Tytjeraa Startet 30.August Link til dette innlegget Startet 30.August Hei! Har en 1996 NB840 Fly (VP KAD42P-A og VP 290DPE) som «styrer» av seg selv under kjøring. Styresylinder (Tenfjord JR 1.20) er overhalt, systemet er flushet gjennom og fylt ny olje på, og luftet. har også sjekket dødgang i drev da båten var på slipp i sommer, ikke mere en 1/2cm dødgang på drev. Så, det jeg mener, er at når jeg ligger og masjer i 22 knop, og rorindikator i null så kan båten plutselig svinge brått babord, uten at dette gir innslag på rorindikator, kan da ratte 2/3/4 omdr. Mot styrbord før rorindikator begynner og vise styrbord. Tidligere eier har byttet rattpumpe i cabin, montert ventiler på rattpumpe på fly og på AP Pumpe (for og prøve å stenge og se om det ble bedre, uten hell) noen som har vært borti noe lignende? Ønsker tips/råd da jeg selv syns dette kan være både irriterende og i rette øyeblikk farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 30.August Link til dette innlegget Svart 30.August Høres ut som intern lekasje i styresylinder Sitér dette innlegget Link to post
Tytjeraa Svart Lørdag 21:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:44 Gulborg skrev 41 minutter siden: Høres ut som intern lekasje i styresylinder Styresylinder just overhalt med repsett fra Tennfjord Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart Søndag 02:08 Link til dette innlegget Svart Søndag 02:08 Hvis ror indikator er festet til styrestaget til drevet og det ikke viser utslag når båten svinger av seg selv. Kan det være at styrestaget har løsnet fra styregaffelen på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart Søndag 06:17 Link til dette innlegget Svart Søndag 06:17 Eller kanskje ikke tilbakeslagsventil på rattpumpe?? Men ansgar sitt svar høres riktig ut. Så lenge du ikke får utslag på ror indikator Sitér dette innlegget Link to post
Tytjeraa Svart Søndag 13:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 13:06 ansgar skrev for 10 timer siden: Hvis ror indikator er festet til styrestaget til drevet og det ikke viser utslag når båten svinger av seg selv. Kan det være at styrestaget har løsnet fra styregaffelen på drevet? men skulle ikke rorindikator være «død» hele tiden da? Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart Søndag 23:35 Link til dette innlegget Svart Søndag 23:35 Nå er jeg usikker på hvordan oppsettet ditt er. men vanligvis er sylinderstangen fra styresylinderen din festet i et styrestag som igjen er festet til drevet. Normal er rorindikatoren festet i dette styrestaget. Slik at den oppgir possisjonen til styrestaget. Hvis styrestaget løsner fra drevet vil det fortsatt rotere slik at ror indikatoren vil endre seg når du vrir på rattet uten at drevet vrir seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.