Havgap Startet Søndag 18:14 Link til dette innlegget Startet Søndag 18:14 Jeg har hatt ubudne gjester om bord, som har tatt med seg skjermen på min Buster. Dette skjedde på hytta fra en liten felles båthavn, og båten lå med havnekallesje som den har gjort siden jeg kjøpte båten. Enheten er skrudd ut, og konsollen er uskadd, men ledningene er klippet av. Når jeg skal få satt inn ny, hvordan kan jeg sikre mot tyveri? Har tenkt på om det finnes en slags plate til å låse fast over konsollen, blir nok både stygt og upraktisk. Hvis det finnes en avtagbar variant kunne det være noe, men er jo best med noe som kan stå fast. - Som regel trenger jeg bare speed og antall liter på tanken. Bilde av tilsvarende skjerm/plassering Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Mandag 09:17 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:17 Havgap skrev for 15 timer siden: Som regel trenger jeg bare speed og antall liter på tanken. Da hadde jeg montert inn en tankmåler. Utak strøm mobil eller nettbrett og laget / kjøpt en kasett til den. Skulle du trenge noe mer, last ned et kartprogram. Da er det ingen ting å stjele. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Havgap Svart Mandag 13:03 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 13:03 Man kommer jo et stykke på vei med tyveriskre skruer, Enveisskruer 40 mm (20 stk) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Mandag 13:19 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:19 Havgap skrev 15 minutter siden: Man kommer jo et stykke på vei med tyveriskre skruer, Enveisskruer 40 mm (20 stk) Ja frem til du sjøl må ha den ut for service eller annen grunn 🤔🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Mandag 14:08 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:08 Havgap skrev for 19 timer siden: Når jeg skal få satt inn ny, hvordan kan jeg sikre mot tyveri? Du kan jo forsøke å sikre deg med plate over eller enveisskruer, men frykter det fort ender med mer hærverk og skade når bandittene forsøker få med seg skjermen likevel🫣 I ei havn i nabokommunen kappet avskummet av hele akterspeilet på en båt for å få med seg en påhengsmotor som satt for godt fast. Hadde heller ønsket de bare tok med seg motoren og lot båten være uberørt hvis det hadde vært min. Det sikreste er gjerne å lage en løsning som gjør det enklere for deg å ta med skjermen hjem etter hver tur? Finner du en passende bag til å ha skjermen med deg i, eventuelt får sydd deg en skreddersydd bag, og monterer hurtigkobling på kabelen er du langt på vei. Ser flere her i havna tar med seg hjem dyrt og "halvløst" utstyr mellom hver tur, selv om havna vår er pepret med overvåkningskamera. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Mandag 14:09 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:09 Er ikke sjansen større for at de bruker bajonettsag om de møter på motstand? Jeg lar seilbåten min stå åpen, rett og slett fordi jeg vurderer at tyvradder vil koste meg mer om de ramponerer luka på vei inn, enn om de tar seg en titt og rapper en flaske ankerdram og en vhf-radio Har lest en del skrekkhistorier om bander som ikke tar seg bryet med å løsne motorer fra akterspeilet, men heller kapper dem ut med motorsag. Edit: Ja, der kom Hakkannen meg i forkjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart Mandag 15:03 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 15:03 Takk for gode innspill, jeg lurer på om ikke det finnes en Guard - modell som varsler via en app. Kanskje noen merker til å sette på båten kan ha effekt hvis det følger med. Jeg har forhørt meg litt rundt i dag og det virker som de fleste med fastmontert skjerm ikke gjør noe spesielle tiltak. Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart Mandag 17:12 Link til dette innlegget Svart Mandag 17:12 Kanskje en smule off-topic men; Flere båtslipper som opplevde innbrudd i båter sist vinter , bla.a Holmen Slipp / Asker der jeg hadde en båt i flere år. Der ble moderne plottere stjålet eller slaktet , og en viss chip i plotterne skal visstnok kunne brukes i droner (!). Hva dette med droner skyldes vet jeg ikke , men kan det tenkes at chipene/cpu'ene kan brukes i droner uten at det er restriksjoner på hvor de har lov til å fly? Noen som har hørt om lignende , høres jo ganske utrolig ut . . . Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Havgap Svart Mandag 20:43 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:43 Har hørt det samme, om etterspørsel av gps’er til bruk i krigene - Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart Tirsdag 07:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:01 Siden også flytevester og overtrekk til stoler ble tatt, tenker jeg at det er mer sannsynlig at det er lokal pøbel - Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart Tirsdag 08:57 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:57 Det er nok bare en reell løsning dessverre. Ta den med hjem. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Tirsdag 09:11 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:11 Vanskelig å sikkre seg i åpenbåter og kalesjebåter. vil de stjele ting så får de det til ganske enkelt. Har styrehusbåt nå og føler det er litt bedre. men sikkert ikke vanskelig å slå istykker låsen på skyvedøra heller! men ramma er ganske kraftig Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Eika Svart Tirsdag 12:19 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:19 Buster har eget kartplotter system, de kan spores. Jeg vet om en i Oslo området som kjøper og selger svært mange plottere, som blei tatt etter og ha kobla strøm på en sånn plotter for og kontrollere at alt virka som det skulle Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart Tirsdag 13:53 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:53 Flushmontert feste med trådløs lading, selve mfd’en tas med hjem eller låses inn når du ikke er i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.