Jump to content

2010 - Yanmar 4JH3-DTE med ukjent historikk - anbefalt servicepunkter?

MarexDuckie

Recommended Posts

Hei!

Vi har arvet en båt med Yanmar 4JH3-DTE 2010-modell med ukjent historikk og timeteller (turteller defekt).

Motoren ser helt ren og pen ut, ikke mye ytre slitasje eller skitt.

Har funnet noen kvitteringer og den har fulgt serviceprogram

Hvilke punkter i en motorservice og vinterkonservering er viktig å tenke på da vi ønsker å ta best mulig vare på motoren?

Jeg har lest serviceboka, men flere jeg har snakket med sier mange av punktene ikke er viktige og at man gjør ting etter behov. 

Legger ved serviceintervaller fra boka.

Takknemlig for råd. 

Yanmar 4JH3-DTE Serviceintervaller.png

Jeg har 4jh3-TE som er basismotoren for din DTE. Jeg har 75 hk - dere har 125 hk pga annen dieselpumpe og intercooler.

Min har gått 2950 timer. FRa 2005. For å være på sikre siden før vi seilte fra Norge gjorde jeg: turbo byttet (den funket bra men sotet litt), byttet dysespisser, renset kjølesystemet og byttet kjølevæske, byttet gearolje og justert ventilene.

Eneste feil jeg har hatt er en liten lekkasje i pakningen på oljekjøleren (den sitter bak på motoren ved turboen. Enkel jobb.

Jeg tar vanlig service hver 150-200 timer. Impeller byttes hvert 4. år. Reim for vannpumpe og dynamo inspiseres regelmessig. Om du ikke vet om den er byttet så kan det være greit å gjøre (jeg byttet min for 2-3 år siden)

På min motor er det ikke anoder

Jeg hadde tatt full service på motor før vinterlagring, og sørget for å kjøre kjølesystemet godt gjennom med frostvæske. Sjekk frysepunktet på kjølevæske på motoren også.

Et tips: ved oljebytte så suger jeg olje ut av peilepinnerøret - for å få ut alt så åpner jeg påfyllingslokket på blokka og smører meg med tålmodighet. Siste rest av gammel oje renner som regel ut på tappen der oljefilteret settes på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...