Jump to content

Er det noen som har erfaringer med UNI-T batteritester?

Arne2

Recommended Posts

Jeg har Konwei testeren som Thansen selger og den fungerer utmerket. Indikasjon på dårlig og bra batteri har stemt på alle batteriene jeg har testet de siste årene og det begynner å bli en del nå. Jeg kjøpte min fra kina for en 500lapp, men thansen selger den for 1000lappen ser jeg rebrandet. Den er nevnt i testen som traktor.no gjorde også. 

https://www.thansen.no/bil/bildeler/universaldeler/bilbatterier/tester/batteritester-med-analyse-kw600/n345766/pn1205083

https://www.traktor.no/ta-pulsen-pa-batteriet-med-elektronisk-hjelp-maler-du-raskt-status-pa-batteriet/s/5-151-1694

Som du ser er det 26 brukeranmeldelser på produktet. Har du lest dem? :smiler: 23 av dem er positive.

Generelt funker disse utmerket. Har en eldre utgave fra Jula med noe færre funksjoner (kun test av ymse batterityper).

Den på thansen så fristende ut. Så da ble det en liten impulshandel hos Amazon :-)

De hadde to utgaver så jeg valgte KW650 av en eller annen grunn (fri frakt fordi den kostet akkurat over $49). Puss en kupongrabatt :glorie:

Den tester 6V batterier også, men det er ikke ofte man har behov for sånt.

konnwei.jpg.369fc4b540df9bf2b7cee1afd72363ad.jpg

konnwei2.jpg.2ba9fbbf25daf8e3ca07f3decbbdab55.jpg

konnwei3.jpg.faab96c9aafc3069e51f3492557207c3.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Luske_Ludvig skrev 55 minutter siden:

Jeg har lignende. Apparatet gir en rask diagnose på tilgjengelig startstrøm. Men teknologien er ikke så nøyaktig på å anslå gjenværende Ah. Da må en tappe batteriet og faktisk telle Ah.. Da får en ofte en overaskelse hvor dårlig blåbatterier er for forbruk.

Det skal nevnes at jeg har ikke forsøkt å få ut gjenværende Ah fra konwei enheten heller. Om deg virker aner jeg ikke.

Mitt bruksområde har vært som ved kjøp av båt nå at jeg måler batteriet etter lading og får opp at det bør byttes. Bare for å dobbeltsjekke så lot jeg den stå med et forbruk en liten stund og ganske rett da startet ikke motor etterpå. Veldig hendig å finne det ut før en står midtfjords å ikke får båten i gang. Det kunne man funnet ut uten tester også selvsagt, men det er en kjekk gadget for å diagnosere batterier. 

Jeg har aldri eid noe slikt men har likevel noe erfaring.

• Sleit med kaldstart på en dieselbil og var ganske sikker på at batteriet var dårlig. Stakk innom en lokal butikk som har godt rykte som batteributikk gjennom noen tiår og la fram problemet. De satte på en batteritester og konkluderte med at batteriet var helt i orden så jeg "fikk ikke lov" å kjøpe nytt... Jeg tok med meg lommeboken til Biltema, kjøpte nytt batteri og problemet løst...
  • Kjøpte nye forbruksbatterier til en båt og fant at de ikke hadde på langt nær den påstemplede kapasitet. Gjorde en utladingstest og fant at de lå på under 50% av merkeskiltet. Forhandleren koblet på et testapparat og konkluderte med at batteriene var helt i orden, reklamasjon avvist... Min dokumentasjon av utladingstest ble ikke en gang vurdert.

Imponert over disse apparatene? Neppe...

SveinHa skrev 19 minutter siden:

Jeg har aldri eid noe slikt men har likevel noe erfaring.

• Sleit med kaldstart på en dieselbil og var ganske sikker på at batteriet var dårlig. Stakk innom en lokal butikk som har godt rykte som batteributikk gjennom noen tiår og la fram problemet. De satte på en batteritester og konkluderte med at batteriet var helt i orden så jeg "fikk ikke lov" å kjøpe nytt... Jeg tok med meg lommeboken til Biltema, kjøpte nytt batteri og problemet løst...
  • Kjøpte nye forbruksbatterier til en båt og fant at de ikke hadde på langt nær den påstemplede kapasitet. Gjorde en utladingstest og fant at de lå på under 50% av merkeskiltet. Forhandleren koblet på et testapparat og konkluderte med at batteriene var helt i orden, reklamasjon avvist... Min dokumentasjon av utladingstest ble ikke en gang vurdert.

