Arne2 Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden 1 hour ago, J-Å said: Tja, her tror jeg kanskje ikke du har sett koblingsskjemaet i instrumentet før du uttaler deg så sterkt. Hvis man gjennomfører en utdanning innenfor elektrofagene, så lærer man jo det at man at alle instrumenter skal brukes i samsvar med den dokumentasjon som fabrikanten har utarbeidet og som følger med. I dette tilfellet så følger det jo ikke med noe internt koblingsskjema, men der i mot en bruksanvisning. På side 6 nest øverst på siden så finner man hvordan man måler spenning. Tviler på at det ville være en god ide, for en fagprøvekandidat å demonstrere nye og kreative måter å bruke et mulitmeter på ved gjennomførin av fagprøven. Men siden jeg nå tilfeldigvis har liggende akkurat dette instrumentet i båten, så kan jeg da saktens teste ut hva som skjer hvis man måler på feil måte, med referanse til beskrivelsen i bruksanvisningen. De fleste arbeidsoperasjoner blir nok noe mer komplisert, ved at man legger inn nye feilkilder, hvis man ikke arbeider ut i fra etablerte fagmessige prinsipper. Da kan det fort bli til merkelige måleresultater. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Men .. Rett skal være rett: Siden jeg hadde både båten og instrumentet like i nærheten, så gikk jeg ned og måle med pluggene satt "rett" og "feil" i henhold til bruksanvisning og bildet over. Da målete jeg faktisk akkurat den samme spenningen 12.58 Volt på et blybatteri, enten jeg satte inn pluggene iht brukanvisning, eller slik som på bildet over. Så det kan nok se ut som at resonementet rundt forventet innvendig koblingskjema faktisk hadde noe noe for seg. Men helt generelt så vil jeg nok mene at det er "lurest", som en generell regel, å følge beskrivelsene i brukanvisningene og monteringsanvisninger for utstyr og instrumenter. I dette tilfellet, så ser det faktisk ut til at måleresultatet likevell kunne bli rett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.