rundgren Startet Onsdag 17:27 Link til dette innlegget Startet Onsdag 17:27 Båten er en 1975 Chris Craft, med Iveco/Aifo dieselsekser med en dynamo som ser omtrent like gammel ut som resten, og har fått noen dioder påloddet på et tidspunkt. Regulator er en nyere Amtec VR-12 med temperatursensor for batteri. Jeg har hatt båten i fem år, men siden i fjor har et jeg et merkelig problem, og i går fikk jeg tested med multimeter og utelukket instrumentfeil (ja jeg er litt treg med å ta tak i dette.) Det som skjer er: Lading starter ikke med en gang (såvidt over 12V). Slik har det vært siden jeg kjøpte båten. Etter mellom fem og 30 min spretter vi opp til riktig spenning (14,3-ish) - men så - og dette er nytt - etter en stund til begynner den å overlade voldsomt med 16,7V. Etter kanskje ytterligere en halvtime faller spenningen ned igjen dit den skal være. Når den overlader har jeg prøvd å få ned spenningen ved å kjøre ned mot tomgang - det funker. Den dypper naturlig nok også ved bruk av baugpropellen, men siger sakte opp til nærmere 17V igjen. I går når den overladet, prøvde jeg å dra ut multikontakten fra regulatoren og da droppet spenningen til 13-tallet. Hva i all verden er det som skjer? Bildene er av regulatoren, multimeter som viser overlading og temperatursensoren som er tilkoblet SENS på regulatoren. PS: Nå kommer det godt med å ha mekanisk diesel og ingen elektronikk som tar skade. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Onsdag 17:56 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:56 Uten å være den store eksperten på 12V (helst motsatt), ville jeg ha sjekket batteriene i første omgang, har en eller flere av cellene lavere nivå med batterivann? Bruker du et infrarødt termometer finner du fort ut om et av batteriene er varmere enn de andre, eventuelt deler av batteriet (der en potensielt feilende celle befinner seg). Grunnen til at jeg mistenker feilende celler er fordi jeg har hatt lignende symptomer, men da med landstrømsladeren tilkoblet. Ei av cellene var tydeligvis tørr/ødelagt, og det luktet kraftig H2S (lukt av råtne egg, ikke heldig på noe som helst vis, verken helsemessig eller eksplosjonsmessig sett). Lukta gjorde at jeg ble obs på å sjekke batterimonitoren (trodde først septiktanken hadde sprukket), der denne viste ladespenning på godt over 14,4 og ladet med 15-20Ah, på batterier som var toppladede bare timer før. Da jeg åpnet opp til batteriene fant jeg også ut at det ene batteriet begynte å bli så varmt at det ikke var forsvarlig å ta på det. Temperatursensoren til laderen lå ikke klistret til det batteriet som feilet, så dermed fikk nok ikke laderen med seg at det var noe galt da batteriet med sensoren fremdeles hadde OK temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 18:03 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:03 En annen mulighet er at senseforbindelsen faller ut. Som vil føre til at spenningsregulatoren gir på guffe. Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart Onsdag 18:27 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:27 Hulda skrev 14 minutter siden: En annen mulighet er at senseforbindelsen faller ut. Som vil føre til at spenningsregulatoren gir på guffe. Det var den teorien jeg hadde i hodet når jeg begynte å teste i går. Men skjønte ikke nok av systemet til å skjønne helt hvordan jeg skulle bekrefte/avkrefte. Har du tips så er det veldig velkomment. Skulle ha tatt bilde av dynamoen også, den har visst fått påloddet noen dioder ifølge forrige eier. Kan være dårlig kontakt i noe der kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart Onsdag 18:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:34 Hakkannen skrev 32 minutter siden: Uten å være den store eksperten på 12V (helst motsatt), ville jeg ha sjekket batteriene i første omgang, har en eller flere av cellene lavere nivå med batterivann? Bruker du et infrarødt termometer finner du fort ut om et av batteriene er varmere enn de andre, eventuelt deler av batteriet (der en potensielt feilende celle befinner seg). Grunnen til at jeg mistenker feilende celler er fordi jeg har hatt lignende symptomer, men da med landstrømsladeren tilkoblet. Ei av cellene var tydeligvis tørr/ødelagt, og det luktet kraftig H2S (lukt av råtne egg, ikke heldig på noe som helst vis, verken helsemessig eller eksplosjonsmessig sett). Lukta gjorde at jeg ble obs på å sjekke batterimonitoren (trodde først septiktanken hadde sprukket), der denne viste ladespenning på godt over 14,4 og ladet med 15-20Ah, på batterier som var toppladede bare timer før. Da jeg åpnet opp til batteriene fant jeg også ut at det ene batteriet begynte å bli så varmt at det ikke