Jump to content

Kombinere sink og aluminium anode på skrog på aluminiumsbåt?


snekkerbod

Recommended Posts

Har tidligere hatt sinkanode på en alubåt som ligger på sjøen 2-3 måneder i året. Byttet til aluminiumsanoder etter tips fra kloke hoder i mai. Kan se ut som om aluminiumsanodene ble mindre tæret enn sinkanodene.

 

Siden det er fester til to anoder på akterspeilet (et feste på hver side av bunnpluggen: Kan det være en idè å ha en anode med alu og en med sink - for deretter å se hvilken av dem som er mest spist opp? Den som har tæret mest er det metallet jeg burde gå for på begge anodene fremover. Er det noen nedside eller logisk svikt i dette resonnementet?

Link to post

Hadde sink på en Alu-båt, og den tærte ikke i det hele tatt. Derimot tærte motoranodene i aluminium mye... Når jeg byttet til Alu-anode på båten også, ble det normal tæring på begge anoder. Litt overrasket du opplever mindre tæring på Alu-anoden :bekymret: Det kan ikke komme av andre faktorer? Dårlig kontakt, dårlig anode, elektriske oppgraderinger, ny havn, ny grunning  på båten, færre dager på sjøen osv? For min del er I allefall sink helt utelukket.

Link to post

Tror dere ikke forstår at miljøet har innvirkning.

 

Sink bør ikke brukes i svak elektrolytt. Dvs sink har 'lav' drivende spenning.

Alu kjører i svak elektrolytt. Dvs alu har 'medium' drivende spenning. 

Magnesium har 'høy' drivende spenning.

 

Følgen er at sink er uvirksom i ferskvann, sink kan passivere permanent i braktvann.

Alu funker ikke i ferskvann, kjører greit i braktvann og saltvann, har ikke evnen til å passivere. 

Magnesium må kun brukes i ferskvann.

 

Så når dere ikke skriver hvor dere har båtene, så skjønner dere sikkert å et fornuftig svar ikke er mulig.

Link to post

Nei, er den første til å innrømme at dette forstår jeg lite av.

At noen har båt i ferskvann tenkte jeg heller ikke på:smiler:

 

Men denne spenningsrekka, vil ikke den endres når man legerer metall?
Sjøvannsbestandig alu er for meg Al Mg3, Al Mg 4,5Mn samt legering brukt ved ekstrudering.

Har glemt hva de heter.

Ren alu ville jeg aldri brukt i kontakt med sjøvann.

Link to post

Generelt er anoder innlegert med elementer som bryter ned anodens oksidskikt. Dermed 'raser den nedover' i spenningsrekka. For å uttrykke det på den måten. Nå er kvikksølv forbudt, indium blir blant annet tilsatt.

 

Nå ligger Hulda i et elveutløp, det skal bli spennnde å se om sinken passiverer. 

 

En kompis dreide seg anode av en bolt alu han hadde liggende. Etter fem år var anoden like fin.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...