av impelleren er det ikke annet å gjøre enn å plukke motoren fra hverandre til du finner biten. Du må uansett ha ny impeller og du vet litt mer når du ser om den gamle fortsatt er hel. Og det er ingen ting her som lukter "ny motor". Men kan hende du må skru litt for å bli kvitt problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.