Imponert over disse apparatene? Neppe...

Tipper begge eksemplene var et resultat av brukerfeil. Jeg var ute for det samme som deg i første eksempel i en butikk, men jeg la da merke til at den ansatte hoppet bukk over alle instillinger før test ble kjørt. 

F. Eks om jeg legger inn i min tester at jeg skal teste et 30Ah 400cca batteri og tester et 900cca 100Ah batteri som bare yter 400cca så vil testeren vise 100% batteri og at bytte ikke er nødvendig. 

Da takker jeg for mange gode og oppklarende tilbakemeldinger. 

Det er noe med den tekniske virkemåten til et slikt instrument som gjør meg skeptisk. Kan vanskelig se for meg at det kan neppe være noe annet enn batteriets indre resistans, slik at man ut i fra en slik måling av indre resistans kan si noe om batteriets generelle tilstand.

For å kunne måle indre resistans, så kjærer instrumentet sannsynligvis en serie med raske belastningspulser, og så måler den spenningsdroppet ifbm disse pulsene. Når det er snakk om fysisk små instrumenter som dette, så kan det vel ikke være snakk om så veldig store belastningpulser.

Hvis en slik måler rent teknisk måler bateriets indre resistans og ut i fra det beregner bateriets generelle tilstand, så kan jeg tenke meg at dette vil kunne si noe om for eksempel tilgjengelig startstrøm, men i mindre grad om for eksempel batteriets tilgjengelige lagringskapasitet.

Mitt bruk vil først og fremst være å kunne følge med de blybatteriene som står installert i båten, og så fange opp situasjonen før tilstanden går i fra "på vei til å bli dårlig" til "helt dårlig", slik at man får skiftet dem ut før det oppstår problemer. Man kan jo også tenke seg at man har to forbruksbatterier i parallell, og at man da kan få skiftet ut det ene før det også drar med seg det annet.

Ettersom jeg synes at blybatterier har fordeler i forold til Lithium, i forhold til enkelhet og robusthet, så har jeg ikke noen planer om å skifte ut bly med Lithium, det blir for meg: "Ja, takk, begge deler".  

Synes at blybaterier har en liten ulempe, og det er at det kan være litt vanskelig å vite hva som egentlig er status, før det er kanskje litt for sent. Da bør det kanskje fungere med å kjøpe en slik batteritester, slik som diskutert i denne tråden, for å holde styr på status for blybatteriene.

Hvis man så kan la blybateriene kjøre til de faktisk begynner å bli dårlige, i stedet for "litt tidligere og føre var", så har man jo kanskje også raskt tjent inn en slik batteritester.

Apparatet måler bare indre resistans i batteriet. Det gir en pekepinn, men virkelig startstrøm ekstrapoleres ut i fra det som apparat måler. Men ikke serlig nøyaktig og i hvertfall ikke til SoH (State of health). Selv om SoH viser 85% kan virkelig gjenværende Ah være bare 30 % av det som er merket på batteriet. En kapasitetstester som belster batteri med 100A gir mye bedre pekepinn: https://www.aliexpress.com/item/1005009428212703.html

Skal vite kapasitet helt nøyaktig, for eksempel fra fulladet til 11.5 volt. Da belastes 1/20 del av batteriets kapasitet i Ah. Altså 5A last for ett 100Ah batteri. 

Edit: 

Ref. Arne2 kommentar over, så er en sånn hurtigtest helt ok og bør gjøres årlig før sessongen. Fører en årlig logg over dette er vil man være mer nøyaktig enn 100 andre. Mistenker en dårlig batteri, ville jeg kjørt på med en 100A tester i tillegg. 

Batterimonitor som denne er gull vært: Da kan en følge med forbruk og hvor mye batterispenning synker per antall Ah. https://www.aliexpress.com/item/1005007136607957.html 

Jeg har et par tilsvarende batteritestere, men ikke den fra UNI-T, men jeg har noen andre måleapparater fra dem som jeg er godt fornøyd med fornøyd med, så jeg tror det er et trygt kjøp. Det viktigste du måler med en batteritester er intern motstand.  Det måler disse apparatene ganske godt. Hvis den er størrelsesorden 5 milliohm eller mindre (blybatterier), er sannsynligvis batteriet OK. Er den vesentlig større, er der grunn til å tro at batteriet ikke er så frisk lenger.