var forsvarlig å ta på det. Temperatursensoren til laderen lå ikke klistret til det batteriet som feilet, så dermed fikk nok ikke laderen med seg at det var noe galt da batteriet med sensoren fremdeles hadde OK temperatur. Takk for tips! Har to 115Ah Skanbatt som jeg vil tippe er ti år gamle, så hvis dette er så enkelt som å bytte batteriene er jeg godt fornøyd. Hadde ikke tenkt på at feilende celler kan utløse høy ladespenning. Jeg kjente med hånda på batteriene i går etter en times kjøring, de var såvidt lunka men syns jeg merka en liten forskjell. Konkluderte da med at var motorvarmen som traff litt ulikt. Har ikke merka noe lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 18:49 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:49 Du får ta noen bilder av opplegget. En defekt celle i et batteri gir melding til sense at batterispenningen er for lav og ber regulatoren dytte på mer. Og det blir overlading. Dog blir ikke en slik batterifeil noe som kommer og går med lang tids mellomrom. Feilen er konstant. Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart Onsdag 18:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:55 Hulda skrev 4 minutter siden: Du får ta noen bilder av opplegget. En defekt celle i et batteri gir melding til sense at batterispenningen er for lav og ber regulatoren dytte på mer. Og det blir overlading. Dog blir ikke en slik batterifeil noe som kommer og går med lang tids mellomrom. Feilen er konstant. Skjønner. Skal få tatt noen flere bilder. Opplegget er heldigvis i teorien gammeldags enkelt, og godt synlig. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Onsdag 21:24 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:24 3 hours ago, Hulda said: En annen mulighet er at senseforbindelsen faller ut. Som vil føre til at spenningsregulatoren gir på guffe. Ja, det høres helt riktig ut. Skal tro om det er praktisk mulig å måle spenning mellom feedback ingang på reguator og jord? (For å identifisere mulig brudd i feedback kabel.) Hvis det erpraktisk mulig å komme til så skulle det jo også ligge en mulighet i å måle kontinuitet (resistans) i feedback kabelen, for å se om det er noen dårlig kontakt eller brudd i denne kabelen. Hvis feedback kabel er, ok så skulle vel defekt regulator, slik at feedbacksignalet forsvinner inne i regulatoren skulle vel også være en mulighet? (Og da blir det vel å skifte regulator ..) Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart igår klokken 06:28 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:28 Arne2 skrev for 9 timer siden: Ja, det høres helt riktig ut. Skal tro om det er praktisk mulig å måle spenning mellom feedback ingang på reguator og jord Hvis det ikke er landstrøm tilkoblet er det vel litt vanskelig å måle mot jord? Regner med at du mener minus. Fort gjort å blande begreper selv for en med selverklært solid elektrobakgrunn. Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart igår klokken 06:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:52 rundgren skrev for 13 timer siden: Kan noen tipse om hva som faktisk er sense på regulatoren? Er det BATT- og BATT + kanskje? Det er ikke SENS inngangene, der er tempetaursensoren jeg holder i hånda koblet. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart igår klokken 07:10 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:10 Ser jo ikke ut til at senseledninger er tilkoblet i det hele tatt ? Mangler rett og slett ut fra regulator. Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart igår klokken 07:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:15 Cheyenne skrev 2 minutter siden: Ser jo ikke ut til at senseledninger er tilkoblet i det hele tatt ? Mangler rett og slett ut fra regulator. Joda, alle de seks ledningene som er vist i det lille koblingsskjemaet på regulatoren er koblet til noe. Såvidt jeg kunne se: BATT+/- til batteristrøm DF/D+ til dynamo SENS +/- til temperatursensor Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart igår klokken 07:53 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:53 Her er et forstørret bilde av skjemaet på regulatoren. Den ser forresten ut til å være norskprodusert, fra AM Elektronikk A/S som jeg tror holdt til i Moss. Ser ut til å være nedlagt for minst et tiår siden. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 08:12 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:12 Jeg ville ha målt mellom batteriterminal + og batt+ inngang på regulator, og samme på minus. For å være sikker på at det ikke er noe feil med den forbindelsen. Jeg lurer også på hvordan regulatorens minus er koblet til. Jeg antar at det ikke er batt-. Kanskje gods? