OleSunds Startet Lørdag 10:44 Link til dette innlegget Startet Lørdag 10:44 Hei, må ha ny fastmontert VHF radio og har veldig lyst på AIS også. Har noen erfaringer med VHF radioer som kommer med AIS innebygd? Altså, både med sender og mottaker typ simrad rs40 b eller liknende. funker radioene med innebygd AIS like bra som å ha separat VHF og AIS? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Lørdag 11:30 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:30 Gode erfaringer herfra. Du slipper splitter og får et mer kompakt oppsett. Det bare funker. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 13:58 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:58 OleSunds skrev for 3 timer siden: Altså, både med sender og mottaker typ simrad rs40 b eller liknende. funker radioene med innebygd AIS like bra som å ha separat VHF og AIS? Jeg tror ikke Simrad RS 40B har innebygd splitter. Men kanskje den ganske kostbare Vesper Cortex har det? Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart Lørdag 14:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:08 Tenker å kjøpe med splitter ja, det som var spørsmålet var ikke om jeg tenkte det da:/ Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Lørdag 15:44 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:44 Jeg kjenner ikke til noen VHF med integrert AIS transponder og antenne splitter. Har ikke brukt mye energi på å lete etter dette da jeg foretrekker seperate enheter, men har ikke sett noe slik produkt selv om jeg bruker mye tid til å følge med på båtelektronikk. En VHF med integrert AIS som Simrad RS40B er en vanlig RS40 som har fått integrert en AIS transponder modul tilsvarende det som sitter i en dedikert AIS transponder så funksjonaliteten er den samme. AIS transponder moduler lages av spesialistfirmaer og kjøpes ferdig sertifisert av de store båtelektronikk firmaene. Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart Lørdag 15:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:46 Det er ingen som har med splitter, jeg mente at jeg skulle kjøpe det i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Lørdag 15:48 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:48 Eg wr veldig nøgd med B&G VHF med ais. To antenner må til, men det gjekk fint. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Lørdag 16:08 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:08 Jeg synes å ha oversett transponder-biten. VHF med ais mottaker har jeg altså hatt (B&G) og denne har hatt integrert splitter, men det er jo bare en receiver. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart Lørdag 16:13 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:13 26 minutes ago, OleSunds said: Det er ingen som har med splitter, jeg mente at jeg skulle kjøpe det i tillegg. https://em-trak.com/b900-series/ Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart Lørdag 16:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:15 Det jeg mente var at ingen selger en VHF MED AIS OG SPLITTER. Isåfall har ikke jeg hørt eller sett. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 16:24 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:24 https://www.garmin.com/nb-NO/p/902858/pn/010-02814-20/ Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Lørdag 16:58 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:58 @OleSunds Får du AIS mål på kartplotter, eller kun på lite display på radioen? Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart Lørdag 16:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:59 Man får på skjermen til VHF’en, kan også på på plotter, men jeg bruker ikke plotter, bruker iPad. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Lørdag 17:08 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:08 Grønnskollingen skrev 58 minutter siden: Jeg synes å ha oversett transponder-biten. VHF med ais mottaker har jeg altså hatt (B&G) og denne har hatt integrert splitter, men det er jo bare en receiver. Trenger ikke splitter for AIS mottaker, det er bare for å sende dette trengs. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Lørdag 17:25 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:25 OleSunds skrev 25 minutter siden: bruker iPad. Får du AIS på iPad’en? Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart Lørdag 17:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:28 Vet ikke helt, bruker orca så jeg får jo AIS data som henger litt etter men jeg vet ikke om det går an å få rett fra vhf til iPaden. Da må jeg isåfall kjøpe en orca core tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Lørdag 17:33 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:33 OleSunds skrev 4 minutter siden: Vet ikke helt, bruker orca så jeg får jo AIS data som henger litt etter men jeg vet ikke om det går an å få rett fra vhf til iPaden. Da må jeg isåfall kjøpe en orca core tror jeg. Nei da må du ha Core i tillegg å koblet alt i hop via nmea2000. Det du får nå i Orca er nettbasert ais. Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart Lørdag 17:41 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:41 Det var jo det jeg nettop prøvde å forklare okkaby. Den henger litt etter, derfor jeg vil ha en ordentlig AIS Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Lørdag 17:59 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:59 OleSunds skrev 17 minutter siden: Det var jo det jeg nettop prøvde å forklare okkaby. Den henger litt etter, derfor jeg vil ha en ordentlig AIS Ja men fremdeles kun et lite mikro bilde. Er da bedre å få det opp på en ok skjerm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.