snekkerbod Startet Søndag 09:33 Link til dette innlegget Startet Søndag 09:33 Har tidligere hatt sinkanode på en alubåt som ligger på sjøen 2-3 måneder i året. Byttet til aluminiumsanoder etter tips fra kloke hoder i mai. Kan se ut som om aluminiumsanodene ble mindre tæret enn sinkanodene. Siden det er fester til to anoder på akterspeilet (et feste på hver side av bunnpluggen: Kan det være en idè å ha en anode med alu og en med sink - for deretter å se hvilken av dem som er mest spist opp? Den som har tæret mest er det metallet jeg burde gå for på begge anodene fremover. Er det noen nedside eller logisk svikt i dette resonnementet? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Søndag 11:30 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:30 Er det egentlig noe poeng med alu anode på alu båt? Er ikke poenget med anode at den skal være et stykke unna i spenningsrekka? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
snekkerbod Svart Søndag 12:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 12:37 Tenkte det samme tidligere, men aluminiumsanoder er visstnok mindre edle enn selve aluminiumsskroget, korroderer derfor først, og gir effektiv beskyttelse i alle typer vann. Flere kloke hoder her på båtplassen som er av lik oppfatning. Men tenkte å teste. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 14:37 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:37 Anoder på alu.båt er ikke bortkastet. Aluminium er ikke immunt mot tæring. Å plassere sink og aluminium som anoder på samme (liten båt) har lite for seg. Materialet lavest i spenningsrekken vil tære først. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart Mandag 01:00 Link til dette innlegget Svart Mandag 01:00 Hadde sink på en Alu-båt, og den tærte ikke i det hele tatt. Derimot tærte motoranodene i aluminium mye... Når jeg byttet til Alu-anode på båten også, ble det normal tæring på begge anoder. Litt overrasket du opplever mindre tæring på Alu-anoden Det kan ikke komme av andre faktorer? Dårlig kontakt, dårlig anode, elektriske oppgraderinger, ny havn, ny grunning på båten, færre dager på sjøen osv? For min del er I allefall sink helt utelukket. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart Mandag 06:16 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:16 Har hatt zink på alubåten i vel 30 år. Er så langt ikke plaget med tæring. Og zinken forsvinner, måtte ha på 10/15kg i år. Den ligger ute året rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 09:09 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:09 Tror dere ikke forstår at miljøet har innvirkning. Sink bør ikke brukes i svak elektrolytt. Dvs sink har 'lav' drivende spenning. Alu kjører i svak elektrolytt. Dvs alu har 'medium' drivende spenning. Magnesium har 'høy' drivende spenning. Følgen er at sink er uvirksom i ferskvann, sink kan passivere permanent i braktvann. Alu funker ikke i ferskvann, kjører greit i braktvann og saltvann, har ikke evnen til å passivere. Magnesium må kun brukes i ferskvann. Så når dere ikke skriver hvor dere har båtene, så skjønner dere sikkert å et fornuftig svar ikke er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart Mandag 09:25 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:25 Nei, er den første til å innrømme at dette forstår jeg lite av. At noen har båt i ferskvann tenkte jeg heller ikke på Men denne spenningsrekka, vil ikke den endres når man legerer metall? Sjøvannsbestandig alu er for meg Al Mg3, Al Mg 4,5Mn samt legering brukt ved ekstrudering. Har glemt hva de heter. Ren alu ville jeg aldri brukt i kontakt med sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 10:01 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:01 Generelt er anoder innlegert med elementer som bryter ned anodens oksidskikt. Dermed 'raser den nedover' i spenningsrekka. For å uttrykke det på den måten. Nå er kvikksølv forbudt, indium blir blant annet tilsatt. Nå ligger Hulda i et elveutløp, det skal bli spennnde å se om sinken passiverer. En kompis dreide seg anode av en bolt alu han hadde liggende. Etter fem år var anoden like fin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.