Cmito Startet Lørdag 22:37 Link til dette innlegget Startet Lørdag 22:37 Jeg ble nylig eier av en Nordkapp 500 Enduro med en 70hk johnson (Suzuki DF70). Båten går greit opp i plan (selv om hele familien er med) , og har lav planingsterskel. Det eneste jeg ikke er fornøyd med er at den begynner å galoppere nesten med en gang jeg trimmer motoren litt ut. Skal samboer og unger få en litt behagelig båttur så må motoren trimmes helt inn, og jeg føler båten går veldig på snute. Jeg har prøvd å lest meg opp på diverse forum, men jeg blir ikke helt klok. Båten er helt lik om jeg har 100kg last framme i baugen. Noen sier motor kan være montert for høyt, men jeg syns kanskje heller det ser ut som den er montert litt for lavt. Motoren har en solas stålpropell 13,5 x 15". Usikker på hva denne ble levert med orginalt. Har forsøkt å høre med importør og forhandlere, men ingen har data på dette. De fleste andre Nordkapp 500 jeg finner på nettet har heller ikke denne motoren. utveksling på motor 2,417 På Wot klarer jeg tett innpå maks turtall 5800, og går 29knop uavhengig om jeg kjører alene eller med samboer og to små (Kanskje 1-1,5 knop i forskjell maks). Er det noen med erfaring her inne som har noen gode råd? Video av kavitasjonsplate under kjøring i ca 20 knops fart. Tilter motoren opp litt her i slutten av videoen. Legg merke til svart tape merke som er brukt som referanse (se bilde for plassering). Her ser dere hvordan den responderer på bare litt trim: Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Søndag 14:47 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:47 Min erfaring er at dette skjer hvis du prøver å løfte baugen og ikke har nok motor eller pådrag. Legg på 500 omdreininger og prøv igjen. Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart Søndag 17:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:23 Har ikke mye å bidra med men en relativt liten båt i 29 knop? Både din båt og min (23 fot) har et skrog som i plan er som en kvadratisk plate, like bred som lang så trim er følsomt og fanger mye luft. dybden på propellen vil jo også bestemme litt om baugen presses opp med et vrimoment når tilten er nøytral, men om propellen står høyt så er det mest skroget som bestemmer det. trimmen skal jo først og fremst rette vannstrømmen bakover og ikke opp eller ned for det gir tap. Vinkelen på skroget er mest bestemt av fart og skrog? jeg trimmer med 1/2 sekunds pulser på knappen, og måler (når den funker) viser -2 til +3 grader. Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart Søndag 17:27 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:27 Forresten, hva betyr behagelig tur? Disse kortere båtene er aldri behagelig i fart og litt bølger, det slår og hopper for ingenting... Min gamle Nordkapp 17ft med gammeldags skrog kjørte fra det meste i litt bølger om familien la seg fremme og vekta baugen ned. Med nybåten så funket ikke det da bare kjørte vi inn i en bølge og hadde vann helt forbi vindusviskerne🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Cmito Svart Søndag 17:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 17:52 Tenker at en behagelig tur er at man kan kan marsje på ett helt flatt, stille hav uten at man trenger å bekymre seg for at ungene skal bli kastet ut av båten😁 Den oppfører seg mer eller mindre likt om jeg er alene, eller om hele familien er med. Den oppfører seg ganske likt som denne selv om det er helt stille på havet. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart igår klokken 05:47 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:47 Tror de aller fleste familiebåter galloperer litt når motor er max trimmet ut. De fleste skrog og motoropsett er vel konstruert for en ca hastighet og motorstørrelse. Det med høyde på motor er jo en hel vitenskap, samt propellberegning. Det avgjør hvor mye løft man får. Opplever noen ganger at også min båt galloperer i hastigheter over 40knop, men det er ikke alltid. Har mye med bølgelengde å gjøre samt vindpåvirking og flaps instilling. jeg tipper om du roer ned 1-2 knop så vil skroget sette seg bedre. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart igår klokken 08:25 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:25 Iflg min erfaring så galloperer båter helst når det er for tung motor / båt for baktung / for lite løft i hekken. Man klarer ikke holde baugen nede. Men her virker problemet å være motsatt. Nå kjenner jeg ikke Nordkapp 500 skroget , men jeg anser slett ikke en 70hk på ca 155 kg til å være noen ekstrem motorisering akkurat. Høres her ut som at skroget har litt for mye løft i hekken, og når man prøver å trimme båten ut av vannet så er det ikke nok grep i propellen til å holde baugen oppe. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
