Jump to content

Instrumentpanel dødt, kompressor starter ikke - KAD32

RJB

Recommended Posts

Jeg har et antatt elektrisk problem på båten min. Jeg var ute og kjørte, og så låste instrumentpanelet seg fullstendig!

Symptomene er:
- Oljetrykkmåler er på null

- Tankmåler er på null

- Temperaturmåler er på topp

- Voltmeter er på null

- Kompressor starter ikke

- Drev lar serg ikke kjøre opp eller ned

Jeg får startet båten, alle andre elektriske systemer fungerer (trimflaps, lys, baugthruster etc.).

Båten har hatt lignende problemer tidligere, men de har "gått over". Jeg har nylig byttet dynamo grunnet en jordingsfeil og ryddet opp i elektrisk kabling.

Før dette skjedde har jeg sett at spenningsavlesningen på voltmeter har variert, spesielt når kompressor eller baugthruster har vært i bruk. I takt med dette har temperaturmåler variert. Lav spenning=høy temperatur. 

Har noen vært borti dette tidligere og kan gi en indikasjon på hva problemet kan være og hvordan jeg kan fikse det?

Tempmåler til topps og alt det andre faller til 0 tyder på dårlig jording eller rettere sagt, ikke kontakt med batteri minus. Når instrumentene mangler minus så er det tempgiveren som har kontakt med minus via blokka og tempinstrumentet flyr til topps. Men feilen er sikkert litt lenger ned siden kompressor og drev ikke fungerer. Dette styres av releer som trolig heller ikke har kontakt med minus. Koblingsskjema er et must her.

Ikke hvis det er stor avstand mellom instrumentpanel og motor. Den feilen skulle jeg greie å få til på Hulda med å løsne en kobling på et dobbeltrelé. Rent bortsett fra at Hulda verken har kompressor eller trimflaps. Dog tyder mye på feil på felles minus. På Hulda er det ikke jordforbindelse på DC i ordets rette betydning, noe som vel er vanlig på metallskrog.

Om ikke noen på ett eller annet tidspunkt har vært særdeles kreative ligger det en standard Volvo Penta kabelstokk mellom motor og instrumentpanel. Båtbygger vil ikke ha hatt noe insentiv for å finne på egne løsninger her. Ergo: Les koblingsskjemaet for motoren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

RJB skrev for 1 time siden:

Gir mening. Hvor jordes instrumentene? Er det en felles jord jeg enkelt kan feilsøke på? 

Koblingsskjema er å finne i dokumentarkivet inn under motorer ja.

Minus hentes fra minus på dynamo. Siden motor starter er ihvertfall minus ok ved startrele. Da mener jeg det lille startreleet som ligger inne i den sorte boksen oppå motoren. Men det skal gå en direkte fra dynamo også til kontakten som kobler motor og instrumentpanelet sammen. Denne er sort. Jeg tipper det er i kontakten, eller før den det svikter.

Som en test kan du ta en lang ledning som du kobler til et punkt som du er bombesikker på har kontakt med batteri minus. Åpne instrumentpanelet og koble  ledningen til der hvor minus er koblet til på tempinstrument. Denne er sort. Pass på å ikke kortslutte. Slå på tenning og se om alt av instrumenter virker. Kan godt hende kompressor og annet også vil fungere, men dette er bare ment som en test, ikke fullverdig reparasjon. Da må du finne ut hvor bruddet er.

RJB skrev for 3 timer siden:

Jeg mistenker at problemet er relatert til denne boksen, eller ledningsnettet rundt den.

Jeg ville satset på ledningsnettet rundt den. På bildet skimter vi en sort ledning som går inn i boksen. Den går fra boksen til et fordelingspunkt. På dette punktet går en til dynamo, en til startrele, en til instrumentpanelet, en til boksen på bildet, en til turtallsgiver.

I alt 5 sorte ledninger. 

Det er i dette punktet jeg tipper feilen ligger. Hvor og hvordan dette punktet ser ut sier ikke skjema noe om.

Obs,,slett ikke sikker på om den sorte går inn i boksen, så bare slik ut på bildet.

Jeg fant ut av det. Det var et delvis brudd på negativ pol (B-) fra dynamo til motorkontroller, altså jordingsfeil.

Jeg målte 179ohm motstand når ledningen stod I vinkel, og dette droppet til 0,03ohm når den ble holdt rett. Det forklarer hvorfor problemene var forbigående.

Nå har jeg byttet ut ledningen og et koblingspunkt og alt fungerer som det skal!

Takk for hjelpen 😊

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...