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Regulatoren senser jo spenningen med Batteri + og Batteri -. Jeg ville begynt med å måle direkte på regulatoren om det er 17 V den ser, når voltmeteret viser 17 V på batteriet. Om det er slik, ville jeg sjekket at forbindelsene til D og DF. Har de samme spenning på regulator og generator, så er det selve regulatoren eller temperatursensensoren som feiler, eller en vakkelkontakt en eller annen plass i koblingene. Er alle koblinger i orden ville jeg pröva å koble fra temperatursensoren. Det kan jo være at denne feiler. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden rundgren skrev On 27.8.2025 at 19.27: Feilt måleresultat? Ser ut som at den sorte pluggen er i feilt hull på instrumentet, hvis det gjør noen forskjell. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Lars H. Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Ja den skal selvfølgelig plugges inn der det står COM. At det i det hele tatt kom frem et tall på displayet er utrolig. Håper ikke multimeteret har tatt kvelden av dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
rundgren Svart 20 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Det er nok ikke korrekt kablet multimeter, men er sikker på at resultatet likevel er riktig. Jeg har sett de samme verdiene på voltmeteret i instrumentpanelet over lengre tid, men valgte å koble til multimeter for å få en "second opinion." Multimeteret viste konsekvent og over tid samme resultat som voltmeter i instrumentpanelet minus 0,2V. Har kobla multimeteret "feil" før uten at det har hatt konsekvens, og når jeg leser bruksanvisningen så ser jeg heller ikke hvordan dette skal være noe problem for funksjonen. Se her: Jeg skal være mer nøyaktig neste gang jeg legger ut et bilde skjønner jeg, men noe av grunnen til å kjøpe voltmeter på Biltema til kr.129 er å slippe å måtte felle tårer om jeg ødelegger det. Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart 20 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Takk for alle tips og inspirasjon til videre feilsøking! Jeg skal ut og teste, måle og ta mer bilder til uka. Oppdatering kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden rundgren skrev 43 minutter siden: Multimeteret viste konsekvent og over tid samme resultat som voltmeter i instrumentpanelet minus 0,2V. Det er helt tilfeldig at disse tallene ligner på hverandre. Du kan ikke måle spenning med det oppsettet! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
O_K Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Feil koblet på multimereret ja, men tror det er en ganske ufarlig feil. Lav motstand mellom 10A og com, og tilnærmet uendelig mellom com og spenningsinngang, så her går det lite strøm og potensialet på com og 10A blir omtrent likt. Så lenge det ikke er 'kompliserende' kretser for å filtrere støy etc på strømporten, så ser jeg for meg at dette virker. Dog, ikke noe jeg anbefaler... Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Lars H. skrev 3 minutter siden: Det er helt tilfeldig at disse tallene ligner på hverandre. Du kan ikke måle spenning med det oppsettet! Skjønner at du mener det for det er jo kobla feil. Men det viste konsekvent riktig. Skal teste det også hvis jeg husker det. Er villig til å risikere et billig multimeter for å oppklare mysteriet Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Er det ikke bare å innrømme for seg selv feil bruk av multimeteret, være glad for at en ble gjort oppmerksom på det , og så bruke multimeteret rett neste gang? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Ja, bruken av multimeteret er helt borte i natta. Målingen av spenning gir derfor ingen mening. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Arne2 skrev for 2 timer siden: Ja, bruken av multimeteret er helt borte i natta. Målingen av spenning gir derfor ingen mening. Tja, her tror jeg kanskje ikke du har sett koblingsskjemaet i instrumentet før du uttaler deg så sterkt. Jeg tenker det sitter en lavohmig shuntmotstand mellom Com og 10A. Så er det trolig en høyohmig forbindelse mellom 10A og +V, for å beskytte målekretsen. Når instrumentet er feilkoblet slik, så vil Com holdes nær 0V av shuntmotstanden. Mens den høyohmige motstanden blir liggende i parallell med måleledningene, uten å påvirke spenningsmålingen noe særlig, annet enn at den trekker litt mer strøm. Dermed kan instrumentet vise nesten riktig. Det sagt, så er et tangamperemeter mye bedre egnet hvis en skal måle strøm i størrelsesorden 10A. Og strømmåling er ofte nyttig i tillegg til spenningsmålinger. Pass i tilfelle på å få et tangamperemeter som måler DC.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.