Homer Startet Mandag 15:10 Link til dette innlegget Startet Mandag 15:10 I helgen skiftet jeg pliktskyldig girolje på utenbordsmotoren på hytta for sikkert 30. gang. Dog Ikke samme motor, i løpet av årene har det vært motorer fra 9,9 til 150 HK, både to og 2- og 4-takt. Ikke EN gang har har fargen på den gamle giroljen hatt annen farge eller konsistens enn den nye jeg pumper inn, fra bunn til det kommer ut av det øvre skruehullet, med det kliss og gris et innebærer; og hvert år tenker jeg; er dette virkelig nødvendig? Kjør debatt Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Mandag 15:35 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:35 For min del tenker jeg det holder med en sjekk, hvis motoren er lite brukt i løpet av sesongen. Greit å se om det har blitt majones av olja eller ikke, da må selvsagt ting tas tak i. Moderne girolje er beregnet å tåle en god del timer med bruk, det blir sløsing av tid, penger og miljø å bytte olje som er helt fin og knapt slitt. Men, hvis motoren blir brukt en del timer i løpet av sesongen er det heller ikke den største utgiften (eller jobben) å skifte girolje😊 Eksempelvis har jeg en 5-hester som blir brukt 4-5 timer i året, maks. Motoren vippes opp mellom hver tur og er ikke i kontakt med vann, bortsett fra ved bruk. Denne skifter jeg girolje på hvert tredje år, og sover fremdeles godt om natta. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart Mandag 15:43 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:43 Tja, alt etter bruk, men det er jo en rimelig og kjapp ting å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart Mandag 19:38 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:38 Det som er nødvendig hvert år er jo å tappe av en skvett og se på fargen sammenlignet med ny olje. Ser den fin ut kan man naturligvis bare toppe opp med ny olje. Vann osv. legger seg jo i bunn når motoren har stått vertikalt en stund. Men kostnaden med å skifte ut all oljen når man først er i gang er jo ikke akkurat astronomisk, så det er nå det jeg pleier å gjøre. Jo eldre motoren blir, jo viktigere er det å følge med jevnlig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
19 fot Svart Mandag 21:32 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:32 Homer skrev for 5 timer siden: Ikke EN gang har har fargen på den gamle giroljen hatt annen farge eller konsistens enn den nye jeg pumper inn, fra bunn til det kommer ut av det øvre skruehullet, med det kliss og gris et innebærer; og hvert år tenker jeg; er dette virkelig nødvendig? Jeg har 3 påhengsmotorer. På 100 hk Yamaha fra 1997 går det ca en liter girolje og den har fått årlig giroljeskift Med olje fra Biltema, samme farge ved bytte selv om den flere ganger har blitt brukt såpass at det har gått med 1500 liter bensin mellom de årlige giroljeskiftene. Tenker at der holder det fint med årlig giroljeskift, og siden motor er utafor garanti så bestemmer jeg dette helt selv. 30 hk Suzuki har gått årlig giroljeskift da den ble mye brukt, men sjeldnere nå som de to andre motorene tar mesteparten av kjøringa. Girolja ser fin ut ved bytte, bruker Biltema. 6 hk Yamaha har kun 1 dl girolje, og skiftintervall er oppgitt til 1 år eller 100 timer, dom bør overholdes da den fortsatt har garanti og girolja blir ganske svart. Bruker Yamalube girolje, som selges av Yamahaforhandlere. Det er et krav for garantien at det skal brukes servicemsteriell kjøpt hos Yamahaforhandler. Her kan du se hvordan girolja så ut da jeg byttet den i juli i år, gammel olje i posen under girhus og ny olje i slangen fra pumpeflaska, som man ser blir den ganske mye svartere, selv om det da bare er ca 3 mnd siden forrige giroljeskift på 6-hesteren. Der synes jeg absolutt det er lurt å bytte girolje oftere enn 1 gang i året siden girolja blir så svart og garantibesyemmelsene krever fler oljeskift i året. Har ikke timeteller på noen av motorene men når det har gått med endel mer enn 100 liter bensin på 6-hesteren siden forrige gang den desilitern med girolje ble byttet så er det på tide med nytt giroljeskift (og lotoroljeskift). Men jeg har en mistanke om at det muligens ikke er så utbredt at 4-takt 6-hesters påhengsmotorer svelger unna over 200 liter bensin på et år. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Mandag 22:08 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:08 19 fot skrev 29 minutter siden: Men jeg har en mistanke om at det muligens ikke er så utbredt at 4-takt 6-hesters påhengsmotorer svelger unna over 200 liter bensin på et år. Med ditt bruksmønster blir saken helt klart annerledes enn om motoren din kun hadde svevet noen få timer i året. Ved mye bruk bør olja skiftes før den mister egenskapene sine😊 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Tirsdag 10:03 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:03 På biler holder olje i manuell girkasse og differensial ut bilens levetid. På båt/drev må oljen sjekkes etter hver sesong, men å bytte hvis den er klar og uten vann er bortkastet. Samme med motorolje. Bytte hver sesong/etter 100 timer som mange produsenter anbefaler er unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Tirsdag 10:19 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:19 Ingar skrev 9 minutter siden: På biler holder olje i manuell girkasse og differensial ut bilens levetid. ...men levetiden kan dobles med et oljeskift i ny og ne om en vil... og enkelte biler blir dumpet fordi drivverket havarerer... Det handler jo om bruk. Oljen slites og en kan nesten tenke på olje som kokt spaghetti: Etterhvert som den pumpes og knas rundtom så går den mer og mer i oppløsning og virker dårligere. