Smurph Startet Lørdag 20:42 Link til dette innlegget Startet Lørdag 20:42 Har en seilbåt med en VP MD2030 fra 2003. Den har i lengre tid vært oljetørst, og i løpet av sommerferien, med lite vind og mye motor, har den også klart å miste ca 500 omdreininger på toppfarten under belastning. Når jeg skrur av oljelokket så kommer det røyk ut, i tillegg til oljefim og svart røyk fra eksosen, så jeg antar at i hvert fall stempelringene er dårlige, muligens må også en eller flere ventilforinger byttes. I tillegg har motoren vært overopphetet tidligere pga tilgrodd eksosbend, så jeg forventer at toppen også må sendes til planing. Er det noe poeng i å prøve å reparere dette, eller er det like greit å putte penger i en ny motor? Jeg er rimelig oppegående amatørmekaniker, men har aldri gjort en slik jobb før. Sannsynligvis burde jeg få proff hjelp til dette. Båten har ellers høy nok bruksverdi til at jeg ønsker å beholde den. Er det noe poeng i å begynne å skru på en så gammel motor, eller er det like greit å putte pengene i noe nytt? Ny motor vil komme på 130 000++. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
båt og møbel Svart Søndag 04:20 Link til dette innlegget Svart Søndag 04:20 Hei, Eg hadde først tatt av toppen for å sjekka tilstand på sylindere. Dersom de ser grei ut så hadde eg sjekka pris på deler og sannsynligvis reparert den. Når en først er i gang , så er det kanskje behov for å bytte veiv og remmelager også . Det må ihvertfall kontrolmåles. Er ikkje sikkert det er ventilforinger som er utslitt, men ventiltettninger. Har overhalt flere motorer , siste var en Yanmar 4tnv88, da ble det total overhaling med boring av sylindere , ny veiv med alt av lager og deler som hører med der. Plana toppen borti verksteded sjølv. Kjekk jobb egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Søndag 07:34 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:34 Det koster ingenting å plukke den fra hverandre og finne ut hva som forårsaker problemene. Etter at du har funnet ut hva som må til, så er det egentlig et enkelt regnestykke for å finne ut hva som lønner seg. Men samtidig, nytt er nå nytt da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart Søndag 08:28 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:28 Jeg har reparert en slik motor med lignende symptomer. Jeg anbefaler å reparere det som er feil, og ikke nødvendigvis gå for en full overhaling. Før du demonterer kan det være smart å sjekke om den går likt på alle sylindrer (løsne på ett og ett dyserør). På min motor var det et stempel og en veivstake som måtte byttes. Pluss overhaling av dyser, lett honing og nye stempelringer. Det var en ganske enkel jobb, kun dysene ble tatt av verksted. Etter det har den gått fint i mange år. Når toppen er av er det viktig å sjekke at alle stemplene kommer nøyaktig like høyt. Jeg fant en bøyd veivstake. Trolig hadde det vært litt vann i den sylinderen en gang, og litt dårligere kompresjon ga over tid nedsoting og skadet stempel. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart igår klokken 08:11 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:11 https://www.finn.no/mobility/item/418274317 Alternativt finne en som er ferdig overhalt ( om dette kan dokumenteres) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart igår klokken 09:51 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:51 En motor fra 2003 er ikke gammel, med mindre den er sjøvanns-kjølt, og selv da er det vel avhengig av vedlikehold og antall driftstimer. Jeg har motor fra `74 i båten, og har brukt en del timer på å holde den brukbar. Angrer ikke på det. Jeg ville begynt med å kontrollere ventilklaringer, og sjekke mulighetene for å bytte ventiltetninger (evt uten å demontere topplokket). I tillegg vil vel en kompresjonstest kunne gi en indikasjon på om det er store forskjeller mellom sylindrenes tilstand. Ut fra dette ville jeg håpet på et bedre grunnlag for å bestemme veien videre. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 10:59 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:59 Jeg synes det var en grei pris for den på Finn. Så kan du reparere den andre i ro og mak, eller selge den som delemotor. Kanskje selger tar den i innbytte.? Merk i tilfelle at MS2A-E har to forskjellige girutvekslinger. Hvis girkassen er av, så kan det være greit å bytte dempeplaten. Slik ble min i fjor (delenr. 872809): Sitér dette innlegget Link to post
index Svart igår klokken 12:56 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:56 Ja, det tenkte jeg også. Et billig bytte, og den gamle har fortsatt verdi. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.