arosnes Svart igår klokken 08:50 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:50 Alle er enige at man skal kunne trimme ned for å stoppe galloperingen. Hos meg er det små små endringer som er nok til å få det til å stoppe. Men fremdeles er det langt igjen til full nedtrim, 2-3 grader. Full nedtrim bruker jeg i plan om sjøen er choppy, for å presse baugen litt ned i bølgene og få kontakt med flere bølger for å bære skroget og dermed kunne kjøre fortere. Når bølgene er lengre enn skroget er det bare å gi opp og kjøre saktere og drømme om en lengre båt🤣 Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart igår klokken 09:16 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:16 Hvor dypt står kavitasjonsplaten under bunnen av båten? Sitér dette innlegget Link to post
KGB70 Svart igår klokken 19:21 Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:21 Jeg har en 500 avant med Evinrude 75 e-tech. Som du sier er det lite og gå på når det gjelder trim på motoren. Trimmer du ut så begynner det fort å kavitere. Men kjenner meg ikke helt igjen med den galoperingen som du har. Min er stødig som en 16 foter kan være enten jeg kjører 20 eller 30 knop. Så det var nå litt snodig. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Har samme utfordring på min Morgan 445 med Suzuki 50 hk.. galopperer lett. Men ligger ganske fint i vannet med en person foran i båten. litt som forventet med tung firetakter bak og fører på 100 kg bak i båten. går ellers veldig fint i sjøen.. 30 knop på maks.. Det virker som den går mest stabilt på full gass.. hopper mest på marsjfart.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden DF70 er nok i tyngste laget for båtenm ivar skrev for 13 timer siden: Iflg min erfaring så galloperer båter helst når det er for tung motor / båt for baktung / for lite løft i hekken. Man klarer ikke holde baugen nede. Men her virker problemet å være motsatt. Nå kjenner jeg ikke Nordkapp 500 skroget , men jeg anser slett ikke en 70hk på ca 155 kg til å være noen ekstrem motorisering akkurat. Høres her ut som at skroget har litt for mye løft i hekken, og når man prøver å trimme båten ut av vannet så er det ikke nok grep i propellen til å holde baugen oppe. Du må nok legge på litt vekt. Disse førstegenerasjonsmotorene (DF60/70) hadde en tørrvekt på 162 kg + ca 6 liter motor og girolje. Så iallefall 167 kg. Og så noen ekstra kg for stålpropellen så blir det fort 170 kg på hekken. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
snekkerbod Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Er du absolutt helt sikker på at det ikke er vann i dobbeltskroget? Selv hadde jeg for mange år siden en skjærgårdsjeep med Johnson 70. Rullene på hengeren hadde slått en liten sprekk i skrogsiden og jeg fikk inn noen liter vann ila sesongen (ca 15 liter?). Oppførte seg likt, starter som litt hopping som aksellererte gradvis med "optimal" tilt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Teerex skrev for 14 timer siden: Du må nok legge på litt vekt stemmer nok det, huska lit feil der. Men tenkte uansett vekta fra motoren ville gjøre sitt for å løfte baugen under fart. snekkerbod skrev for 4 timer siden: Rullene på hengeren hadde slått en liten sprekk i skrogsiden og jeg fikk inn noen liter vann ila sesongen (ca 15 liter?). Oppførte seg likt, starter som litt hopping som aksellererte gradvis med "optimal" tilt. En annen ting man kan oppleve - skroget kan få "setningsskader" om det står lenge på dårlig opplagring. Kan feks skape konkave skroglinjer i bunnen over tid. Dette kan sees om man har båten på henger, står bak akterspeilet og sikter framover langs steglistene. Har dette skjedd så vil båten ligge flatt i vannet under fart, og ikke respondere som ønsket på bruk av power trim. Eksempel : weslingen min, som går tiktig så fint i marsjfart, men liksom ikke vil fly på fullfart: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.