Jump to content

Kan man stole på fortøyingsringene på flytebrygger i gjestehavner?

Lars H.

Recommended Posts

Da jeg hadde lagt til ved en av flytebryggene i den ytre havnen i Strömstad, fant jeg denne ringen liggende på bryggen. I treverket (ganske nytt) var det bare to hull. De to skruene er 10 - 12cm lange.

Det må nok ha vært store krefter igang, - men?

moring1.jpg.39779501ea5b1ac6d9c39669ee3d713c.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Stort sett er pullere og fortøyningsringer greit forankret, i alle fall her i området. Likevel skjer det av og til at jeg velger å fortøye alternativt i forhold til hva bryggeeierne har tenkt. F.eks. kan en sittebenk (som er skrudd fast i brygga) være mer tillitsvekkende enn enkelte fortøyningsringer. Disse er nok uansett beregnet for "finværsfortøyning", ikke å fortøye for storm.

Det er også slik som en tidligere havnesjef beskrev: "Mor står med veskehunden under armen og skal løsne akterfortøyningene. Mens far sitter oppe i andre etasje og styrer 1500 hester. Og ingen av dem vet hva de egentlig driver med og de kommuniserer ikke. Da spjærer 4x4 tom bjelker som knekkebrød". Og treskruer spretter naturligvis ut av friskt treverk. Men jeg har vært borti fester som er skrudd fast i råttent treverk flere plasser. 

Code0 skrev for 4 timer siden:

Nei, den er ikke egnet slik den er montert. Skarpt observert

Mulig jeg pådrar meg en r/woosh, men jeg er ganske sikker på at @Lars H. ikke tviler på at man ikke kan stole på akkurat denne ringen.  Jeg tror det han mente med spørsmålet var:  Når man kan finne fortøyningsringer som åpenbart er dratt løs slik som den vist på bildet, kan man egentlig store på fortøyningsringer som tilsynlatende er skrudd godt fast i bryggen?

Hulda skrev for 13 timer siden:

"Mor står med veskehunden under armen og skal løsne akterfortøyningene. Mens far sitter oppe i andre etasje og styrer 1500 hester. Og ingen av dem vet hva de egentlig driver med og de kommuniserer ikke. Da spjærer 4x4 tom bjelker som knekkebrød".

Jeg tror @Hulda har det godt poeng her.  Man bør nok som flere påpeker også se litt på tilstanden til bryggen som ringer og lignende er skrudd fast i.

Christian

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Det er mange ganske gamle bryggeanlegg rundt omkring. Gjennomsnittsbåten som besøker dem har nok blitt adskillig større med tiden. Så man finner ofte ganske fislete fester i forhold til dagens krav. Det funker greit til hverdags, men forventes det større sjø, er det best å tenke seg om flere ganger med hensyn til fortøyning på slike steder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...