Jump to content

Valg av eksentersliper 230v

Senjahopen

Recommended Posts

Senjahopen skrev for 12 timer siden:

Neida det stemmer nok, men om det var noe med enfas (altså sånn 400v med null leder). Har ikke sett sånn hull i jordinga i støpslene før. Må måle litt og ta en tlf til boysen på gasolin imorgen. 

Den skal fungere like godt med 400V og nulleder. Det hullet er helt standard nå, finnes på de fleste jordede støpsler. Mål om du har overslag til jord fra en av pinnene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
1 hour ago, Big Horn said:

Samme system i Polen.

Jeg kan ikke huske at dette har vært et problem i Danmark, men det har vært et problem for meg i Polen, hvor jeg kjøpte inverter og en del skjøteledninger.  Så lenge pluggene kommer med både jordingshull og jordledere på siden, så er det greit.  Slike flate plugger ("Europlugg?") uten jording passer også inn.  Alt av nyere elektriske produkter ment for salg i EU kommer vel  med slike plugger nå (altså, "europlugg" uten jording, alternativt kontakter med både jordingshull og jordingsledere på siden).  Problemet oppstår dersom man har noe gammelt eller særnorsk utstyr med plugg som bare har jordingsledere på sidene.  Jeg har en overgang ombord.

Jeg har nå kjøpt en 48V -> 220V inverter, jeg trort den er produsert i Polen og sendt fra Polen, men den kommer med jordingen på siden av kontakten i stedet for å ha en jordingspinne.

Men dette er en digresjon.  Eksentersliperen burde uansett ikke kortslutte sikringen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg spurte en AI-drevet søkemotor, standarden med jordingsplugg heter "Type E" og er standard i Frankrike, Belgia, Polen, Tsjekkia og Slovakia.  Danmark var ikke på listen, men wikipediaartikkelen nevner også Danmark.  https://en.wikipedia.org/wiki/CEE_7_standard_AC_plugs_and_sockets er informativ.  Veldig på siden av trådtema, men siden det ble nevnt ... fasit for dette spørsmålet finner man altså på wikipedia :-)

(Frankrike kan selvfølgelig ikke benytte en tysk standard, det ville være utenkelig ...)

Det aller meste av utstyr solgt i EU nå kommer vel enten med jordet pluggtype CEE 7/7 som kan brukes både i Frankrike og Tyskland, eller flat ikke-jordet "Europlug" (CEE 7/16 Alternative II ihht Wikipedia) som også kan brukes både i Frankrike og Tyskland

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...