Fjordjekta Startet Torsdag 18:12 Link til dette innlegget Startet Torsdag 18:12 Hei Har kjøpt en båt hvor det er montert et solcellepanel på forbruksbanken (2x115Ah) via MPPT 75/10 Regulator. Dette gir ikke nok strøm, og jeg ønsker å montere en 230V lader, helst til både forbruksbank og startbatteriet. Er det noe problem å ha både solcelle og 230V lader koblet til batteriene? Kommer nok til å kjøpe Victron 12/30 med 3 utganger. Da har jeg en utgang til overs slik jeg forstår det. Jeg er ikke kyndig med elektro, så beklager om jeg stille dumme spørsmål. Men hadde håpet jeg kan koble en lader rett på både forbruksbank og startbatteri, selv om det allerede er koblet solceller til forbruksbank? Takk på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Torsdag 18:29 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:29 Ja det kan du. Jeg har det koplet slik. Litt avhengig av hvordan du stiller inn lader eller MPPT vil den ene gi seg om når batteriene er fulladet. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordjekta Svart Torsdag 18:50 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:50 Så bra. Såvidt jeg kan se, så kan ikke MPPT stilles inn til noe som helst, ingen knapper på den? Tipper den Victron laderen er såpass smart at den vet når den skal "kutte"? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Torsdag 20:19 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:19 Hvilken type MPPT er det du har? Laderen kan vel i alle fall settes på ulike programmer via mobiltelefon så sant det er type ‘blue smart’ mener jeg. Du gjør uansett ikke så mye galt ved å prøve da de ikke ‘vet om’ hverandre men bare ser en spenning som oppfattes som batterispenningen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Torsdag 23:59 Link til dette innlegget Svart Torsdag 23:59 En slik lader med 3 utganger har vanligvis ikke uavhengige utganger, bare en enkel diodesplitter. Så jeg foretrekker egen liten lader for startbatteriet. Det er jo som regel fulladet, så det er helt unødvendig at det står med høy ladespenning helt til forbruksbanken er fulladet. Med en egen lader vil den gå i "float" eller "storage", slik at batteriet bare vedlikeholdslades når det er fullt. Hvis forbruksbatteriene er av en annen type enn startbatteriet, f.eks.LiFePO4, så er det også bedre at de har sin egen lader med program tilpasset disse. Hvis du har en Victron MPPT, så kan den mest sannsynlig også tilpasses til batteritype. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart igår klokken 04:39 Link til dette innlegget Svart igår klokken 04:39 4 hours ago, J-Å said: Det er jo som regel fulladet, så det er helt unødvendig at det står med høy ladespenning helt til forbruksbanken er fulladet. Det vil rimeligvis skade batteriet, hvis det sker (koger det tørt). Jeg har selv gjort det ... og betalt prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden On 9/4/2025 at 8:50 PM, Fjordjekta said: Såvidt jeg kan se, så kan ikke MPPT stilles inn til noe som helst, ingen knapper på den? Tipper den Victron laderen er såpass smart at den vet når den skal "kutte"? Victron MPPT 75/15, som jeg har 2 stk av har en "jumper" i bakkant for valg av batteritype, pluss mulighet for diverse konfigurering via Bluetooth. Vet ikke om det samme er tilfellet for 75/10, men man kan jo kiikke etter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.