Ask Startet 29.August Link til dette innlegget Startet 29.August Hei Motoren startar og går fint på tomgang. Når eg gir gass så dauar motoren. Det synest klart at det er eitkvart i forgassaren. Er det einkvan som har forslag til kva eg bør sjå etter, og gjera, når eg demonterer forgassaren? Motoren er 2005 eller 2006 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Anders And Svart 29.August Link til dette innlegget Svart 29.August Spray så godt du kan gjennom dysa, i kanaler og andre åpninger med "break cleaner". Blås så rent med trykkluft. Det pleier som regel å ordne de fleste forgasserproblemer for meg. Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Ask Svart 29.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August Anders And skrev for 1 time siden: Spray så godt du kan gjennom dysa, i kanaler og andre åpninger med "break cleaner". Blås så rent med trykkluft. Det pleier som regel å ordne de fleste forgasserproblemer for meg. Takk. Eg har nok ikkje bremserens på sprayboks. Duger WD40? Bør eg gje forgassaren ein tur I ultralydbadet? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.August Link til dette innlegget Svart 29.August Ask skrev 48 minutter siden: Bør eg gje forgassaren ein tur I ultralydbadet? Hvis du har ultralydsvasker tilgjengelig: ja👊 Har styrt litt med gjengrodde og trøblete forgassere opp gjennom årene, enkelte har vært helt umulige. Etter ultralydsvasker ble kjøpt inn gjorde den jobben, blant annet hadde jeg en 15-hester jeg tenkte jeg måtte kjøpe ny forgasser til, men etter et par runder i ultralydsvaskeren ble forgasseren fin igjen. Demonterte selvsagt forgasseren slik at ultralydbølgene kom godt til over alt. Kan gjerne ikke alltid forvente underverker, men den får røsket opp inni dyser og kanaler man ikke kommer skikkelig til ellers. Etter Kjell&Co og Biltema sluttet selge tilpasset rensevæske lager jeg den selv av vann med litt Zalo i. Til enkelte ting (ikke ved aluminium) bruker jeg også en løsning med oppvaskmaskinpulver. Effektivt og greit. Hvis du ikke kjenner forgasseren din godt, ta gjerne bilder underveis, og ha et system for hvordan du legger deler og skruer. Er det behov for å løsne justeringsskruer/dyser eller annet er det lurt å telle antall omdreininger og skrive dette ned slik at du får det justert slik det var. Bensinpumpa (membran i et lite rundt eller firkantet hus på siden av forgasseren) kan du være litt forsiktig med, da membranet kan ryke siden det ofte sitter litt fast i lokket. Mistenker du at membranet er lekk kan du legge litt bensin oppi og se om det lekker gjennom. Kjenner ikke akkurat din motor, men slikt er det oftest greit å få tak i reservedeler til, gjerne som dedikerte reparasjonssett. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.August Link til dette innlegget Svart 29.August I tillegg til det @Hakkannen skriver: Smådeler som dyser m.v. kan gjerne legges i et lite syltetøyglass med lokk med rødsprit og en dråpe zalo. Glasset legges oppe i vannet i ultralydvaskeren. Da trenger man bare en liten mengde rødsprit samtidig som man får utnyttet «ristingen» fra ultralydvaskeren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
paxo Svart 29.August Link til dette innlegget Svart 29.August Anbefaler, som alltid, å se på tennplugger først. Vann?Sot?Hvite?Forskjellige? Eller brune og fine? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 30.August Link til dette innlegget Svart 30.August Kan også være membran i primer som har gått hull i Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 30.August Link til dette innlegget Svart 30.August Er ikke sitronsyre og vann også bra i en ultralydvasker? Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 30.August Link til dette innlegget Svart 30.August Jeg har opplevd det samme på en litt mindre merc 2T - og hos meg var problemet for mye 2T olje blandet inn i bensinen, gikk ned til 1 % så ble den helt frisk. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Havelle Svart 30.August Link til dette innlegget Svart 30.August Hakkannen skrev for 16 timer siden: Etter Kjell&Co og Biltema sluttet selge tilpasset rensevæske lager jeg den selv av vann med litt Zalo i. Til enkelte ting (ikke ved aluminium) bruker jeg også en løsning med oppvaskmaskinpulver. Effektivt og greit. Et tips, vet ikke om det er nødvendig på såpass kraftige deler som motordeler, men kan være greit på finmekanikk: Bruk batterivann, du får det billig på BT, og så tar du zalo eller annet rensemiddel oppi. Alternativt så skylder du bare i batterivann etter vask for å få bort mineraler. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August Takk for alle svar. Det blei ein spontan fisketur (leppefisk). Difor har eg ikkje byrjar å skru enno. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August Motoren skal ha ein % olja, men har fått to %. Dette frå tanken til ein annan påhengsmotor eg har. Det første eg skal gjera er å la motoren gå ei stund med bensin med ein % olja. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September Sanztra skrev On 30.8.2025 at 8.37: Jeg har opplevd det samme på en litt mindre merc 2T - og hos meg var problemet for mye 2T olje blandet inn i bensinen, gikk ned til 1 % så ble den helt frisk. @Sanztra Var det nok å skifta til bensin med rett oljeblanding, eller måtte du skru òg? