Lars H. Startet Mandag 20:05 Link til dette innlegget Startet Mandag 20:05 Da jeg hadde lagt til ved en av flytebryggene i den ytre havnen i Strömstad, fant jeg denne ringen liggende på bryggen. I treverket (ganske nytt) var det bare to hull. De to skruene er 10 - 12cm lange. Det må nok ha vært store krefter igang, - men? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart Mandag 20:35 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:35 Nei, det kan man ikke. Under turen vår fant jeg flere fester som ikke holdt mål. Så man bør nok sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Mandag 20:42 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:42 Stort sett er pullere og fortøyningsringer greit forankret, i alle fall her i området. Likevel skjer det av og til at jeg velger å fortøye alternativt i forhold til hva bryggeeierne har tenkt. F.eks. kan en sittebenk (som er skrudd fast i brygga) være mer tillitsvekkende enn enkelte fortøyningsringer. Disse er nok uansett beregnet for "finværsfortøyning", ikke å fortøye for storm. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 20:53 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:53 Det er også slik som en tidligere havnesjef beskrev: "Mor står med veskehunden under armen og skal løsne akterfortøyningene. Mens far sitter oppe i andre etasje og styrer 1500 hester. Og ingen av dem vet hva de egentlig driver med og de kommuniserer ikke. Da spjærer 4x4 tom bjelker som knekkebrød". Og treskruer spretter naturligvis ut av friskt treverk. Men jeg har vært borti fester som er skrudd fast i råttent treverk flere plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart Mandag 22:15 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:15 Stoler aldri på noe som er festet med Franske treskruer. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Mandag 22:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:20 Konas båt skrev 4 minutter siden: Stoler aldri på noe som er festet med Franske treskruer. Men greit om det er Norske skruer kanskje 🤔🤔😂 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Tirsdag 05:37 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 05:37 Du veit vel svaret på spørsmålet ditt før du starta tråden, herr grrr!? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Tirsdag 05:39 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 05:39 Stort sett veldig bra standard på bryggeanlegg her på Trøndelagskysten og Møre der jeg ferdes. Ikke opplevd at noe har løsna. Man tar jo uansett en ekstra sjekk når man har fortøyd 100% Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Code0 Svart Tirsdag 05:46 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 05:46 Lars H. skrev for 9 timer siden: fant jeg denne ringen liggende Nei, den er ikke egnet slik den er montert. Skarpt observert Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Tirsdag 08:25 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:25 2 hours ago, Code0 said: Nei, den er ikke egnet slik den er montert. Skarpt observert Ja, her i Norge, så skrur man dem vel fast, men hvis man ferdes til utlandet, så kan man vel risikere at det er brukt monteringsanvisninger skrevet i et annet språk. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart Tirsdag 10:50 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:50 Code0 skrev for 4 timer siden: Nei, den er ikke egnet slik den er montert. Skarpt observert Mulig jeg pådrar meg en r/woosh, men jeg er ganske sikker på at @Lars H. ikke tviler på at man ikke kan stole på akkurat denne ringen. Jeg tror det han mente med spørsmålet var: Når man kan finne fortøyningsringer som åpenbart er dratt løs slik som den vist på bildet, kan man egentlig store på fortøyningsringer som tilsynlatende er skrudd godt fast i bryggen? Hulda skrev for 13 timer siden: "Mor står med veskehunden under armen og skal løsne akterfortøyningene. Mens far sitter oppe i andre etasje og styrer 1500 hester. Og ingen av dem vet hva de egentlig driver med og de kommuniserer ikke. Da spjærer 4x4 tom bjelker som knekkebrød". Jeg tror @Hulda har det godt poeng her. Man bør nok som flere påpeker også se litt på tilstanden til bryggen som ringer og lignende er skrudd fast i. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
index Svart Tirsdag 12:46 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:46 Arne2 skrev for 4 timer siden: men hvis man ferdes til utlandet, så kan man vel risikere at det er brukt monteringsanvisninger skrevet i et annet språk. Ja, det får man jo nesten håpe...;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bellil Svart Tirsdag 13:04 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:04 I våres opplevde vi på Ekenäs at feste ytterst på utriggeren røyk. Det var litt ugreit, men mange ledige plasser så vi bare flyttet oss og ga beskjed til havnevakta Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Lucky Strike Svart Tirsdag 18:20 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:20 Det er mange ganske gamle bryggeanlegg rundt omkring. Gjennomsnittsbåten som besøker dem har nok blitt adskillig større med tiden. Så man finner ofte ganske fislete fester i forhold til dagens krav. Det funker greit til hverdags, men forventes det større sjø, er det best å tenke seg om flere ganger med hensyn til fortøyning på slike steder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.