Eivind

Takker nok en gang for god info. Tenker vi har en ganske god konklusjon og at det faktisk blir en "UNI-T" for "grovtesting" av blybatterier.

9 hours ago, Teerex said:

Som du ser er det 26 brukeranmeldelser på produktet. Har du lest dem? :smiler: 23 av dem er positive.

Ja, men diskusjonene på Baatplassen.no går vanlig vis mye mer inn i det tekniske og i dybden :glimter::glimter::glimter:

Det ble et enda billigere alternativ enn de som er listet over.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000035744

Ser ut til å fungere OK.

Ser også ut til å ha en "in-vehicle" funksjon, men har så langt bare tetet på utmontert batteri.

Det står lite info om batteritesteren på Biltema sin webside, men da lastet jeg først ned og gikk gjennom brukermanualen, og der så det jo ut som at de funksjonene som jeg var på jakt etter var på plass.

Vanligvis så pleier jo de instrumentene som Biltema setter sitt eget varemerke på å være av ok kvalitet.

Ja billig er den, men ikke så spennende m.h.t design og display osv. :glorie:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Arne2 skrev 59 minutter siden:

Det ble et enda billigere alternativ enn de som er listet over.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000035744

Ser ut til å fungere OK.

Har denne og har hatt den i en del år.

Erfaringen er at den fungerer greit. Har en opplevelse av at det er målingen av indre motstand som er avgjørende for resultatet. 

Batteriet i konebilen, Skoda citigo, meldte "feil på 12V batteri, bytt" på displayet. Frittstående verksted testet batteri med avansert tester inkludert belastningstest og godkjente batteriet som OK. Bilen fortsatte med feilmelding. Biltema testeren dømte det som defekt med høy indre motstand. Etter bytte av batteri forsvant feilen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Luske_Ludvig skrev On 25.8.2025 at 6.59:

Jeg har lignende. Apparatet gir en rask diagnose på tilgjengelig startstrøm. Men teknologien er ikke så nøyaktig på å anslå gjenværende Ah. Da må en tappe batteriet og faktisk telle Ah.. Da får en ofte en overaskelse hvor dårlig blåbatterier er for forbruk.

Det er vel her det ligger. Mitt inntrykk er at de ulike testene stort sett avdekker startstrøm. For et par år siden testet jeg forbruksbanken med mange forskjellige apparater, men ingen av dem klarte å avsløre det ene batteriet som ødela alt. 

Jeg la meg om kvelden med topplaget forbruksbank. Våknet morgenen etter med 10 volt. Tok ut alle 4 forbruksatteriene. Da målte jeg et og et og alle var da ca 10 volt. Noen timer senere var 3 av dem steget til 12,4 volt. Det 4. var sunket til ca 8 volt. 

Testene viste ingen forskjell på batteriene og at batteriene var gode. 3 av dem var antagelig det, men det 4. var gåent. Men selv om det var gåent, så var startkapasiteten like god som de andre. Men ubrukelig som forbruksbatteri. 

1 hour ago, finnmarken said:

Jeg la meg om kvelden med topplaget forbruksbank. Våknet morgenen etter med 10 volt. Tok ut alle 4 forbruksatteriene. Da målte jeg et og et og alle var da ca 10 volt. Noen timer senere var 3 av dem steget til 12,4 volt. Det 4. var sunket til ca 8 volt. 

Ville nok ikke forvente å få noen brukbare målinger når utgangspunktet er et batteri med lavere spenning enn 12,0 Volt. Ville forvente at utgangspuktet bør være et batteri i "stabil normaltistand" med spenning 12,2 Volt, for å få noen brukbare målinger.

Men dette er da egentlig noe jeg "tror" og vil forvente ut i fra "teknisk instinkt" og litt gjetting og ikke noe jeg vet.  

Ville nok også forvente at samtlige 4 batterier er ødelagt hvis 4 parallellkoblede batterier har sunket ned til 10 Volt, og hele ideen med å kjøpe inn et slikt instrument, det var jo å kunne følge med, og så ta vekk et batteri allerede før det har blitt dårlig. Målingen vil jo da skje på et batteri som har 12.2 Volt eller mer, og før det har blitt dårlig og eventuelt drar med seg andre batterier.

