Smurph Startet Lørdag 20:42 Link til dette innlegget Startet Lørdag 20:42 Har en seilbåt med en VP MD2030 fra 2003. Den har i lengre tid vært oljetørst, og i løpet av sommerferien, med lite vind og mye motor, har den også klart å miste ca 500 omdreininger på toppfarten under belastning. Når jeg skrur av oljelokket så kommer det røyk ut, i tillegg til oljefim og svart røyk fra eksosen, så jeg antar at i hvert fall stempelringene er dårlige, muligens må også en eller flere ventilforinger byttes. I tillegg har motoren vært overopphetet tidligere pga tilgrodd eksosbend, så jeg forventer at toppen også må sendes til planing. Er det noe poeng i å prøve å reparere dette, eller er det like greit å putte penger i en ny motor? Jeg er rimelig oppegående amatørmekaniker, men har aldri gjort en slik jobb før. Sannsynligvis burde jeg få proff hjelp til dette. Båten har ellers høy nok bruksverdi til at jeg ønsker å beholde den. Er det noe poeng i å begynne å skru på en så gammel motor, eller er det like greit å putte pengene i noe nytt? Ny motor vil komme på 130 000++. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
båt og møbel Svart Søndag 04:20 Link til dette innlegget Svart Søndag 04:20 Hei, Eg hadde først tatt av toppen for å sjekka tilstand på sylindere. Dersom de ser grei ut så hadde eg sjekka pris på deler og sannsynligvis reparert den. Når en først er i gang , så er det kanskje behov for å bytte veiv og remmelager også . Det må ihvertfall kontrolmåles. Er ikkje sikkert det er ventilforinger som er utslitt, men ventiltettninger. Har overhalt flere motorer , siste var en Yanmar 4tnv88, da ble det total overhaling med boring av sylindere , ny veiv med alt av lager og deler som hører med der. Plana toppen borti verksteded sjølv. Kjekk jobb egentlig. Sitér dette innlegget Link to post