Sailing Moana Startet Søndag 07:17 Link til dette innlegget Startet Søndag 07:17 Hei, jeg har ryddet kjapt opp i et gammelt batterikaos med manuell batterivelger. Jeg har montert et Bep voltsensitivt relee og dobbel hovedstrømsbryter med mulighet for sammenkobling av bankene. Landstrømladeren jeg har i dag er en Ladac med to utganger, en til forbruk og en til start. Under lading vil jo releet stå åpent konstant, med lading på begge batteriene. Kan dette være problematisk? Er det bedre å bytte lader, eller koble bort lading på forbruksbank, slik at alt går via startbatteriet og releet? Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
J-Å Svart Søndag 10:13 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:13 En lader med to utganger har vanligvis bare en diodeskiller på utgangen, så batteriet med lavest spenning vil få det meste av strømmen. Ved å koble Ladac kun til startbatteri, vil du sikre at det får lading først. Men du vil også risikere at når en utladet forbruksbank kobles inn av releet, så kan spenningen synke så mye at det kobler ut igjen, og blir liggende å koble inn og ut. Så jeg ville bare latt det være som det er, hvis batteriene er av samme type. En mulighet er å koble Bep releet til på dynamosiden av hovedbryter for startbatteriet, mens laderen kobles på batterisiden. Når du da slår av hovedbryter vil batteriene være skilt, og du kan ha en egen liten lader på startbatteriet. Hvis batteriene er av forskjellig type, kan det være en fordel. Du kan også velge å erstatte Bep releet med en DC-DC lader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.