Det behøver jo ikke å være slik at jeg har rett i mine antakelser, men det er jo liksom det som er litt av vitsen med en slik diskusjon, å ekseprimentere og teste ut litt, og samtidig utvekksle erfaringer med andre.

For min del første gang jeg bruker et instrument av denne typen.

Arne2 skrev for 2 timer siden:

Ville nok ikke forvente å få noen brukbare målinger når utgangspunktet er et batteri med lavere spenning enn 12,0 Volt. Ville forvente at utgangspuktet bør være et batteri i "stabil normaltistand" med spenning 12,2 Volt, for å få noen brukbare målinger.

Men dette er da egentlig noe jeg "tror" og vil forvente ut i fra "teknisk instinkt" og litt gjetting og ikke noe jeg vet.  

Ville nok også forvente at samtlige 4 batterier er ødelagt hvis 4 parallellkoblede batterier har sunket ned til 10 Volt, og hele ideen med å kjøpe inn et slikt instrument, det var jo å kunne følge med, og så ta vekk et batteri allerede før det har blitt dårlig. Målingen vil jo da skje på et batteri som har 12.2 Volt eller mer, og før det har blitt dårlig og eventuelt drar med seg andre batterier.

Det behøver jo ikke å være slik at jeg har rett i mine antakelser, men det er jo liksom det som er litt av vitsen med en slik diskusjon, å ekseprimentere og teste ut litt, og samtidig utvekksle erfaringer med andre.

For min del første gang jeg bruker et instrument av denne typen.

Tviler på at du klarer å måle et dårlig batteri uten å skille de også. Når jeg tester batterier så lader jeg de alltid helt opp og kjører test. Et utladet batteri gir ikke stabile resultater heller for min del. Et med normal ladestatus kan fint testes, men når de begynner å bli utladet så viser ikke startstrøm beregningen rett heller siden den er oppgitt ved oppladet batteri. 

Kan legge til at testene på batteriene ble foretatt etter at de var toppladet. De var også koblet fra hverandre en god stund før testing. Likevel kunne altså ikke testen avsløre det batteriet som var gåent. 

Ja, jeg byttet ut alle de 4 forbruksbatteriene den gangen, men helt ærlig så tror jeg at det ville fungert fint og byttet ut det ene som var gåent. 

finnmarken skrev for 3 timer siden:

Kan legge til at testene på batteriene ble foretatt etter at de var toppladet. De var også koblet fra hverandre en god stund før testing. Likevel kunne altså ikke testen avsløre det batteriet som var gåent. 

Ja, jeg byttet ut alle de 4 forbruksbatteriene den gangen, men helt ærlig så tror jeg at det ville fungert fint og byttet ut det ene som var gåent. 

Det var merkelig om to celler var helt defekt som spenningsmålingen tilsa. Det har jeg ikke sett før. Litt degradering kan gjerne gå under radaren, men to defekte celler er jo så ille at selv et voltmeter tar det. Stilte du inn test instrumentene etter batteriet som ble testet også eller ble det bare trykket på test? 

Fra upser har jeg dårlig erfaring med bytte karusell når enkelt batterier byttes. Greit nok om det er 1 år siden bytte og det nærmest er fabrikkasjonsfeil, men om de begynner å nå levetiden sin så ryker de en etter en når en begynner å bytte enkelt batterier. Man risikerer at batteriet som ryker tar med seg andre nyere i "grava" også. Ville byttet de samlet med mindre man har avansert bms montert som vil fange opp neste dårlige batteri raskt. 

Har også en sånn tester som jeg fant på at jeg ville prøve på batteriet i bilen som er litt over 8 år gammelt. Dette er et "originalt" agm batteri (produsert av Varta) som har stått i bilen siden den var ny. Aldri hatt startproblemer. Satte på testeren og leste av spenning på 12,25 volt. Kjørte testen og den sa at batteri var ok, men trengte lading. Satte på lader over natten og vel så det. Laderen viste fulladet batteri. Ventet i 12 timer og testet på ny, nå var spenning på 12,55 volt. Testet igjen og fikk samme melding, batteri ok men trenger lading. Spenningsmålingene er dobbeltsjekket med en Fluke i tillegg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...