Jump to content

Bruktbåt med "kinamotor", TD Power, bare å glemme?

Ole Pedersen

Recommended Posts

Hei

Kikker på en bruktbåt som har kinamotor, TD Power. Utover det er båten ok.

Men tidligere har jeg erfart følgende med dieselmotorer.

- Sjøvannspumpe må overhales/byttes

- Dieselpumpe må overhales/byttes

- Høytrykkspumpe må overhales/byttes

- Gearkasse kan gå til h...ete og må overhales/byttes

Vanlig vedlikehold krever reim(er), impeller, filtre. 

Osv, osv. Da er det greit å ha en "vanlig motor", bare logge inn på en nettside og få en pakke i posten etter et par dager med det en trenger. 

Prøvde å søke opp deler til motoren i båten jeg ser på.. joda, kunne få sjøvannspumper, veldig billig, men bare i kasser med 10 stk fra Alibaba :-) Fant også en oppføring på Ebay UK, men den var solgt. 

Hos norsk importør, som jeg tror er 1 stk gubbe, fant jeg ikke noe om deler osv på deres hjemmeside. Men søk på firmanavn fant en konkurs for 20 år siden. Fant en importør i Sverige, som jeg har vært borti før ang overhalte deler til gamle motorer. Uansett, alt virker litt sånn "bakgårdsaktig" ang importør og muligheter for deletilgang i fremtiden. Nei, jeg har ikke ringt og hørt, liker egentlig å kunne bestille på nett i fred og ro når det passer meg selv ;-)

---

Greit, er bedre med en motor som går enn ingen motor. Og en en gammal motor uten tilgang på nye deler er ikke så gøy det heller. 

Pest og kolera dette. Bare å se etter en annen båt? Eller, neida TD Power er flotte greier og du får kjøpt alt du trenger via denne linken__________________________.com

Hei, har ikke erfaring med TD Power selv, men det har vært noen tråder her på forumet, blant annet her. Disse blir/ble vel importert av Telemark Trade så vidt jeg husker, nettsiden virker jo for så vidt oppdatert, mens Facebook-siden deres virker kun å oppdateres svært sporadisk. Ville tatt kontakt med dem og spurt litt hvordan det er med reservedeler. Er reservedeler vanskelig å skaffe hadde jeg skygget langt unna, du vet hva som skjer om du ikke får tak i deler, da må du til med ny motor.

Ole Pedersen skrev 48 minutter siden:

Kikker på en bruktbåt som har kinamotor, TD Power. Utover det er båten ok.

Men tidligere har jeg erfart følgende med dieselmotorer.

Du sie ikke noe om alder på motoren.

Ser den fin ut ut og rutiner er fulgt. det er vel historikk  eller er det mange eiere og motoren har godt for lut  og kaltvann?

Har en Ford overhalt sjøvanspumpen ,ferskvanspumpen skiftet fødepumpa og dsser 3 ganger siden 1977, skiftet labber. 

Impeller reimeretter behov.

Har ikke hørt noe om de siste 10år

fra hjemmesiden

TD Power leveres fra 27 til 700 hester. Motorene produseres i Kina hos en av Kinas største produsenter. TD Power er robuste båtmotorer i støpejern uten for mye elektronikk. De er derfor meget pålitelige og driftssikre motorer. Telemark Trade AS har siden 2002 levert flere hundre motorer til det norske markedet. Det gis to års garanti og det føres fult delelager.

Kort og godt: Bra kvalitet til markedets beste priser.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg kjenner at jeg er skeptisk til både kinesiske og koreanske  båtmotorer. De kan være så gode som bare det, men det hjelper lite ti år senere når både importør og forhandlere er borte som dugg for solen  . Da vil jeg heller ha en gammel motor som jeg får tak i deler til.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 time siden:

Jeg kjenner at jeg er skeptisk til både kinesiske og koreanske  båtmotorer. De kan være så gode som bare det, men det hjelper lite ti år senere når både importør og forhandlere er borte som dugg for solen  . Da vil jeg heller ha en gammel motor som jeg får tak i deler til.

Vil gjerne ha en norsk importør eller forhandler ja. Når det er sagt, blir ikke stresset om jeg må bestille fra utlandet, men nå virket ikke det helt enkelt her heller da... 