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Krimart Svart Tirsdag 10:44 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:44 Det er vel bruk og ikke tid som er faktoren. Er påhengeren (så og si) ubrukt gjennom sesongen er det neppe nødvendig. En god olje skal holde lenge men det slites jo på alle mekaniske deler i gearet som medfører en del metallfragmenter i oljen. Det er nok ikke så dumt å bytte hver sesong uansett etter normalt bruk, det er jo forholdsvis enkelt og koster ikke all verden. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Tirsdag 11:20 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:20 Bruker man motoren 10-50 timer i året, så hadde jeg ikke byttet noen oljer eller filtere årlig. Kun sjekket og tatt skifte annenhvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart Tirsdag 12:29 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:29 Er uenig med at det er nok å sjekke nederste åpning for vann. Olje tar opp fuktighet og en kan måle relativ fuktighet i olje akkurat som i luft. Siden det ikke er filter på oljen, så vil det i tillegg akkumuleres metall og andre slitepartikler. Når det er synlig vann i olje er det langt på overtid. For en liten jallamotor hadde jeg vurdert å bytte annet hvert år ved lite bruk, serlig om motoren er tiltes opp og ikke står i sjøen. Er mye en kan spare på, men ikke girolje. Koster nesten ingenting på Biltema. Og ta sjekken om høsten og ikke om våren, sånn at evt vann ikke får stå og godgjøre seg hele vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart Tirsdag 12:52 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:52 Ingar skrev for 2 timer siden: På biler holder olje i manuell girkasse og differensial ut bilens levetid. På båt/drev må oljen sjekkes etter hver sesong, men å bytte hvis den er klar og uten vann er bortkastet. Samme med motorolje. Bytte hver sesong/etter 100 timer som mange produsenter anbefaler er unødvendig. Du har et godt poeng, samtidig som de fleste bilmotorer rusler rundt med ett lavt effektuttak største delen av tiden. En båtmotor går mer "i oppoverbakke" mer eller mindre hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Tirsdag 14:02 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:02 Luske_Ludvig skrev for 1 time siden: ta sjekken om høsten og ikke om våren, sånn at evt vann ikke får stå og godgjøre seg hele vinteren Enig, oljeskift er fint å ta om høsten, gjerne i forbindelse med vinterkonservering. Så er også motoren helt klar til bruk når våren kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Tirsdag 14:58 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:58 SveinHa skrev for 3 timer siden: men levetiden kan dobles med et oljeskift i ny og ne om en vil Det spiller ingen rolle så lenge gir/diff-oljen holder bilens praktiske levetid. Selv i automatkasser holdt oljen tidligere evig, men noen produsenter begynte å angi intervaller fordi "planlagt foreldelse" ble mulig og at de så inntjeningen på periodisk 'service' som større enn gevinsten ved å markedsføre nye biler som uten behov for oljeskift. Ingen bryr seg om sånt i dagen forbrukersamfunn. Det kom frem tidligere på baatplassen at selv etter 500 timer og mange år var motoroljen på bil helt ok. Belastningen på girolje er forsvinnende liten ift motorolje. Kallethekid skrev 1 time siden: En båtmotor går mer "i oppoverbakke" mer eller mindre hele tiden. 100 timer tilsvarer 6700 km med bil med den gjennomsnittlige kjørehastigheten i Norge. Vil anta at belastningen på en båtmotor er omtrent det samme, de færreste har en snittfart på 100% av det båten klarer. Men produsenter av båtmotorer er selvfølgelig tjent med å anbefale så lavt timetall som folk er villig til å akseptere. