Jump to content

Buster XL: Fiskeboks med sløyebenk? Forslag?

Sjølsøkk

Recommended Posts

Hei!

Har gått over til en 2011 Buster XL (Endelig!), men den er såpass fin og fjong at æ tenke litt på sjøslag med storsei og torsk og beholde båten ren. 

Funderte på å ofre ene sittebenken babord side og bygge en tilpasset fiskekasse med lokk (skjærebrett som ligger dobbelt og kan slås ut og hvile over railing høyre side for god arbeidsplass)) og med bunnplugg for å kunne holde kassen over ripa til slutt å tappe vekk blod etc. Byggemateriale tenker jeg kryssinerkjerne (2x3mm grunnet bue inn mot skrog), glassfiber og epoxy. 

Er det noen av dere vise folk som har sett slike løsninger? Har et bilde i hode kordan det kan fikses, men om det finnes noen løsninger allerede tar jeg gjerne det til inspo. :-)

Jeg vil heller ikke ha fiskeslig ombord, så da laget jeg ei sløyekasse til å henge på ripa. Den demonteres enkelt ved å trekke ut en treplugg og svinge den litt rundt osv.

Litt avstand mellom plankene i bunn for bedre drenering, og dette går da utafor ripa.

Hull i nunnen for å plassere kniven trygt.

hakk i kanten og den forlengede planken i front for å feste snøret ved dorging.

Bredde lik minstemål på torsk på sørlandet, men har ikke fått torsk.

Litt grove dimensjoner, men det er fordi jeg tok det jeg hadde liggende på hytta.

Men et problem er det, jeg får sjelden fisk, men det kommer vel delvis av at jeg sjelden fisker. Har ikke fisket i år, bare tatt mange båtturer.

Båten er som du ser ikke Buster, men du kan jo kanskje herme litt likevel, rekka er vel litt likhet så innfestninga kan kopieres.

Husk å oppdatere tråden og legg ut bilde av sluttresultatet.

20230712_180334.jpg.f3d64bb9d57e33e61fdf532b5b0a24ad.jpg

@19 fot, takk for input! 

Vi er ofte belemret med en del fangst her oppe, torsk og sei på meteren er ikke uvanlig.

Skal ta meg en tur med tegnebrettet å finne en patent pending i kjent stil. 😂 Poly eller epoxy tenker jeg det blir. Å jobbe med alu og bøye og feste har jeg null erfaring med. 

Kveite, de få gangene den kommer, får bare være fremme etter å kose seg. Tar fint en bra spylerunde om det landes ei dronning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...