Jump to content

Victron Orion Tr smart lader ikke lengre.

Okkaby

Recommended Posts

Noen som har opplevd at denne Victron Orion tr smart plutselig stopper å lade?

Etter siste tur på goe 4 timer, så var plutselig ikke forbruks banken ladet opp som forventet.

Sjekket da dcdc lader. Denne sto da som off/isolert, sjøl om motor gikk å leverte ca 14,4V.

Har nå sjekket mer. Har forbindelse til lader via Bluetooth, kan endre settings som jeg vil, slå av/på engine detection. Men ikke faen om den vil lade.

Batterier er ca 80% da de holdes der med landstrøm.

BMS fungere normalt.

Men det er ikke lys i dioden som skal indikere at dcdc lader.

Bluetooth dioden blinker blått som den skal.

Det er full power inn på dcdc med ca 14,4 som kommer start/dynamo. Er også 13,2v på utsiden som er spenningen på forbruks banken. Men den nekter gå ut av isolasjons modus. Så er det bare å akseptere at møkka er gåen?

Husker ikke om den er 4 eller 5 år lengre. Ble jo kjøpt når jeg bygget disse lithium batterier.

Å den fungerte fint helt frem til siste turen.

Har sjekket, men kan ikke finne noen sikringer på denne laderen. 

https://www.victronenergy.no/dc-dc-converters/orion-tr-smart#downloads-håndbøker

image.png.e88dca1f5effb92a09d96f89603389e6.pngMen litt rart om den plutselig skulle ryke.

Har du sjekket at det er en strap eller lukket bryter her:

image.png.ac7c89a229b279549cf0198d31bc8f82.png

Feilkode?

Sitat

Error 119 - Settings data lost • The charger cannot read its configuration and stopped. This error will not auto-reset. To get it working again:

1. First, restore it to factory defaults (top right in VictronConnect, click on the three dots).

2. Disconnect the charge controller from all power sources.

3. Wait 3 minutes, and power up again.

4. Reconfigure the charger

Please report this to your Victron dealer and ask him to escalate it to Victron, as this error should never happen. Preferably include firmware version and any other specifics (VRM URL, VictronConnect screenshots or similar)

@J-Å Ja er sløyfe på der, å har vært siden den var ny. Intet er endret siden den ble montert. Bare startet ikke å lade på siste tur. Ladet jo fint noen dager før.

Feilkoder er det ikke noe av i app. Må sikkert har annet dyrt victron utstyr for å lese av feilkoder, noe jeg ikke vil bruke penger på.

Dette er andre victron lader som slutter fungere på et år. Tidligere var det landstrøms lader som plutselig sluttet å fungere.

Så har egentlig mistet troen på at victron skal være noe bedre enn andre produkter. Så blir det ikke å få liv i den igjen, så blir det å kjøpe annet fabrikat. 

men skal prøve løsningen til @Baard ok det kanskje kan redde den. 

6 hours ago, Okkaby said:

Da koblet jeg fra alt, ventet 5min og koblet igjen. Nå lader den igjen. 

Får se hvor lenge den holder. Men er nok at zet må inn annen før neste sesong.

Min virket etter det igjen, og feilet ikke på nytt.....

Jeg har hatt mye utstyr fra mange leverandører i båt opp igjennom åra, og Victron er så langt det beste jeg har vært borti. Gjennomtenkt og bra integrert med hverandre. Mange muligheter. God service om noe mot formodning ikke skulle fungere som det skal.

/Baard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...