Havelle Startet Søndag 19:11 Link til dette innlegget Startet Søndag 19:11 Vi er usikker etter en båt igjen, og så på en dag som egentlig var veldig fin. Men, det var en svak eim av bensin i kabinen, og ser på tegning at båten har bensintank i baugen. Båten har utenbordsmotor. Min erfaring med bensinmotor begrenser seg til joller, så jeg vet ikke hvordan det skal være og hva som er akseptabelt. Lukten var ikke sterk nok til at det kunne stamme fra bensin som lå åpent, men kanskje fra lufting, svetting fra slanger eller lignende. Skal også sies at kabinen hadde vært lukket med stengte luker, minst siden dagen i forveien og antagelig en uke. Spørsmålet mitt blir, er dette normalt? Eller tyder det på at noe ikke sitter som det skal? Er bensinslanger i tanker som ligger i lukkede rom festet med vanlige slangeklemmer, eller er det noe spesielt som kan være vanskelig eller dyrt å få tak i? Og båten er fra 2013, det er vel liten grunn til å tro at det er noe galt med selve tanken? Forstår dette er et tåpelig spørsmål, men stiller det likevel for å stimulere til vill spekulasjon og kyndig synsing: Kan en liten eim av bensin tyde på at noe er brann/eksplosjonsfarlig, eller skal det mye mer til? Båten hadde også en Wallas varmer, som ikke hadde vært brukt. Avgir de noe lukt? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart Søndag 19:20 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:20 Bensinlukt i et lukket rom med elektriske komponenter er alltid farlig. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 19:52 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:52 Det skal endel til for at det blir eksplosjonsfare, men i noen av de nye politibåtene ble bensinlukt vurdert som helsefarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Søndag 20:07 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:07 Skal ikke være bensin lukt i lukket kabin, ferdig snakket. så her er noe gale en plass. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart Søndag 20:09 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:09 Du sier det er lite som tyder på det er noe galt med tanken. Hvordan kan du påstå det? Er det plast eller metall tank? Mitt inntrykk er at plast er mer stabilt over tid. Metall tanker kan ja sprekker, enten i sveis, eller av korrosjon. Uansett, bensindamp er farlig, å årsaken må identifiseres. Det kan være en bagatell, som løs slangeklemme, eller annet, eller det kan være mer omstendelig, må tanken ut, så er det en veldig stor jobb. Tank er ofte montert før båtens overdel er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Havelle Svart Søndag 20:25 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 20:25 Sørlandet2 skrev 11 minutter siden: Du sier det er lite som tyder på det er noe galt med tanken. Hvordan kan du påstå det? Er det plast eller metall tank? Mitt inntrykk er at plast er mer stabilt over tid. Metall tanker kan ja sprekker, enten i sveis, eller av korrosjon. Uansett, bensindamp er farlig, å årsaken må identifiseres. Det kan være en bagatell, som løs slangeklemme, eller annet, eller det kan være mer omstendelig, må tanken ut, så er det en veldig stor jobb. Tank er ofte montert før båtens overdel er montert. Gode poenger. Båten er en Jeannau fra 2013, så da er det vel plast. Jeg vet ingenting sikkert. Var bare å så på den i dag. Men, siden lukten var såpass svak, så tenker jeg at tanken ikke er lekk. Hadde gjenkjent det ganske umiddelbart om det var åpen bensin. Dette var mye svakere. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart Søndag 21:40 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:40 Havelle skrev 1 time siden: Gode poenger. Båten er en Jeannau fra 2013, så da er det vel plast. Jeg vet ingenting sikkert. Var bare å så på den i dag. Men, siden lukten var såpass svak, så tenker jeg at tanken ikke er lekk. Hadde gjenkjent det ganske umiddelbart om det var åpen bensin. Dette var mye svakere. Kjente litt det samme i min i starten. Det er en båt som er veldig lik din så antar at de kan være bygget likt. Er det åpent langs siden under dekk frem til lukene som er inne i hytten? På min mistenker jeg at det har kommet av at tidligere eier har gjort noen forsøk på å rense tank/jobbe med bensin under dekk og at det hang lenge igjen. Luftet lenge og vasket overalt før jeg ble kvitt lukten. Det skal ikke mye søl til før det stinker i lang tid etterpå. Spessielt om båt står lukket uten lufting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.