Jump to content

Kombinere lader med solcelle?

Fjordjekta

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt en båt hvor det er montert et solcellepanel på forbruksbanken (2x115Ah) via MPPT 75/10 Regulator.

Dette gir ikke nok strøm, og jeg ønsker å montere en 230V lader, helst til både forbruksbank og startbatteriet.

Er det noe problem å ha både solcelle og 230V lader koblet til batteriene? 

Kommer nok til å kjøpe Victron 12/30 med 3 utganger. Da har jeg en utgang til overs slik jeg forstår det.

Jeg er ikke kyndig med elektro, så beklager om jeg stille dumme spørsmål.

Men hadde håpet jeg kan koble en lader rett på både forbruksbank og startbatteri, selv om det allerede er koblet solceller til forbruksbank?

Takk på forhånd.

En slik lader med 3 utganger har vanligvis ikke uavhengige utganger, bare en enkel diodesplitter. Så jeg foretrekker egen liten lader for startbatteriet. Det er jo som regel fulladet, så det er helt unødvendig at det står med høy ladespenning helt til forbruksbanken er fulladet. Med en egen lader vil den gå i "float" eller "storage", slik at batteriet bare vedlikeholdslades når det er fullt. Hvis forbruksbatteriene er av en annen type enn startbatteriet, f.eks.LiFePO4, så er det også bedre at de har sin egen lader med program tilpasset disse. Hvis du har en Victron MPPT, så kan den mest sannsynlig også tilpasses til batteritype. 

On 9/4/2025 at 8:50 PM, Fjordjekta said:

Såvidt jeg kan se, så kan ikke MPPT stilles inn til noe som helst, ingen knapper på den? 

Tipper den Victron laderen er såpass smart at den vet når den skal "kutte"?

Victron MPPT 75/15, som jeg har 2 stk av har en "jumper" i bakkant for valg av batteritype, pluss mulighet for diverse konfigurering via Bluetooth. Vet ikke om det samme er tilfellet for 75/10, men man kan jo kiikke etter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...