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September Hei. Ei oppdatering. Det hjalp ikkje å køyra motoren med bensin med rett oljeblanding. Då eg demonterte forgassaren såg eg kvifor. "Krystallar" av gamal totaktsolja. Forgassaren fekk seg nokre gode rundar i ultralydbadet. Men eg rakk ikkje å prøvekøyra motoren. Dersom eg hat satt forgassaren rett saman bør motoren vera god som ny. Å skru på forgassaren er lett, men det er knotete å ta forgassaren av og på. Mekanismen for å "prime" motoren er i vegen. Er det einkvan som har gode tips. @dieselfan Dreneringsskruen er under forgassaren, og vanskeleg tilgjengeleg, om ein ikkje skrur forgassaren av motoren. Rett verktøy er ein 10 mm fastnøkkel som er kappa i to. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.September Link til dette innlegget Svart 9.September Ask skrev for 5 timer siden: @dieselfan Dreneringsskruen er under forgassaren, og vanskeleg tilgjengeleg, om ein ikkje skrur forgassaren av motoren Han virker dessverre ikke å være aktiv her lenger😕 Leit, en ressurs for forumet, kunnskapsrik fyr. Kan være en utfordring å komme til på enkelte modeller, hadde en 15-hester der jeg vurderte koble på en slange med kran til dreneringshullet, for å lettere kunne komme til å drenere uten å måtte lage spesialverktøy. Men, så solgte jeg motoren, så da får det bli andres problem. Får håpe motoren sviver bedre nå som du har fått rensket ut av forgasseren😊 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September Hakkannen skrev for 5 timer siden: Han virker dessverre ikke å være aktiv her lenger😕 Leit, en ressurs for forumet, kunnskapsrik fyr. Kan være en utfordring å komme til på enkelte modeller, hadde en 15-hester der jeg vurderte koble på en slange med kran til dreneringshullet, for å lettere kunne komme til å drenere uten å måtte lage spesialverktøy. Men, så solgte jeg motoren, så da får det bli andres problem. Får håpe motoren sviver bedre nå som du har fått rensket ut av forgasseren😊 Eg håpar alt er vel med dieselfan, og at han kjem att til Bp. Dreneringsskruen held òg flottørkammeret saman med resten av forgassaren. Ei slik løysing vil difor vera vanskeleg på denne motoren. I ettermiddag køyrte eg motoren i ei tønna med vatn. Det virkar som motoren no òg går fint på høgare turtal. Tråden blir no avslutta. Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.September Link til dette innlegget Svart 9.September Ask skrev 25 minutter siden: Eg håpar alt er vel med dieselfan, og at han kjem att til Bp. 100% enig! Ask skrev 25 minutter siden: Det virkar som motoren no òg går fint på høgare turtal. Kjekt å høre, håper den holder seg slik når du kommer utpå også😊 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.September Link til dette innlegget Svart 10.September Hadde samme symptom på en 25hk tohatsu fra 2006. Rundt 2010 døde den ut og ble ikke godt. Den gikk fint på land , med turtall, sjøsatte og daua ut når jeg gav gass… så kom tidsklemma og siden har den ligge i garasjen. Nå fikk jeg lyst til å gå løs på den… for motoren var som ny, 10-12 brukstider… Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 10.September Link til dette innlegget Svart 10.September For meg holdt det å skifte bensin og samtidig skiftet jeg slanger fra tank til forgasser inkl. bensinkran, som var veldig hard og ny tennplugg. Rørte ikke forgasser. Måtte jobbe en del med gassen til det løsnet, men ikke mer. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
index Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September Sanztra skrev for 12 timer siden: Rørte ikke forgasser. Jeg mener at rengjøring av flottørhus bør være en del av det årlige vedlikeholdet på påhengere. Det er alltid der dritten legger seg, og det er der dysene er. Så selv om du har "jobbet med gassen" så skal det ofte ikke mer enn en hard bølge til før ny dritt løsner og motoren går dårlig. Start sesongen med rent flottørhus, da slipper du unna mye av problemene folk opplever. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 11.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September index skrev for 3 timer siden: Jeg mener at rengjøring av flottørhus bør være en del av det årlige vedlikeholdet på påhengere. Det er alltid der dritten legger seg, og det er der dysene er. Så selv om du har "jobbet med gassen" så skal det ofte ikke mer enn en hard bølge til før ny dritt løsner og motoren går dårlig. Start sesongen med rent flottørhus, da slipper du unna mye av problemene folk opplever. Dette er sikkert rett. Problemet med Mariner/Mercury Viking er at forgassaren må av først, og det er .... knotete. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September Ask skrev 9 minutter siden: Problemet med Mariner/Mercury Viking er at forgassaren må av først, og det er .... knotete. Ja, de må som regel det. Og det er som regel mer eller mindre knotete også. Rart at det ikke er laget mer servicevennlig egentlig. På 30 hesteren min er det bedre, den har gjennomgående bolter så alt er tilgjengelig bakfra. Men jeg har en 6hk og en 8hk, og begge de er det klurete på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September Hmmm en ting er jo at dritten legger seg i bunnen på flotørhust under bruk. Men disse småmotorene bukserer man jo rundt på, bæres etter håndtaket, og da siger vel dritren og vannet rundt omkring inni der, og kan sikkert fort legge seg der vi ikke vil ha det. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September Hei. I går skifta eg impeller. Det var ikkje naudsynt, men den gamle var den originale frå 2006. Det er jo ok å veta at kjølinga er ok. Eg lot motoren gå, med belastning, i over ein time. Det hender framleis at motoren dauar når eg gjev gass. Eg kan ikkje sei at eg gler meg til ny forgassarsjau. Kan det vera noko anna som er gale? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.