Jump to content

NB840 Styrer av seg selv

Tytjeraa

Recommended Posts

Hei! Har en 1996 NB840 Fly (VP KAD42P-A og VP 290DPE) som «styrer» av seg selv under kjøring. Styresylinder (Tenfjord JR 1.20) er overhalt, systemet er flushet gjennom og fylt ny olje på, og luftet. har også sjekket dødgang i drev da båten var på slipp i sommer, ikke mere en 1/2cm dødgang på drev. 

Så, det jeg mener, er at når jeg ligger og masjer i 22 knop, og rorindikator i null så kan båten plutselig svinge brått babord, uten at dette gir innslag på rorindikator, kan da ratte 2/3/4 omdr. Mot styrbord før rorindikator begynner og vise styrbord. Tidligere eier har byttet rattpumpe i cabin, montert ventiler på rattpumpe på fly og på AP Pumpe (for og prøve å stenge og se om det ble bedre, uten hell) noen som har vært borti noe lignende? Ønsker tips/råd da jeg selv syns dette kan være både irriterende og i rette øyeblikk farlig. 

Nå er jeg usikker på hvordan oppsettet ditt er. men vanligvis er sylinderstangen fra styresylinderen din festet i et styrestag som igjen er festet til drevet. Normal er rorindikatoren festet i dette styrestaget.  Slik at den oppgir possisjonen til styrestaget.   Hvis styrestaget løsner fra drevet vil det fortsatt rotere slik at ror indikatoren vil endre seg når du vrir på rattet uten at drevet vrir seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...