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart igår klokken 12:45 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:45 SveinHa skrev On 2.9.2025 at 12.19: ...men levetiden kan dobles med et oljeskift i ny og ne om en vil... og enkelte biler blir dumpet fordi drivverket havarerer... Må nok være drita kvalitet på bilen om drivverket havarer. Motor og drivverk er det siste som ryker på en bil om den er av noenlunde kvalitet. Rust på karosseri, understell, er den normale kasserings årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart igår klokken 14:15 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:15 Et girhus på utenbordsmotor har normalt sett god kjøling hele tiden, så det er stort sett kun evt. vanninntrenging som kan skape trøbbel på kort sikt. Derfor viktig å sjekke dette jevnlig. På biler har man jo ikke det problemet. Men naturligvis vil oljen degraderes på lang sikt. Effektuttaket er jo generelt langt høyere på båter enn på biler, siden vi nå engang har fartsgrenser her til lands men ikke til havs. Prøv å skyv en båt i 8 knop og en bil i 8 knop (på flatmark) og kjenn forskjellen Drev har derimot et øvre girhus som ikke får den kjølingen som undervannshuset har. Drevkjølere er jo derfor gjerne et smart tiltak å montere. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SveinHa Svart igår klokken 14:27 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:27 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Må nok være drita kvalitet på bilen om drivverket havarer. Drivverk, og spesielt automatkasser, er et problem på mange biler men dere som kjøper ny bil litt før den passerer 100.000 km eller 3 år vet jo ingenting om slikt. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Hulda Svart igår klokken 14:47 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:47 Det er en del feilinfo her. BMW og flere andre synes det er passe at man bytter bil hver 100000 km eller fem år. Da har man 300000 km filter/oljeskift på motor og null skift på kassene. Går man til ZF, blant annet, anbefaler de filter og fluidskift hvert tredje år eller 75000 km, det som kommer først. Og jeg vet ikke hvor langt tilbake i tid jeg må, uten at US GM, Ford osv anbefalte fluid/filterskift på kassene hver 500000 km. De som vet litt, og har jobbet litt med det, har lagt merke til forskjellen på det man tapper av drivverkene i forhold til det man heller tilbake når det gjelder farge, viskositet, lukt osv. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart igår klokken 15:40 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:40 Hulda skrev 50 minutter siden: Det er en del feilinfo her. BMW og flere andre synes det er passe at man bytter bil hver 100000 km eller fem år. Da har man 300000 km filter/oljeskift på motor og null skift på kassene. Går man til ZF, blant annet, anbefaler de filter og fluidskift hvert tredje år eller 75000 km, det som kommer først. Og jeg vet ikke hvor langt tilbake i tid jeg må, uten at US GM, Ford osv anbefalte fluid/filterskift på kassene hver 500000 km. De som vet litt, og har jobbet litt med det, har lagt merke til forskjellen på det man tapper av drivverkene i forhold til det man heller tilbake når det gjelder farge, viskositet, lukt osv. Det ble nok en null for mye der, antar du mente 30.000 km intervall for oljeskift motor Noe som naturligvis er for langt, spesielt for en dieselmotor. Skifter på ca 5.000 km på min (men kjører jo ikke mere pr. år da). ZF anbefaler oljeskift etter 8 år, evt. hver 80-120.000 km alt etter bruksmønster. Iallefall på min 8-trinns automat, som da er "Filled for life" fra BMW sin side. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart igår klokken 17:22 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:22 Ja @Teerex, du ligger nok på korrekt nivå der. BMW'N min var fra 2006, nå solgt. Oljeskift på pizzabilen ligger på 7500 km, olje og filter fra Biltema. Det samme for Kuga'en, få km/år, olje og filter hver høst. Disse to sistnevnte har gummireimer, ikke registerkjede. Motoren til Hulda har registerkjede. Motoren til aggregatet tror jeg har registerdrev. Denne motoren har så rå blow by at oljen, 1 liter, blir skiftet etter meget få timer. Sitér dette innlegget Link to post
Homer Svart 8 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Takk for engasjement og gode innspill. Jeg har jo byttet dette i 30 år, og kjenner godt både kostnad for olje og prosessen, og har nok også konkludert med at motoren(e) helt fint ville klart en sesong eller to til på samme olje til med mitt hytte-bruk, skal jeg dømme historikken. Har aldri sett antydning til majones, men ren og fin olje hver høst. Godt opplag! Sitér dette innlegget Link to post
LI4560 Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Har skiftet girolje på Suzuki DT40 som ikke var byttet på 11 sesonger og anslagsvis 400 driftstimer. Absolutt på tide da. Selv foretrekker jeg å bytte etter hver sesong, fordi man da samtidig får sjekket tilstanden på oljen. Kostnaden og jobben er også svært overkommelig. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Nå har jeg bare en 9,9(15)hester totakter på riben som henger i davider på "moderskipet" Den ligger stort sett aldri natten over på sjøen, men blir heist opp hver kveld. Bytter dog gearolje hvert år. Selv om jeg bare har kjørt igjennom en 10 liters eller to. Nødvendig? Helt sikkert ikke, men den oljeskvetten står jeg i og vet med sikkerhet at det ikke er vanninntrenging i gearhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.