Jump to content

Mariner Viking 10/15 totakt dauar når eg gir gass, forgassarproblem?

Ask

Recommended Posts

Anders And skrev for 1 time siden:

Spray så godt du kan gjennom dysa, i kanaler og andre åpninger med "break cleaner". Blås så rent med trykkluft. Det pleier som regel å ordne de fleste forgasserproblemer for meg.  

Takk. Eg har nok ikkje bremserens på sprayboks. Duger WD40? Bør eg gje forgassaren ein tur I ultralydbadet? 

Ask skrev 48 minutter siden:

Bør eg gje forgassaren ein tur I ultralydbadet?

Hvis du har ultralydsvasker tilgjengelig:

ja👊

Har styrt litt med gjengrodde og trøblete forgassere opp gjennom årene, enkelte har vært helt umulige. Etter ultralydsvasker ble kjøpt inn gjorde den jobben, blant annet hadde jeg en 15-hester jeg tenkte jeg måtte kjøpe ny forgasser til, men etter et par runder i ultralydsvaskeren ble forgasseren fin igjen. Demonterte selvsagt forgasseren slik at ultralydbølgene kom godt til over alt. Kan gjerne ikke alltid forvente underverker, men den får røsket opp inni dyser og kanaler man ikke kommer skikkelig til ellers.

Etter Kjell&Co og Biltema sluttet selge tilpasset rensevæske lager jeg den selv av vann med litt Zalo i. Til enkelte ting (ikke ved aluminium) bruker jeg også en løsning med oppvaskmaskinpulver. Effektivt og greit.

Hvis du ikke kjenner forgasseren din godt, ta gjerne bilder underveis, og ha et system for hvordan du legger deler og skruer. Er det behov for å løsne justeringsskruer/dyser eller annet er det lurt å telle antall omdreininger og skrive dette ned slik at du får det justert slik det var. Bensinpumpa (membran i et lite rundt eller firkantet hus på siden av forgasseren) kan du være litt forsiktig med, da membranet kan ryke siden det ofte sitter litt fast i lokket. Mistenker du at membranet er lekk kan du legge litt bensin oppi og se om det lekker gjennom. Kjenner ikke akkurat din motor, men slikt er det oftest greit å få tak i reservedeler til, gjerne som dedikerte reparasjonssett.

I tillegg til det @Hakkannen skriver:

Smådeler som dyser m.v. kan gjerne legges i et lite syltetøyglass med lokk med  rødsprit og en dråpe zalo. Glasset legges oppe i vannet i ultralydvaskeren. Da trenger man bare en liten mengde rødsprit samtidig som man får utnyttet «ristingen» fra ultralydvaskeren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hakkannen skrev for 16 timer siden:

Etter Kjell&Co og Biltema sluttet selge tilpasset rensevæske lager jeg den selv av vann med litt Zalo i. Til enkelte ting (ikke ved aluminium) bruker jeg også en løsning med oppvaskmaskinpulver. Effektivt og greit.

Et tips, vet ikke om det er nødvendig på såpass kraftige deler som motordeler, men kan være greit på finmekanikk:

Bruk batterivann, du får det billig på BT, og så tar du zalo eller annet rensemiddel oppi. 

Alternativt så skylder du bare i batterivann etter vask for å få bort mineraler. 

Hei. 

Ei oppdatering. 

Det hjalp ikkje å køyra motoren med bensin med rett oljeblanding.

Då eg demonterte forgassaren såg eg kvifor. "Krystallar" av gamal totaktsolja. 

Forgassaren fekk seg nokre gode rundar i ultralydbadet. Men eg rakk ikkje å prøvekøyra motoren. 

Dersom eg hat satt forgassaren rett saman bør motoren vera god som ny.

Å skru på forgassaren er lett, men det er knotete å ta forgassaren av og på.

Mekanismen for å "prime" motoren er i vegen. 

Er det einkvan som har gode tips.

@dieselfan

Dreneringsskruen er under forgassaren, og vanskeleg tilgjengeleg, om ein ikkje skrur forgassaren av motoren. 

Rett verktøy er ein 10 mm fastnøkkel som er kappa i to.

Ask skrev for 5 timer siden:

@dieselfan

Dreneringsskruen er under forgassaren, og vanskeleg tilgjengeleg, om ein ikkje skrur forgassaren av motoren

Han virker dessverre ikke å være aktiv her lenger😕 Leit, en ressurs for forumet, kunnskapsrik fyr.

Kan være en utfordring å komme til på enkelte modeller, hadde en 15-hester der jeg vurderte koble på en slange med kran til dreneringshullet, for å lettere kunne komme til å drenere uten å måtte lage spesialverktøy. Men, så solgte jeg motoren, så da får det bli andres problem. Får håpe motoren sviver bedre nå som du har fått rensket ut av forgasseren😊

Hakkannen skrev for 5 timer siden:

Han virker dessverre ikke å være aktiv her lenger😕 Leit, en ressurs for forumet, kunnskapsrik fyr.

Kan være en utfordring å komme til på enkelte modeller, hadde en 15-hester der jeg vurderte koble på en slange med kran til dreneringshullet, for å lettere kunne komme til å drenere uten å måtte lage spesialverktøy. Men, så solgte jeg motoren, så da får det bli andres problem. Får håpe motoren sviver bedre nå som du har fått rensket ut av forgasseren😊

Eg håpar alt er vel med dieselfan, og at han kjem att til Bp.

Dreneringsskruen held òg flottørkammeret saman med  resten av forgassaren. Ei slik løysing vil difor vera vanskeleg på denne motoren. 

I ettermiddag køyrte eg motoren i ei tønna med vatn.

Det virkar som motoren no òg går fint på høgare turtal.

Tråden blir no avslutta. 

Takk for alle svar. 

Sanztra skrev for 12 timer siden:

Rørte ikke forgasser.

Jeg mener at rengjøring av flottørhus bør være en del av det årlige vedlikeholdet på påhengere. Det er alltid der dritten legger seg, og det er der dysene er. Så selv om du har "jobbet med gassen" så skal det ofte ikke mer enn en hard bølge til før ny dritt løsner og motoren går dårlig. Start sesongen med rent flottørhus, da slipper du unna mye av problemene folk opplever. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 3 timer siden:

Jeg mener at rengjøring av flottørhus bør være en del av det årlige vedlikeholdet på påhengere. Det er alltid der dritten legger seg, og det er der dysene er. Så selv om du har "jobbet med gassen" så skal det ofte ikke mer enn en hard bølge til før ny dritt løsner og motoren går dårlig. Start sesongen med rent flottørhus, da slipper du unna mye av problemene folk opplever. 

Dette er sikkert rett. 

Problemet med Mariner/Mercury Viking er at forgassaren må av først, og det er .... knotete. 

Ask skrev 9 minutter siden:

Problemet med Mariner/Mercury Viking er at forgassaren må av først, og det er .... knotete. 

Ja, de må som regel det. Og det er som regel mer eller mindre knotete også. Rart at det ikke er laget mer servicevennlig egentlig.

På 30 hesteren min er det bedre, den har gjennomgående bolter så alt er tilgjengelig bakfra. Men jeg har en 6hk og en 8hk, og begge de er det klurete på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Hei.

I går skifta eg impeller. Det var ikkje naudsynt, men den gamle var den originale frå 2006. Det er jo ok å veta at kjølinga er ok.

Eg lot motoren gå, med belastning, i over ein time. 

Det hender framleis at motoren dauar når eg gjev gass.

Eg kan ikkje sei at eg gler meg til ny forgassarsjau. 

Kan det vera noko anna som er gale?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...