Gammel motor som det ikke finnes nye deler til har jeg hatt før, det vil jeg ikke ha igjen. Føler kinamotor jeg ikke får tak i deler til blir litt av det samme, bare værre siden det står en ny motor i båten, som gjør det litt mer idiotisk hvis en ender med å måtte bytte...

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Hvordan klarer man å imøtekomme gjeldende utslipps- (og følgelig omsetningskrav) "uten for mye elektronikk" i dag?

Stort sett umulig vil jeg si. 

Har jeg lurt på også.

VP D1 og D2, samt endel mindre Yanmar har mekanisk pumpe og dyser uten en elektronikk eller sensorer annet enn oljetrykk og kjølevannsemp.

Hvordan greier de kravene?

Mvh. SAP

Ole Pedersen skrev 40 minutter siden:

Vil gjerne ha en norsk importør eller forhandler ja.

""Telemark Trade AS har siden 2002 levert flere hundre motorer til det norske markedet. Det gis to års garanti og det føres fult delelager""

Det ser ut som de har holdt på siden 2002 og  https://www.proff.no/nokkeltall/telemark-trade-as/bø-i-telemark/fritidsbåter-og-utstyr/IG0UZF010NH 

Ser bra ut.

Ring or ta en prat.

https://www.cruisersforum.com/forums/f54/td-power-marine-chinese-marine-diesel-engine-109111.html

https://www.google.com/search?q=td+power+marine+engine+site:www.cruisersforum.com&sca_esv=ba24c2d2484ecd3d&sxsrf=AE3TifO4StuUGZ01wthe4FTN_OaAaTjXSQ:1756319971896&sa=X&ved=2ahUKEwjVrqXg0auPAxXSExAIHeoPNAYQrQIoAnoECCgQAw&biw=1171&bih=509&dpr=1.64

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 3 minutter siden:

Telemark Trade AS har siden 2002 levert flere hundre motorer til det norske markedet. Det gis to års garanti og det føres fult delelager

Det ser ut som de har holdt på siden 2002

Prislister fra 2022 på hjemmesidene deres. 

Tyder vel mer på at firmaet er dødt, eller på vei til å dø, eller mer "bakgårdsdrevet" eller noe? 

sap_2000 skrev 15 minutter siden:

Har jeg lurt på også.

VP D1 og D2, samt endel mindre Yanmar har mekanisk pumpe og dyser uten en elektronikk eller sensorer annet enn oljetrykk og kjølevannsemp.

Hvordan greier de kravene?

Burde da ikke være så vanskelig, så lenge effektuttaket er konservativt? Null stress å kjøre to-trinns direkteinnsprøytning på mekanisk pumpe, kan lage mer enn høye nok trykk til fin forstøvning som igjen gir lite partikkelutslipp - av de store partiklene ihvertfall. Siden dieselmotorer alltid går med luftoverskudd er det egentlig ikke så mye regulering som trengs med mindre luftmengden på et gitt turtall varierer vilt (les: turbo). Båtmotorer er vel ikke belemret med NOx-krav som gjør at EGR, AdBlue og annen sånn drit må til? 

Uten at jeg skal si det med sikkerhet, men det skulle ikke forundre meg om regelverket også går på sylindervolum og/eller effektuttak.

740 c skrev for 10 timer siden:

Importøren påstår at dem har solgt flere hundre motorer siden oppstarten men problemet er at 

tilsynelatende ingen kan komme med erfaringer på desse motorene ?? noen må jo ha kjøpt /brukt 

desse motorene.

Veldig rart om det ikke er noen her som har 1000+ timer på en sånn motor og kan dele noen erfaringer...

Jeg kjøper bare båter med motorer nyere enn 5-10 år, og som jeg vet det er forhandlernett og deler å få tak i. Må også kunne serves av et verksted ikke alt for langt unna meg.  Da blir det veldig begrenset.  Volvo eller Merc, passer best sånn sett for min del.

Har likevel en av de mest solide konstruksjonene fra Suzuki nå, og Et verksted tar uteservice også på enkle ting. Et lite stykke å gå dit med båten. Bruker vanligvis et enormt bra verksted med super service som ligger 10min kjøring unna der jeg har båten

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...