Nysgjerrigper Startet igår klokken 06:18 Link til dette innlegget Startet igår klokken 06:18 Jeg har 100 w solcellepanel og nå nye AGM-batterier fra Sparelys. Jeg har Victron regulator. Båtens generator lader 14.4 v, så Victron ble stilt inn på 14.2 v. Da vil generatoren ikke kobles ut. Men AGM trenger 14.4 v ladestrøm for å lades helt opp. Her er jo en konflikt. Hvordan løse dette? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart igår klokken 08:37 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:37 Omtrent likt oppsett som meg, men litt usikker på spørsmålet. Har satt Viktron til 13,2 volt for å unngå å koke batteriene når båten ligger i hjemmehavn og ikke er i bruk på en stund. Målet mitt er ikke å topplade batteriene med solcelle, men få litt lading i uthavn. Har fungert greit i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 08:38 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:38 Ser du noe problem med å sette Victron absorpsjonsspenning til 14.4V ? Den vil jo gå videre til float og evt. storage, som du kan sette lavere. Du kan også sette en høyere Equalize spenning, som repeteres med et gitt intervall. Noen AGM batterier har godt av det. Sitér dette innlegget Link to post
Nysgjerrigper Svart igår klokken 09:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:29 Jeg tror ikke at det er bra for hele det elektriske systemet dersom generatoren i båten går og stopper. Jeg hadde først en Steca regulator og vanlige blybatterier, og da brukte jeg en bryter for å koble fra solcellepanelet når motoren var i gang. Men jeg glemte å skru av noen ganger, og da gikk turtelleren for min VP motor til null. En annen gang begynte viseren å svirre rundt. Vanlige blybatterier kan man lade med mindre enn 14.4 V, og med Victron kunne jeg stille inn på 14.1 V og ble kvitt problemet. AGM bør visstnok lade med høy spenning 14.4 V for å minimere sulfatering. Løsningen kan være å topplade av og til. Jeg kan evt. endre Victron til 14.4V når jeg vet at jeg ikke skal bruke båten på en stund. Dessuten sørger jo motoren for høy lading når denne brukes. Marius har satt Victron på 13.2 V. Jeg mener at batteriene ikke vil koke, lades for mye når man bruker en solcelleregulator. Jeg kan heldigvis hele tiden se hva som foregår fordi jeg har en Nasa BM1 strømmåler som viser totalt forbruk og strømtilførsel fra solcellepanelet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 10:15 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:15 Det du opplever med turtelleren er trolig at pulsene fra dynamoen blir svake, når regulatoren regulerer ned strømmen. Det er neppe skadelig, annet enn at du mister turtallmålingen. Du kan gjerne løse problemet med å la Absorption stå på 14.2V, og spesifisere Equalize med passende intervaller og en noe høyere spenning: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual_SmartSolar_MPPT_100-30__100-50/29694-MPPT_solar_charger_manual-pdf-en.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 11:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:05 Jeg har Victron MPPT stilt på 14.4V absorpsjonsspenning inn på samme punkt som dynamo. Hvis batteriene er noe nedtappet så ligger MPPT med en stund til 14.4V oppnås, så slår den seg av. Men så vidt jeg kan se så har min dynamo ikke annet setpunkt enn 14.4V, dvs den regulerer ikke ned når batterier er fulle. Er bare å prøve seg frem med f.eks. 14.4 og senke med 0.1V om det ikke flyr. Og om det ikke har noe å si at dynamo regulerer seg ned så er vel det greit nok også? Gratis kraft og spart diesel 😄 Sitér dette innlegget Link to post
Nysgjerrigper Svart igår klokken 13:30 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:30 Da forstår jeg dere slik at det elektriske anlegget ikke skades dersom generatoren slår seg av og på. Takk for tipsene. Men har noen av dere her hørt at AGM-batterier bør ha 14.4 V ladestrøm? Jeg hører til dem som kjører lite båt og er for lat til å lade batteriene med landstrøm. Solcelleanlegget på 100W har greidd ladingen for meg og mine batterier nå i 5 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 13:57 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:57 Litt varierende info om AGM. Noen mener de har godt av en boost opp til 14.7V av og til. Det kan som antydet trolig fikses med å la Absorption stå på 14.2V, og sette Equalization til 14.7V. Kanskje månedlig ? Jeg er litt usikker på hvordan det fungerer med solceller, om laderen venter på en dag med nok sol. