Jump to content

Volvo Penta MD40A-Powerlevel B eller C?

Lars78

Recommended Posts

I manualen for MD40A står det noe om power output.  B versjon med 3600 maks rpm og en C versjon med maks 3000 rpm. Jeg har denne gamle sliteren i en Marex 770 og får ikke mer enn 3000 o/min. Når dette turtallet en god stund før "pedalen" er i bunn, men det skjer ingen ting med turtall og kraft det siste stykket på gasshendelen. Føles ikke ut som propellen er "tung" da den går veldig sakte på tomgang, og jeg synes turtallet øker lett.  Kan jeg ha en nedjustert versjon? Er det isåfall noen måte å finne ut av dette på? Kan jo være maskinen er utslitt eller propellen er helt feil men som sakt så føles den "lett". Minimal med røyk, lettstartet og uten nevneverdig gjennomslag når man tar av oljepåfyllingslokk v/tomgang.  Får maks 8-9 knop med denne og til sammenligning fikk jeg 11-12 med samme båt med en 66hk Yanmar turbo diesel(3600 o/min). Vet Pentaen er mye tyngre, men kan vekt utgjøre så stor forskjell alene?Screenshot_20250827_185831_M365Copilot.jpg.dcbf4c9a0d5809d7e7b30f0b1fe1a9f1.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...