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart igår klokken 15:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:05 J-Å skrev 1 time siden: Det kan som antydet trolig fikses med å la Absorption stå på 14.2V, og sette Equalization til 14.7V. Kanskje månedlig ? Det bør man ikke gjøre, 14,2V er helt fint til båt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 15:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:32 Nysgjerrigper skrev for 2 timer siden: Da forstår jeg dere slik at det elektriske anlegget ikke skades dersom generatoren slår seg av og på. Takk for tipsene. Men har noen av dere her hørt at AGM-batterier bør ha 14.4 V ladestrøm? Jeg hører til dem som kjører lite båt og er for lat til å lade batteriene med landstrøm. Solcelleanlegget på 100W har greidd ladingen for meg og mine batterier nå i 5 sesonger. Absorpsjon på 14.4 og float på 13.2V får mine hhv 10 og 12 år gamle AGM-batterier som fremdeles er i fin form så det bør være godt nok. Hvis ikke turteller eller andre ting reagerer hadde jeg tatt det rolig at dynamo regulerer seg til 0 av og til. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 16:04 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:04 Seilars skrev 46 minutter siden: Det bør man ikke gjøre, 14,2V er helt fint til båt bruk. Så dette vet du bedre en produsenten, som sier 14.4 -14.8 V ? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 16:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:05 Fantino skrev 32 minutter siden: Absorpsjon på 14.4 og float på 13.2V får mine hhv 10 og 12 år gamle AGM-batterier som fremdeles er i fin form så det bør være godt nok. Hvis ikke turteller eller andre ting reagerer hadde jeg tatt det rolig at dynamo regulerer seg til 0 av og til. Nå var jo akkurat poenget her at turteller reagerte. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart igår klokken 16:08 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:08 J-Å skrev 1 minutt siden: Så dette vet du bedre en produsenten, som sier 14.4 -14.8 V ? Hvor lenge sier produsenten at du kan lade med 14,8V? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 16:29 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:29 Seilars skrev 16 minutter siden: Hvor lenge sier produsenten at du kan lade med 14,8V? Jeg finner ikke noe spesifikt for batteriene, men utfra typiske settinger for Victron MPPT: Hvis det er for hver lading, altså absorption, så er det gjerne begrenset til 6 timer eller til strømmen har falt under 2A . Men det jeg foreslår er å la absorption stå på 14.2V, og kjøre en forsiktig "Equalization" en gang per måned til 14.7V. Typisk setting for Equalization er 1 time. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden AGM batterier skal typisk lades i forhold til bruken man har. Ved «cycle use» så kan man lade med høyere spenning. Ved såpass høy spenning som 14,8V så balanserer man på en knivsegg og tiden det tar før man overlader batteriene er veldig mye kortere enn ved 14,2V. Det er normalt å kutte ladingen før 0,03C og gå over til float. På en 400Ah bank så vil det si ved 12A. Synker strømmen mer enn det, så øker slitasjen. Min erfaring er at 14,2V som er lavere enn gasse spenningen gir mye høyere mulighet for feilmarginer mtp. når man skal avbryte absorpsjonsladingen enn spenninger fra 14,4V og oppover. Det er ikke så mange båter som er lagt opp med ekstern strømforsyning på forbruket slik at det kun går ladestrøm ut fra laderen. Ett AGM batteri kan topplades på den laveste påstemplede spenningen, dvs. typisk 13,6V, men det vil ta 2-3 døgn. Dersom dette gjøres ofte, så gir 13,6V for lang ladetid, men om man har « standby use» bruk av batteriet (UPS/båt i havn), så er det helt fint å ta en årlig kapasitetstest og lade opp igjen til 100% med 13,6V. 14,2V er ei spenning som ikke lader opp like raskt i toppen av kurven slik maksimale spenninger gjør, men det kan kompenseres med en større lader som løfter banken raskere opp til 14,2V. Dersom man ønsker å redusere float til ett nivå lavere enn hva batteri produsenten anbefaler, så bør man ideelt sett toppe opp batteriet innen 14 dager. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden J-Å skrev for 2 timer siden: Nå var jo akkurat poenget her at turteller reagerte. Sant nok, men jeg mener en ikke nødvendigvis trenger å legge seg 0.3V ned for å unngå dette, men heller så nær 14.4V som mulig. Forutsetter selvsagt at en har MPPT som kan stilles på brukervalgt program med BT eller MPPT control ‘klokke’ som jeg har på mitt oppsett fra 2015. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.